Beveiliging nieuws

Onze partners

OSEC

Oribi ID Solutions

Bosch Security Systems

VEB

Uniview

PG Security Systems

Eagle Eye Networks

Brivo

Crown Security Services

Explicate

20face

Genetec

JMB Groep

VAIBS

Top Security

Regio Control Veldt

Hanwha Vision Europe

SmartSD

Seris

Dero Security Products

Service Centrale Nederland

Avigilon Alta

SMC Alarmcentrale

Sequrix

Ajax Systems

MPL

Add Secure

EAL

Masset Solutions

Lobeco

CDVI

Optex

ASIS

2N

Traka ASSA ABLOY

SmartCell

GFT

CSL

NetworxConnect

Secusoft

CardAccess

i-Pro

Bydemes

Gold-IP

SOBA

BHVcertificaat.online

Akuvox

Nenova

HID

Multiwacht

Connect Security

Kiwa

Alphatronics

ASSA ABLOY

Advancis

Nimo Drone Security

Unii

Milestone

DZ Technologies

Trigion

Seagate

HD Security

Centurion

IDIS

ADI

NIBHV

VideoGuard

Hikvision

Paxton

Nimo Dog Security

Paraat

Securitas

G4S

Alarm Meldnet

Eizo

De Beveiligingsjurist

VVNL

RoSecure

ARAS

VBN

ACM maakt einde aan dubieus ‘geenspoedwelpolitie’

27 januari 2021
Redactie
15:02

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft de doorschakeldienst Geenspoedwelpolitie, verzocht om hun dure en onnodige doorschakeldienst te stoppen. De dienst schakelde bellers tegen betaling door naar telefoonnummers van de politie.

Mensen die het nummer via Google vonden en belden dachten rechtstreeks naar de politie te bellen. Achteraf werden zij verrast met hoge kosten: 9,51 cent starttarief en 2,8 cent per minuut. De aanbieder van de doorschakeldienst heeft deze dienst inmiddels beëindigd, zodat verdere schade voor consumenten wordt voorkomen.
De dienst schakelde mensen door naar telefoonnummers van de politie en gebruikte de algemeen bekende slogan van de politie ‘Geen Spoed, Wel Politie’. De Google-advertentie en de websites van de doorschakeldienst waren zo ingericht dat mensen dachten dat het om websites en een telefoonnummer van de politie ging, terwijl dat niet het geval was.
Annemarie Sipkes, directeur Telecom, Vervoer en Post bij de ACM: “Dat is natuurlijk schadelijk voor de beller, want die is duurder uit dan nodig. Maar ook de politie heeft hier last van. We beschermen mensen tegen misleiding bij het gebruik van doorschakeldiensten, daarom grijpen we in.”

Doorschakeldiensten
Het aanbieden van doorschakeldiensten is niet verboden, maar dan moet wel duidelijk zijn wie de aanbieder is, wat de dienst inhoudt en wat het kost. Doorschakeldiensten moeten in hun advertenties en op hun websites voldoende duidelijk maken dat het om een betaalde dienst gaat en dat je niet rechtstreeks naar een instantie belt. Dit moet ook duidelijk zijn op het moment dat iemand belt. Zodra iemand naar een doorschakeldienst belt, moet de beller te horen krijgen wat de identiteit van de aanbieder is, dat er sprake is van een doorschakeldienst en wat de kosten zijn per minuut of per gesprek.

Wat doet de ACM
De ACM ziet erop toe dat aanbieders van doorschakeldiensten zich aan de regels houden. Als blijkt dat aanbieders van doorschakeldiensten op misleidende wijze adverteren, kan de ACM over gaan tot handhaving. Dit betekent bijvoorbeeld dat nummers kunnen worden ingetrokken. Daarnaast riskeren aanbieders een last onder dwangsom of een boete, die kan oplopen tot 900.000 euro per overtreding.
De ACM adviseert mensen om alert te zijn. Telefoonnummers van overheidsorganisaties zijn te vinden op de eigen website van de betreffende organisatie. Het rechtstreekse nummer (0900-8844) van de politie voor niet-spoedeisende vragen of problemen staat bijvoorbeeld op www.politie.nl. Zoek je een nummer van een instantie via een zoekmachine, vergelijk dan meerdere zoekresultaten, vooral als daar betaalde nummers bij staan. Mogelijk is er een gratis alternatief.

Deel dit artikel via:

Vlog 3

Premium partners

Videoguard

MPL

Suricat

Seagate

Wordt een partner