Beveiligingnieuws Logo

Onze partners

NIBHV

HD Security

Uniview

ASSA ABLOY

Avigilon Alta

Genetec

Aritech

SmartCell

ASIS

Add Secure

Kidde Commercial

Dero Security Products

Paxton

Nenova

VBN

Akuvox

VideoGuard

CSL

ADI

Multiwacht

Trigion

Secusoft

OSEC

NetworxConnect

Ajax Systems

SmartSD

VVNL

Bydemes

Oribi ID Solutions

Sequrix

Traka ASSA ABLOY

Masset

Bosch Security Systems

Service Centrale Nederland

Crown Security Services

EAL

CDVI

VEB

2N

MOBOTIX

G4S

PG Security Systems

Network Optix

Optex

Lobeco

i-Pro

Eagle Eye Networks

VAIBS

Intrasec

HID

Seris

Distri Company

VGN Group

Eizo

Alphatronics

SOBA

Connect Security

ARAS

Gold-IP

Alarm Meldnet

Hanwha Vision Europe

Securitas

Paraat

Centurion

IDIS

Brivo

Advancis

SMC Alarmcentrale

Seagate

Hikvision

Milestone

BHVcertificaat.online

Regio Control Veldt

Top Security

Unii

Aantal slachtoffers ID-fraude gestegen maar schade gedaald

8 juni 2013
Redactie
16:19

Ruim 2 miljoen mensen zijn in het verleden ooit slachtoffer geworden van identiteitsfraude. In 2012 ging het naar schatting om ruim 600.000 gedupeerden. Hun schade lag vorig jaar op ruim 350 miljoen euro.

paspoortOver de afgelopen jaren (vanaf 2007) opgeteld is hun schade 2,8 miljard. De berekeningen zijn gebaseerd op een representatieve steekproef, die minister Plasterk vandaag naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. Er loopt een campagne via gemeenten om fraude met kopieën van paspoorten en rijbewijzen tegen te gaan. Dit najaar komt het kabinet met een bredere aanpak van identiteitsfraude.

Het aantal slachtoffers per jaar is de afgelopen jaren fors gestegen van ongeveer 75.000 in 2007 naar 612.000 in 2012. De geschatte schade was het hoogst in 2010 (735 miljoen euro) en daalde naar 355 miljoen in 2012. Daarnaast is er nog schade voor bedrijven en overheden.

In bijna de helft van de gevallen gaat het om financiële identiteitsfraude, onder andere door het skimmen van een bankpas. Bijna 20 procent van de slachtoffers kreeg te maken met ID-fraude via het internet. Bij 10 procent was sprake van het gebruik van andermans identiteit om straffeloos een overtreding of misdrijf te begaan. Ook in zo’n 10 procent van de gevallen werd een vals burgerservicenummer gebruikt bij een huisarts of in een ziekenhuis.

De meeste Nederlanders (75%) vinden het voorkomen van ID-fraude een verantwoordelijkheid van mensen zelf. Ze nemen ook maatregelen: ze geven geen persoonlijke gegevens aan onbekenden, geven die niet telefonisch of via internet, zijn voorzichtig met wachtwoorden en pincodes en letten goed op hun bankpasjes, paspoort en rijbewijs. Het oplossen van gepleegde ID-fraude vinden de meeste mensen (68%) een taak voor de overheid.

Jongeren, mannen en hoog-opgeleiden zijn relatief vaker slachtoffer van identiteitsfraude.
Een kwart van de slachtoffers geeft aan dat foute registraties door de identiteitsfraude niet zijn gecorrigeerd. Ruim 80 procent van de slachtoffers kreeg geen hulp bij het herstellen van foute registraties. Toch is 85 procent van de slachtoffers tevreden over de afhandeling van de fraude of de foute registratie.

Deel dit artikel via:

Vlog

Premium partners

Distri Company

Videoguard

Suricat

Artitech Kidde Commercial

Seagate

SequriX

Wordt een partner