Bankcliënten misleid via advertenties op Google
Cybercriminelen hebben de afgelopen week 11.000 euro proberen te stelen van cliënten van Knab Bank, zo maakt Trouw bekend. Een advertentie in Google leidde naar een nagemaakte webpagina van de bank. Wie probeerde in te loggen, liep het risico zijn geld kwijt te raken.
Voor de relatief kleine Knab Bank was de methode nieuw, maar grotere banken wisten drie maanden geleden al van en hebben inmiddels preventieve maatregelen getroffen. In de advertentie worden mensen gevraagd in te loggen bij de bank. Wanneer zij dat doen, geven zij hun inloggegevens prijs aan de criminelen. Het gaat om een geavanceerde methode, waarbij eerst geld van de spaarrekening naar de betaalrekening wordt overgeboekt. Bij de derde inlogpoging verschijnt een waarschuwing dat er onregelmatigheden in de account zijn gesignaleerd en dat een aantal stappen doorlopen moet worden om de account veilig te stellen. Via deze stap wordt de beveiliging met de cardreader omzeild. Vier cliënten trapten hierin, maar volgens Knab Bank is geen geld naar de criminelen overgemaakt. De bank is met Google overeengekomen dat derden geen advertenties meer met zijn merknaam mogen plaatsen. Vorig jaar haalde Google meer dan tachtig miljoen frauduleuze advertenties offline. De banken adviseren cliënten om nooit via links op websites of in e-mails in te loggen.