Beveiliging nieuws

Onze partners

Dero Security Products

Genetec

VBN

Eagle Eye Networks

VVNL

Add Secure

Top Security

Regio Control Veldt

CardAccess

SmartSD

Alarm Meldnet

Securitas

Akuvox

Unii

Paraat

EAL

20face

Milestone

ASIS

2N

ADI

Brivo

Masset Solutions

HID

Secusoft

PG Security Systems

De Beveiligingsjurist

Eizo

Nimo Drone Security

OSEC

Nenova

ASSA ABLOY

Lobeco

CSL

Paxton

Uniview

SOBA

HD Security

Bosch Security Systems

Nimo Dog Security

Explicate

Seagate

SMC Alarmcentrale

Optex

Advancis

G4S

Trigion

SmartCell

Centurion

CDVI

VEB

Hikvision

DZ Technologies

JMB Groep

GFT

Alphatronics

Ajax Systems

i-Pro

Avigilon Alta

Sequrix

NetworxConnect

RoSecure

Kiwa

Traka ASSA ABLOY

Crown Security Services

ARAS

Hanwha Vision Europe

Gold-IP

NIBHV

IDIS

VAIBS

VideoGuard

Bydemes

Connect Security

BHVcertificaat.online

Service Centrale Nederland

Oribi ID Solutions

Seris

Multiwacht

Banken melden 5,3 miljoen euro schade door helpdeskfraude

17 februari 2020
Redactie
07:42

In 2018 en 2019 werden volgens ABN AMRO, ING, Rabobank en de Volksbank zeker 4.831 mensen slachtoffer van helpdeskfraude. Het totale schadebedrag kwam uit op zo’n 5.3 miljoen euro. Dit blijkt uit cijfers die het Openbaar Ministerie (OM) heeft gedeeld met NU.nl.

De vier banken rapporteren gevallen van helpdeskfraude sinds maart 2018 aan het OM. Het gaat hier om cliënten die gebeld worden door iemand die bijvoorbeeld zegt voor Microsoft te werken en die een ernstig computerprobleem zou hebben geconstateerd. De oplichter biedt dan aan het probleem te verhelpen, als het slachtoffer hem toegang verschaft tot de computer. Op die manier weet men toegang tot het bankaccount te krijgen en geld te stelen. In 2018 werden nog 1.732 slachtoffers geteld. In 2019 was dat aantal tot 3.099 gestegen. De schade in 2018 was bijna 2,4 miljoen euro. Vorig jaar was dat 2,9 miljoen euro.

Toename
De banken denken dat lang niet iedereen de schade meldt. Daarom zou het werkelijke aantal slachtoffers nog veel hoger kunnen zijn. Het OM meldde eind januari nog dat de schade door helpdeskfraude juist sterk afneemt, dankzij een samenwerking tussen softwarebedrijven, telecombedrijven, financiële instellingen en de overheid. Ten opzichte van 2017 klopt dat wel. Toen meldden slachtoffers 6 miljoen euro aan schade. Maar na de daling in 2018 neemt het aantal gevallen nu weer toe. Dat blijkt volgens NU.nl uit een bijlage die het OM per abuis zou hebben meegestuurd met de cijfers en waarin gegevens staan van banken die juist een sterke toename van helpdeskfraude constateren. Volgens Stijn Ruiter, senior onderzoeker bij het Nederlands Studiecentrum Criminaliteit en Rechtshandhaving (NSCR), lijkt hier sprake van selectieve rapportage. Het OM wilde hier verder niet op reageren.

Deel dit artikel via:

Vlog 3

Premium partners

Videoguard

Seagate

Suricat

Wordt een partner