Agenten krijgen onvoldoende steun na geweld
Casemanagers helpen politieagenten die het slachtoffer zijn geworden van ernstig geweld. Van de aanvankelijk vijftig zijn er echter nog maar elf over en die kunnen het werk niet meer aan, aldus het AD.
De Casemanagers GTPA-casemanagers (Geweld Tegen Politieambtenaren) helpen agenten onder andere bij het terugkrijgen van medische kosten of het verkrijgen van psychische hulp. Daarnaast zorgen ze voor juridische ondersteuning. Ze zijn hard nodig, want er worden jaarlijks ruim 9.000 incidenten tegen agenten gerapporteerd. Meestal gaat het om lichtere vergrijpen, zoals beledigingen of geweld waarbij geen letsel ontstaat, maar ook raken elk jaar tussen de 1.000 en 1.200 agenten gewond. Alleen al in januari zijn dertien gevallen van poging tot doodslag geregistreerd en is drie keer met een voertuig op een agent ingereden.
Afspraken
Door de onderbezetting zijn casemanagers steeds vaker niet beschikbaar als zij hard nodig zijn. Jan Struijs van politievakbond NPB vindt dat het aantal casemanagers snel moet worden uitgebreid. Iedereen spreekt volgens hem ferm uit dat geweld tegen politiemensen niet moet kunnen. Er zijn ook goede protocollen, maar als politiemensen daar een beroep op doen worden ze in de kou gezet. Afspraken moet je nakomen, zegt ook politiesocioloog Jaap Timmer, die al jaren geweldszaken tegen de politie bestudeert. Peije de Meij, portefeuillehouder GTPA van de politie, zegt aan de problematiek te werken. Bij de vorming van de Nationale Politie is besloten om één casemanager per eenheid aan te stellen. Dat bleek te weinig, waarna tijdelijk extra capaciteit werd vrijgemaakt, maar inmiddels blijkt het tekort structureel.