Actie tegen cookies en ongewenste reclame
De Consumentenbond begint een nationale campagne tegen ongewenste reclame. Tijdens de Nationale Afmeldweek geeft de bond praktische tips en oplossingen voor irritante reclame via web, e-mail, telefoon en de post. Tracking en cookies komen uitgebreid aan bod.
De privacywetten zijn bedoeld ter bescherming van de consument. Toch krijgen we jaarlijks duizend klachten over ongewenste reclame, aldus de woordvoerder van de bond. De toepassing van de wetgeving schiet zijn doel voorbij, aldus de bond. Grote sites als Uitzending Gemist hanteren een stikken-of-stikkenbeleid. Als je geen cookies accepteert, kom je de site niet in. En je kunt voor een vergelijkbaar aanbod niet naar een andere site.
Komende weken besteedt de bond uitgebreid aandacht aan ongewenste reclame die via cookies en trackingscripts tot stand komt. De belangenorganisatie raadt leden en niet-leden nu al aan om de browserextensie Ghostery te installeren. Daarmee worden ongewenste scripts buiten de deur gehouden.