ABN AMRO vergoedt zakelijke klant niet bij schade door virus
Zakelijke klanten van ABN Amro die het slachtoffer van fraude met internetbankieren worden hoeven er niet op te rekenen dat ze al het gestolen geld van de bank terugkrijgen.
Shirley van Haren runt samen met haar vriend een dansschool in Maarssen. Bijna dagelijks checkt ze op haar werk haar bankrekeningen bij ABN AMRO. Zo ook op woensdag 10 april 2013. Dit keer gaat het anders: het scherm meldt een storing en dus sluit Van Haren af. Als ze even later opnieuw probeert in te loggen blijft het scherm ‘hangen’. Als ze korte tijd later haar ABN AMRO-app checkt, blijkt er € 5.500 te zijn verdwenen.
Van Haren trekt meteen aan de bel bij ABN AMRO. Ook doet ze aangifte bij de politie. Ruim een week na het voorval maakt ABN AMRO, zonder aankondiging of toelichting, zo’n € 4.500 terug over. Naar de overige bijna € 1.100 kan Van Haren echter fluiten. Daarvoor houdt de bank zich niet aansprakelijk. Er gaan brieven over en weer, maar ABN AMRO houdt voet bij stuk. De bank verwijt Van Haren dat ze een ‘aantal keren’ haar codes heeft ingevoerd, terwijl ze al problemen ondervond met de website. “Het had op haar weg gelegen extra alert te zijn op mogelijke besmetting door malware.”
ABN AMRO wilde niet in de studio reageren en liet schriftelijk weten:
“Dit betreft een zakelijke klant. Met zakelijke klanten heeft de bank andere afspraken dan met particuliere klanten. Die kunnen niet met elkaar vergeleken worden. ABN AMRO doet geen inhoudelijk geen mededelingen hierover, omdat het om een klant gaat. Wel hecht de bank er aan te benadrukken deze zaak zeer grondig te hebben onderzocht en hele goede redenen te hebben om deze schade niet te vergoeden.“