Beveiligingnieuws Logo

Onze partners

OSEC

Paralax

Sequrix

Alphatronics

IDIS

Paxton

Ajax Systems

Teletek

SMC Alarmcentrale

ASIS

ADI

Multiwacht Security

HID

Genetec

Seris

Alarm Meldnet

Eizo

VVNL

VAIBS

Masset

Milestone

Uniview

Lobeco

i-Pro

ARAS

Eagle Eye Networks

Bosch Security Systems

SOBA

Van Dusseldorp Training

Securitas

G4S

HD Security

Top Security

Advancis

Network Optix

VGN Group

SmartSD

Aritech

Hikvision

Secusoft

VisionPlatform.ai

VEB

Distri Company

CDVI

Unii

VIGI

Optex

Bydemes

Regio Control Veldt

Nenova

Add Secure

VBN

CSL

WBN Security

ASSA ABLOY

Intrasec

Trigion

Kidde Commercial

OpenEye

NIBHV

Paraat

Seagate

SmartCell

Service Centrale Nederland

Crown Security Services

2N

Synguard

MPL

Traka ASSA ABLOY

Connect Security

Centurion

Brivo

Gold-IP

Akuvox

MOBOTIX

Hanwha Vision Europe

LUGN

Afwegingskader voor gebruik zwaailicht en sirene

2 mei 2024
Redactie
11:28

Een onderzoek uitgevoerd door het NIPV (Nederlands Instituut voor Publieke Veiligheid) toont aan dat hulpdiensten, wanneer ze optische en geluidssignalen (OGS) gebruiken, sneller ter plaatse zijn dan gewone weggebruikers. Echter, het risico op een ongeval met een hulpverleningsvoertuig is groter dan het risico op een ongeval met een regulier voertuig. Om deze reden hebben de hulpdiensten een afwegingskader opgesteld om te beslissen of het gebruik van OGS gerechtvaardigd is.

Het onderzoek van het NIPV omvatte zowel een literatuurstudie als een praktijkonderzoek. Voor het praktijkonderzoek werden dashcambeelden gebruikt om data te verzamelen tijdens oefenritten van verschillende hulpdiensten. Op basis hiervan hebben de onderzoekers zowel beschrijvende als voorspellende analyses uitgevoerd. Uit het onderzoek blijkt dat alle hulpdiensten (politie, brandweer en ambulance) met gebruik van OGS en vrijstellingen sneller ter plaatse zijn dan gewone weggebruikers, vooral binnen de bebouwde kom. Het effect van het gebruik van OGS neemt af buiten de bebouwde kom en is het kleinst op de snelweg.

Tijdswinst
De voorspellende analyse toont aan dat het gebruik van OGS in bepaalde situaties een tijdwinst oplevert. Zo levert een rit met OGS binnen de bebouwde kom bijna altijd tijdwinst op, met een kans van 60 procent op een tijdwinst van minimaal 1 minuut per gereden kilometer. Buiten de bebouwde kom en op de snelweg neemt deze kans af tot respectievelijk 30 procent en 10 procent.
Op basis van deze bevindingen hebben de onderzoekers een afwegingskader opgesteld dat de hulpdiensten kunnen gebruiken om te bepalen of het gebruik van OGS en vrijstellingen gerechtvaardigd is in verschillende situaties. Dit afwegingskader dient als een waardevol hulpmiddel om de veiligheid en efficiëntie van hulpdiensten op de weg te verbeteren.

Deel dit artikel via:

Vlog

Premium partners

Artitech Kidde Commercial

Boon Edam

Distri Company

Seagate

Suricat

VIGI

SequriX

Wordt een partner