Albert Heijn in opspraak door optreden beveiliger
Op internet circuleert een filmpje van een beveiliger die bij Albert Heijn een klant zonder mondkapje te lijf gaat. Volgens de supermarkt was het optreden echter gerechtvaardigd. De beveiliger wilde voorkomen dat een discussie tussen twee klanten over het mondkapje uit de hand zou lopen.
Zoals vaak met filmpjes op internet ontbreekt een goede context en is niet te zien wat aan het incident vooraf is gegaan. Te zien is alleen dat de beveiliger de klant een duw geeft en hem probeert te overmeesteren door hem tegen een winkelrek aan te duwen. Dit gebeurde in een filiaal aan het Haarlemmerplein in Amsterdam. Een andere klant filmde het tafereel en plaatste het filmpje op TikTok, van waar het werd overgenomen door Dumpert. Volgens woordvoerster Jerina van Heck van Albert Heijn ontstond er een conflict en kwam de beveiliger tussenbeide om de onrustige situatie in de kiem te smoren. Dit leidde tot verzet bij de klant die een mondkapje weigerde te dragen. De beveiliger kreeg hulp van een andere klant. Albert Heijn zegt over het voorval in gesprek te zijn met het beveiligingsbedrijf en de politie. Dat opgetreden werd tegen het niet dragen van een mondkapje is terecht. Het kan de klant op een boete van 95 euro komen te staan, maar de supermarkt riskeert zelfs een boete van zo’n 4000 euro als de coronamaatregelen niet worden nageleefd. Particuliere beveiligers mogen dan wel geen geweld gebruiken, maar gepast geweld is wel toegestaan als dat nodig is om erger te voorkomen.