Beveiligingnieuws Logo

Onze partners

MPL

Synguard

Ajax Systems

Seagate

Eagle Eye Networks

Aritech

VBN

Alphatronics

Seris

VGN Group

ADI

VEB

HID

Securitas

Regio Control Veldt

Unii

i-Pro

Hanwha Vision Europe

VisionPlatform.ai

VVNL

Connect Security

Teletek

Bosch Security Systems

ASIS

VAIBS

OpenEye

BHVcertificaat.online

Brivo

Trigion

SMC Alarmcentrale

Paraat

Van Dusseldorp Training

SOBA

Masset

LUGN

Nenova

Secusoft

ASSA ABLOY

Bydemes

CDVI

Service Centrale Nederland

Gold-IP

Advancis

Network Optix

Uniview

Kidde Commercial

SmartCell

IDIS

Distri Company

Hikvision

Optex

OSEC

ARAS

Traka ASSA ABLOY

SmartSD

Paralax

Centurion

HD Security

Top Security

Add Secure

Alarm Meldnet

Multiwacht Security

Intrasec

2N

Eizo

Genetec

Lobeco

Crown Security Services

G4S

Milestone

Sequrix

MOBOTIX

Paxton

Akuvox

NIBHV

Barneveld stuurt BOA’s achter gestolen e-bikes aan

6 februari 2018
Redactie
10:37

De gemeente Barneveld wil Buitengewoon Opsporingsambtenaren van gemeenten gaan inzetten tegen diefstal van e-bikes. Zij nemen daarmee feitelijk een taak van de politie over. De politiebonden en de Stichting Maatschappij en Veiligheid zeggen tegenover het AD hier fel op tegen te zijn.

Vanaf 1 maart zullen in Barneveld gemeentelijke boa’s achter de dieven worden aangestuurd als iemand aangifte doet van diefstal van een e-bike. Het betreft een proef van fietsfabrikant Gazelle, de ANWB en Barneveld, die bij succes wordt uitgebreid naar de rest van Nederland. Doel is het binnen 48 uur opsporen van gestolen e-bikes, die zo tussen de 1000 en 3000 euro kosten.

Gevaar
Pieter van Vollenhoven, voorzitter van de Stichting Maatschappij en Veiligheid, klaagt tegenover het AD dat met dit soort proeven langzamerhand een nieuw soort gemeentepolitie ontstaat, terwijl de Nationale Politie juist bedoeld was om een einde te maken aan de versnippering van de politieorganisatie. Ook de Nederlandse Politiebond (NPB) en politievakbond ACP staan niet te juichen. NPB-voorzitter merkt op dat BOA’s bij steeds meer vormen van criminaliteit worden ingezet, omdat de politie de wijk uit is getrokken. Hij waarschuwt dat het niet altijd om gewone fietsendieven gaat en dat de BOA’s gevaar lopen als zij achter een vuurwapengevaarlijke roversbende aan gaan.

Gevaar
Volgens Gerrit van de Kamp van politievakbond ACP nemen BOA’s en particuliere beveiligers sluipenderwijs steeds meer taken over van de politie. Daardoor neemt ook de druk op deze mensen steeds verder toe. Hij waarschuwt voor het risico omdat beveiligers en BOA’s niet via de politiesystemen kunnen nagaan hoe gevaarlijk de dieven kunnen zijn. Van Vollenhoven pleit zelfs voor een Kamerdebat om deze ontwikkeling tegen te houden. Hij vreest dat bewapening van BOA’s de volgende stap wordt. Titus Visser van de Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit vindt het daarentegen juist heel zinvol om te bekijken wat BOA’s kunnen betekenen bij de opsporing van e-bikes. De BOA’s in Barneveld krijgen een smartphone met een app, waarmee zij gestolen e-bikes kunnen traceren. Als de fiets is gevonden, halen zij de politie erbij om de dief op te sporen. Vorig jaar werden 27.500 e-bikes gestolen. Dat is tien procent van wat er totaal nieuw werd verkocht. Reden voor Gazelle om e-bikes nu uit te rusten met een GPS-chip. Als een gestolen fiets niet binnen 48 uur wordt teruggevonden, krijgt de gedupeerde een nieuwe van de fabrikant. Bij sabotage van de chip, wordt de e-bike onbruikbaar.

Deel dit artikel via:

Vlog

Premium partners

Artitech Kidde Commercial

SequriX

Distri Company

Seagate

Suricat

Boon Edam

Wordt een partner