Bedrijven blokkeren minder social media-applicaties
Uit het onderzoek ‘Killer Apps 2013’ van Ipanema Technologies blijkt dat bedrijven minder social media-applicaties blokkeren dan vorig jaar. Het aantal organisaties dat de toegang tot Facebook blokkeert is gedaald met 15% en het blokkeren van YouTube is verminderd met 17%.
Social media bieden grote voordelen voor bedrijven en de trend onder het IT-management om hun grip daarop te verminderen zal dan ook welkom zijn, zegt Thierry Grenot, Executive Vice-President van Ipanema Technologies. De uitdaging voor de IT-afdelingen is om er nu voor te zorgen dat social media-verkeer effectief wordt beheerd en dat de prestaties van bedrijfskritische applicaties gegarandeerd is.
Het onderzoek is gericht op bedrijven in de Verenigde Staten en Europa. Amerikaanse bedrijven sluiten over het algemeen vaker de toegang tot alle social media-applicaties af, met uitzondering van LinkedIn. Wereldwijd bekeken is duidelijk te zien dat het blokkeren van social media het meest gebeurt in de VS, waar 69% van de bedrijven toegang tot Facebook verhindert voor werknemers en 65% de toegang tot YouTube afsluit.
Een explosieve toename van het aantal medewerkers dat YouTube-video’s bekijkt of foto’s deelt via Facebook, zal er hoogstwaarschijnlijk voor zorgen dat bedrijfsnetwerken veel zwaarder belast worden. En er moet een manier zijn om prioriteit te geven aan het applicatieverkeer dat werkelijk van belang is voor de gebruikersproductiviteit.