Beveiligingnieuws Logo

Onze partners

Secusoft

OSEC

SMC Alarmcentrale

Akuvox

VVNL

VAIBS

Optex

Dero Security Products

Connect Security

Regio Control Veldt

RoSecure

Seris

BHVcertificaat.online

2N

VideoGuard

Nenova

Paraat

Traka ASSA ABLOY

Eizo

Hikvision

Nimo Drone Security

Uniview

Network Optix

DZ Technologies

Milestone

Crown Security Services

NIBHV

HD Security

G4S

Masset Solutions

Alarm Meldnet

Securitas

GFT

SmartSD

Gold-IP

Seagate

Hanwha Vision Europe

Bosch Security Systems

Nimo Dog Security

ADI

Trigion

ARAS

Genetec

Lobeco

20face

Service Centrale Nederland

Multiwacht

EAL

JMB Groep

Add Secure

VEB

VBN

Explicate

CDVI

ASIS

SmartCell

Sequrix

i-Pro

Paxton

Brivo

Oribi ID Solutions

Advancis

HID

CardAccess

Unii

SOBA

Alphatronics

Bydemes

NetworxConnect

Avigilon Alta

PG Security Systems

CSL

De Beveiligingsjurist

Top Security

Centurion

Eagle Eye Networks

Ajax Systems

ASSA ABLOY

IDIS

Kiwa

Auto’s te hacken door gebrekkige beveiliging autosleutel

12 augustus 2015
Redactie
15:07

Miljoenen auto’s van de merken Volkswagen, Audi, Skoda, Porsche, Bentley en Lamborghini zijn te hacken omdat de chip in de autosleutel en de code in de startonderbreker niet goed zijn geprogrammeerd.

auto sleutelHet betreft auto’s die uitgerust zijn met de Megamos Crypto chip. Onderzoekers van de Nijmeegse Radboud Universiteit achterhaalden de geheime beveiligingscode van de chip in de autosleutel. Er werden ontwerpfouten in ontdekt, waardoor er een veel slechtere beveiliging is gebruikt dan mogelijk. Daarnaast bleek dat de code in de startonderbreker niet goed is geprogrammeerd.

Publicatie heeft de Radboud Universiteit tonnen gekost, er is namelijk ruim twee jaar over geprocedeerd en onderhandeld met Volkswagen. De publicatie werd door de Britse rechter op last van de autofabrikant twee jaar geleden in de ban gedaan, het zou een handleiding zijn voor autodieven. Volgens de Radboud Universiteit bevat het omstreden artikel een wetenschappelijke analyse van het niveau van beveiliging van de Megamos-chip en is het zeker geen handleiding voor hackers.

Volkswagen ging uiteindelijk alsnog akkoord met publicatie, na het voorstel om één zin uit het oorspronkelijke artikel te verwijderen.
De ene zin bevat een expliciete beschrijving van een onderdeel van de berekeningen op de chip.

Volkswagen en de branchevereniging RAI erkennen tegen Nieuwsuur dat er een beveiligingsprobleem is. Directeur Wouter Verkerk van Stichting Verzekeringsbureau Voertuigcriminaliteit stelt dat er in 2010 veertig miljoen euro schade was aan jonge auto’s van 0-3 jaar. In 2014 was dat honderd miljoen. En er is een duidelijke link te leggen met cyber crime. “Dat baseer ik enerzijds op politieonderzoek, anderzijds op het feit dat mensen beide sleutels nog hebben nadat de auto is gestolen”, zegt hij.

Mensen die een kwetsbare auto hebben, moeten zelf actie ondernemen. Door het aanbrengen van een extra startonderbreker of een stuurslot kunnen zij hun auto beter beveiligen. De kosten zijn wel voor de eigenaar van de auto.

 

Deel dit artikel via:

Vlog 11

Premium partners

SequriX

Suricat

Seagate

Videoguard

Wordt een partner