Beveiliging nieuws

Onze partners

G4S

Advancis

VBN

Masset Solutions

Nimo Dog Security

DZ Technologies

Hikvision

Bydemes

VVNL

Crown Security Services

Genetec

CDVI

Bosch Security Systems

Optex

Alarm Meldnet

Traka ASSA ABLOY

Oribi ID Solutions

ASSA ABLOY

ASIS

Multiwacht

RoSecure

Securitas

HID

CardAccess

Top Security

20face

SMC Alarmcentrale

Trigion

VideoGuard

MPL

Lobeco

Seris

Brivo

Kiwa

CSL

JMB Groep

NetworxConnect

Paraat

Uniview

Paxton

Eizo

Akuvox

2N

Dero Security Products

ARAS

De Beveiligingsjurist

EAL

OSEC

Nenova

Nimo Drone Security

SmartCell

SOBA

PG Security Systems

Add Secure

SmartSD

Centurion

Regio Control Veldt

i-Pro

Unii

Avigilon Alta

NIBHV

HD Security

GFT

Hanwha Vision Europe

Milestone

Seagate

IDIS

VAIBS

Service Centrale Nederland

Connect Security

Secusoft

BHVcertificaat.online

Eagle Eye Networks

Sequrix

ADI

Ajax Systems

Alphatronics

Gold-IP

Explicate

VEB

Aantal slachtoffers ID-fraude gestegen maar schade gedaald

8 juni 2013
Redactie
16:19

Ruim 2 miljoen mensen zijn in het verleden ooit slachtoffer geworden van identiteitsfraude. In 2012 ging het naar schatting om ruim 600.000 gedupeerden. Hun schade lag vorig jaar op ruim 350 miljoen euro.

paspoortOver de afgelopen jaren (vanaf 2007) opgeteld is hun schade 2,8 miljard. De berekeningen zijn gebaseerd op een representatieve steekproef, die minister Plasterk vandaag naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. Er loopt een campagne via gemeenten om fraude met kopieën van paspoorten en rijbewijzen tegen te gaan. Dit najaar komt het kabinet met een bredere aanpak van identiteitsfraude.

Het aantal slachtoffers per jaar is de afgelopen jaren fors gestegen van ongeveer 75.000 in 2007 naar 612.000 in 2012. De geschatte schade was het hoogst in 2010 (735 miljoen euro) en daalde naar 355 miljoen in 2012. Daarnaast is er nog schade voor bedrijven en overheden.

In bijna de helft van de gevallen gaat het om financiële identiteitsfraude, onder andere door het skimmen van een bankpas. Bijna 20 procent van de slachtoffers kreeg te maken met ID-fraude via het internet. Bij 10 procent was sprake van het gebruik van andermans identiteit om straffeloos een overtreding of misdrijf te begaan. Ook in zo’n 10 procent van de gevallen werd een vals burgerservicenummer gebruikt bij een huisarts of in een ziekenhuis.

De meeste Nederlanders (75%) vinden het voorkomen van ID-fraude een verantwoordelijkheid van mensen zelf. Ze nemen ook maatregelen: ze geven geen persoonlijke gegevens aan onbekenden, geven die niet telefonisch of via internet, zijn voorzichtig met wachtwoorden en pincodes en letten goed op hun bankpasjes, paspoort en rijbewijs. Het oplossen van gepleegde ID-fraude vinden de meeste mensen (68%) een taak voor de overheid.

Jongeren, mannen en hoog-opgeleiden zijn relatief vaker slachtoffer van identiteitsfraude.
Een kwart van de slachtoffers geeft aan dat foute registraties door de identiteitsfraude niet zijn gecorrigeerd. Ruim 80 procent van de slachtoffers kreeg geen hulp bij het herstellen van foute registraties. Toch is 85 procent van de slachtoffers tevreden over de afhandeling van de fraude of de foute registratie.

Deel dit artikel via:

Vlog 3

Premium partners

MPL

Seagate

Videoguard

Suricat

Wordt een partner