ANWB: 38 procent meer e-bikes gestolen in 2019
Volgens de grootste verzekeraar van e-bikes, de ANWB, zijn in 2019 bijna 40 procent meer e-bikes gestolen dan in het jaar daarvoor. 3800 elektrische fietsen veranderden op illegale wijze van eigenaar en bezorgden de verzekeraar een schadepost die in de miljoenen loopt, zo meldt het AD.
Het werkelijk aantal gestolen e-bikes zal nog veel hoger zijn, want niet elke fiets is bij de ANWB verzekerd. De toenemende populariteit van de fiets met trapondersteuning wordt als belangrijkste oorzaak genoemd van het stijgend aantal diefstallen. Vorig jaar werden er 420.000 e-bikes verkocht met een gemiddelde waarde van rond de 2000 euro. Ook steeds meer jongeren ontdekken het gemak van de e-bike, wat ook kan bijdragen aan de stijging van het aantal diefstallen. Voorheen waren het vooral ouderen die behoefte hadden aan trapondersteuning en die doelgroep zal minder snel een e-bike stelen of helen.
Georganiseerde criminelen
Ook verzekeraar Allianz Assistance ziet dat claims van gestolen e-bikes vooral van jongeren komen. Scholieren van 16 tot 20 jaar raken driemaal zo vaak hun e-bike kwijt als 55-plussers. Vooral omdat die hun fietsen vaak in grote openbare stallingen en op straat plaatsen, terwijl ouderen vooral recreatief fietsen en hun bezit na gebruik binnen zetten. Volgens verzekeraar Enra komt de stijging van diefstal van e-bikes ook doordat georganiseerde bendes zich met deze tak van sport bezighouden. Gewone fietsen worden meestal door gelegenheidsdieven gestolen, maar e-bikes zijn het terrein van professionals. Vooral vanwege hun hoge waarde en de stijgende populariteit in andere landen, zegt Jeroen Snijders Blok van de Stichting Aanpak Fiets- en E-bikediefstal (SAFE), waarin fietsfabrikanten, verzekeraars en overheid samenwerken tegen fietsdiefstal. Volgens hem gaan de meeste gestolen e-bikes linea recta richting Oost-Europa. 95 procent van de opgepakte dieven komt daar namelijk vandaan.
Gps-tracker
Op diefstal tegen te gaan heeft de ANWB sinds 2018 een speciale polis voor e-bikes met een gps-tracker in het slot. Dankzij deze voorziening kan het speciale ‘recovery team’ van de verzekeraar twee derde van de gestolen fietsen terugvinden, als de eigenaar de diefstal tijdig meldt. Anders is zijn bezit al de grens over. Ook SAFE is erg te spreken over de gps-trackers. Met wordt 80 procent van de gestolen fietsen teruggevonden, zonder nog geen 5 procent.
Nog een ander probleem is de diefstal van de dure accu’s. SAFE pleit er bij de accufabrikanten Bosch en Shimano voor om deze met betere sloten uit te rusten. De organisatie adviseert eigenaren verder om de fiets altijd met een kabel- of kettingslot aan straatmeubilair vast te maken of liever nog in een bewaakte stalling te plaatsen.