Beveiligingnieuws Logo

Onze partners

Hanwha Vision Europe

Trigion

Distri Company

Network Optix

ARAS

Avigilon Alta

Oribi ID Solutions

Aritech

Milestone

VVNL

Alphatronics

Akuvox

Brivo

G4S

Traka ASSA ABLOY

Bosch Security Systems

Multiwacht

NetworxConnect

Connect Security

IDIS

HID

VBN

Top Security

CSL

Bydemes

HD Security

Eagle Eye Networks

Synguard

MOBOTIX

i-Pro

ADI

Gold-IP

Lobeco

CDVI

Seagate

OSEC

Intrasec

VAIBS

Sequrix

SMC Alarmcentrale

Optex

Advancis

Alarm Meldnet

VideoGuard

Secusoft

BHVcertificaat.online

Regio Control Veldt

2N

Masset

Centurion

ASIS

Unii

Service Centrale Nederland

VGN Group

EAL

Paxton

Hikvision

Paraat

ASSA ABLOY

Uniview

Seris

Add Secure

Securitas

SmartSD

NIBHV

Ajax Systems

SmartCell

Dero Security Products

Eizo

Nenova

Crown Security Services

VEB

SOBA

Kidde Commercial

Genetec

Banken verscherpen coulanceregeling spoofing

4 juni 2021
Redactie
08:39

De schade als gevolg van bankhelpdeskfraude bedroeg in 2020 26,7 miljoen euro. Banken hebben die schade voor meer dan 96 procent van de klanten vergoed. Vanwege de omvang van de schade wordt nu meer verantwoordelijkheid bij de klant gelegd.

Eind vorig jaar besloten de vier grootbanken om particuliere klanten die slachtoffer zijn geworden van bankhelpdeskfraude, ook wel spoofing geheten, uit coulance te vergoeden. Aanleiding voor die beslissing was het feit dat er bij deze vorm van fraude misbruik wordt gemaakt van het vertrouwen dat klanten in hun bank hebben doordat het telefoonnummer en de naam van de bank worden misbruikt. De coulanceregeling geldt dus niet voor andere vormen van fraude waarbij klanten zelf de transacties goedkeuren.

Eigen verantwoordelijkheid
Bij het uit coulance vergoeden van de schade bij bankhelpdeskfraude blijft het uitgangspunt dat klanten een eigen verantwoordelijkheid hebben. Daarom hebben banken toetsingscriteria opgesteld om te bepalen in hoeverre zij de schade vergoeden. Uitgangspunt is dat slachtoffers 100 procent van de schade uit coulance vergoed krijgen tenzij het slachtoffer medeplichtig is aan fraude, al eerder een vergoeding heeft gehad bij de zelfde bank of als het slachtoffer onvoldoende meewerkt aan het fraudeonderzoek van de bank.

Specifieke feiten
Naast deze harde criteria kijkt de bank ook naar de specifieke feiten en omstandigheden van elke oplichtingszaak. Banken verwachten daarbij van klanten verantwoordelijk gedrag en oplettendheid. Het uitgangspunt dat banken hanteren voor (gedeeltelijke) vergoeding uit coulance is ‘redelijkheid en billijkheid.’ Zo zijn er slachtoffers die meerdere specifieke of gerichte boodschappen, waarbij ze door de bank voor fraude of fraudeurs gewaarschuwd werden, hebben genegeerd. Of slachtoffers die zonder zich vragen te stellen of contact op te nemen met de bank grote bedragen onder verdachte omstandigheden overboeken bijvoorbeeld naar meerdere buitenlandse banken. Banken kunnen bij deze omstandigheden dan besluiten om gedeeltelijk, of niet, tot coulance over te gaan.

Lees hier de Toetsingscriteria voor coulance bij bankhelpdesk fraude

Deel dit artikel via:

Vlog

Premium partners

SequriX

Videoguard

Suricat

Distri Company

Boon Edam

Seagate

Artitech Kidde Commercial

Wordt een partner