Beveiligingnieuws Logo

Onze partners

Alarm Meldnet

IDIS

Bosch Security Systems

ADI

Alphatronics

VAIBS

Van Dusseldorp Training

Masset

CDVI

WBN Security

VGN Group

Traka ASSA ABLOY

Multiwacht Security

Centurion

G4S

Unii

Seris

ASSA ABLOY

Top Security

MOBOTIX

Intrasec

Bydemes

Synguard

Uniview

Gold-IP

HID

Seagate

Milestone

ARAS

Eizo

i-Pro

Hikvision

Lobeco

Genetec

VisionPlatform.ai

Sequrix

CSL

NIBHV

Akuvox

MPL

VEB

LUGN

OpenEye

Paraat

Network Optix

Paxton

Add Secure

Eagle Eye Networks

Regio Control Veldt

Nenova

SmartCell

HD Security

2N

Securitas

Secusoft

SOBA

Connect Security

SmartSD

VIGI

VBN

Hanwha Vision Europe

Teletek

Kidde Commercial

Aritech

Distri Company

Ajax Systems

Optex

Paralax

OSEC

Advancis

Crown Security Services

Trigion

Brivo

Service Centrale Nederland

SMC Alarmcentrale

VVNL

ASIS

ABN AMRO vergoedt zakelijke klant niet bij schade door virus

30 september 2013
Redactie
09:21

Zakelijke klanten van ABN Amro die het slachtoffer van fraude met internetbankieren worden hoeven er niet op te rekenen dat ze al het gestolen geld van de bank terugkrijgen.

Shirley van Haren runt samen met haar vriend een dansschool in Maarssen. Bijna dagelijks checkt ze op haar werk haar bankrekeningen bij ABN AMRO. Zo ook op woensdag 10 april 2013. Dit keer gaat het anders: het scherm meldt een storing en dus sluit Van Haren af. Als ze even later opnieuw probeert in te loggen blijft het scherm ‘hangen’. Als ze korte tijd later haar ABN AMRO-app checkt, blijkt er € 5.500 te zijn verdwenen.

Van Haren trekt meteen aan de bel bij ABN AMRO. Ook doet ze aangifte bij de politie. Ruim een week na het voorval maakt ABN AMRO, zonder aankondiging of toelichting, zo’n € 4.500 terug over. Naar de overige bijna € 1.100 kan Van Haren echter fluiten. Daarvoor houdt de bank zich niet aansprakelijk. Er gaan brieven over en weer, maar ABN AMRO houdt voet bij stuk. De bank verwijt Van Haren dat ze een ‘aantal keren’ haar codes heeft ingevoerd, terwijl ze al problemen ondervond met de website. “Het had op haar weg gelegen extra alert te zijn op mogelijke besmetting door malware.”

ABN AMRO wilde niet in de studio reageren en liet schriftelijk weten:

Dit betreft een zakelijke klant. Met zakelijke klanten heeft de bank andere afspraken dan met particuliere klanten. Die kunnen niet met elkaar vergeleken worden. ABN AMRO doet geen inhoudelijk geen mededelingen hierover, omdat het om een klant gaat. Wel hecht de bank er aan te benadrukken deze zaak zeer grondig te hebben onderzocht en hele goede redenen te hebben om deze schade niet te vergoeden.

Deel dit artikel via:

Vlog

Premium partners

Boon Edam

VIGI

SequriX

Suricat

Distri Company

Artitech Kidde Commercial

Seagate

Wordt een partner