Beveiliging nieuws

Onze partners

Connect Security

Nenova

CardAccess

Securitas

Paxton

Genetec

Bydemes

VBN

Oribi ID Solutions

Advancis

Secusoft

EAL

Milestone

CDVI

NIBHV

SmartSD

Nimo Dog Security

Bosch Security Systems

Eagle Eye Networks

PG Security Systems

GFT

Dero Security Products

ASIS

Explicate

Lobeco

JMB Groep

Optex

Multiwacht

IDIS

Crown Security Services

Traka ASSA ABLOY

20face

RoSecure

Ajax Systems

Alphatronics

SMC Alarmcentrale

Nimo Drone Security

VEB

Eizo

Top Security

Sequrix

Seagate

ARAS

VVNL

Gold-IP

Seris

Alarm Meldnet

Centurion

VAIBS

Hikvision

G4S

2N

VideoGuard

Unii

SOBA

i-Pro

DZ Technologies

Masset Solutions

HID

CSL

HD Security

Uniview

Hanwha Vision Europe

Add Secure

Trigion

NetworxConnect

SmartCell

Avigilon Alta

Service Centrale Nederland

OSEC

De Beveiligingsjurist

Regio Control Veldt

Akuvox

ADI

BHVcertificaat.online

ASSA ABLOY

Kiwa

Paraat

Brivo

ABN AMRO vergoedt zakelijke klant niet bij schade door virus

30 september 2013
Redactie
09:21

Zakelijke klanten van ABN Amro die het slachtoffer van fraude met internetbankieren worden hoeven er niet op te rekenen dat ze al het gestolen geld van de bank terugkrijgen.

Shirley van Haren runt samen met haar vriend een dansschool in Maarssen. Bijna dagelijks checkt ze op haar werk haar bankrekeningen bij ABN AMRO. Zo ook op woensdag 10 april 2013. Dit keer gaat het anders: het scherm meldt een storing en dus sluit Van Haren af. Als ze even later opnieuw probeert in te loggen blijft het scherm ‘hangen’. Als ze korte tijd later haar ABN AMRO-app checkt, blijkt er € 5.500 te zijn verdwenen.

Van Haren trekt meteen aan de bel bij ABN AMRO. Ook doet ze aangifte bij de politie. Ruim een week na het voorval maakt ABN AMRO, zonder aankondiging of toelichting, zo’n € 4.500 terug over. Naar de overige bijna € 1.100 kan Van Haren echter fluiten. Daarvoor houdt de bank zich niet aansprakelijk. Er gaan brieven over en weer, maar ABN AMRO houdt voet bij stuk. De bank verwijt Van Haren dat ze een ‘aantal keren’ haar codes heeft ingevoerd, terwijl ze al problemen ondervond met de website. “Het had op haar weg gelegen extra alert te zijn op mogelijke besmetting door malware.”

ABN AMRO wilde niet in de studio reageren en liet schriftelijk weten:

Dit betreft een zakelijke klant. Met zakelijke klanten heeft de bank andere afspraken dan met particuliere klanten. Die kunnen niet met elkaar vergeleken worden. ABN AMRO doet geen inhoudelijk geen mededelingen hierover, omdat het om een klant gaat. Wel hecht de bank er aan te benadrukken deze zaak zeer grondig te hebben onderzocht en hele goede redenen te hebben om deze schade niet te vergoeden.

Deel dit artikel via:

Vlog 3

Premium partners

Suricat

Videoguard

Seagate

Wordt een partner