Beveiligingnieuws Logo

Onze partners

ADI

De Beveiligingsjurist

Trigion

Top Security

Kiwa

Nenova

Bosch Security Systems

Seagate

2N

Nimo Drone Security

Dero Security Products

Optex

Explicate

Masset Solutions

Akuvox

Gold-IP

Nimo Dog Security

NIBHV

Uniview

Avigilon Alta

IDIS

DZ Technologies

HID

GFT

RoSecure

Brivo

NetworxConnect

VBN

Alphatronics

Eagle Eye Networks

Securitas

Secusoft

PG Security Systems

CDVI

G4S

Hikvision

HD Security

CardAccess

Centurion

VAIBS

Milestone

VVNL

VideoGuard

VEB

OSEC

Advancis

BHVcertificaat.online

Multiwacht

Eizo

Paraat

Sequrix

i-Pro

Connect Security

CSL

Regio Control Veldt

SmartSD

Bydemes

Ajax Systems

Paxton

Service Centrale Nederland

ARAS

Seris

SOBA

SmartCell

SMC Alarmcentrale

Crown Security Services

JMB Groep

ASIS

Alarm Meldnet

Oribi ID Solutions

Lobeco

Genetec

Traka ASSA ABLOY

20face

Add Secure

ASSA ABLOY

Hanwha Vision Europe

Unii

EAL

Afwegingskader voor gebruik zwaailicht en sirene

2 mei 2024
Redactie
11:28

Een onderzoek uitgevoerd door het NIPV (Nederlands Instituut voor Publieke Veiligheid) toont aan dat hulpdiensten, wanneer ze optische en geluidssignalen (OGS) gebruiken, sneller ter plaatse zijn dan gewone weggebruikers. Echter, het risico op een ongeval met een hulpverleningsvoertuig is groter dan het risico op een ongeval met een regulier voertuig. Om deze reden hebben de hulpdiensten een afwegingskader opgesteld om te beslissen of het gebruik van OGS gerechtvaardigd is.

Het onderzoek van het NIPV omvatte zowel een literatuurstudie als een praktijkonderzoek. Voor het praktijkonderzoek werden dashcambeelden gebruikt om data te verzamelen tijdens oefenritten van verschillende hulpdiensten. Op basis hiervan hebben de onderzoekers zowel beschrijvende als voorspellende analyses uitgevoerd. Uit het onderzoek blijkt dat alle hulpdiensten (politie, brandweer en ambulance) met gebruik van OGS en vrijstellingen sneller ter plaatse zijn dan gewone weggebruikers, vooral binnen de bebouwde kom. Het effect van het gebruik van OGS neemt af buiten de bebouwde kom en is het kleinst op de snelweg.

Tijdswinst
De voorspellende analyse toont aan dat het gebruik van OGS in bepaalde situaties een tijdwinst oplevert. Zo levert een rit met OGS binnen de bebouwde kom bijna altijd tijdwinst op, met een kans van 60 procent op een tijdwinst van minimaal 1 minuut per gereden kilometer. Buiten de bebouwde kom en op de snelweg neemt deze kans af tot respectievelijk 30 procent en 10 procent.
Op basis van deze bevindingen hebben de onderzoekers een afwegingskader opgesteld dat de hulpdiensten kunnen gebruiken om te bepalen of het gebruik van OGS en vrijstellingen gerechtvaardigd is in verschillende situaties. Dit afwegingskader dient als een waardevol hulpmiddel om de veiligheid en efficiëntie van hulpdiensten op de weg te verbeteren.

Deel dit artikel via:

Vlog 5

Premium partners

Seagate

Suricat

Videoguard

Wordt een partner