Beveiliging nieuws

Onze partners

CardAccess

Centurion

PG Security Systems

Trigion

SOBA

CSL

Crown Security Services

Paxton

OSEC

Traka ASSA ABLOY

Nimo Drone Security

CDVI

MPL

Hanwha Vision Europe

VideoGuard

Regio Control Veldt

ASSA ABLOY

VBN

Seagate

Ajax Systems

VEB

Alphatronics

Eizo

Top Security

SMC Alarmcentrale

Kiwa

Add Secure

Brivo

SmartSD

Genetec

Masset Solutions

DZ Technologies

Bydemes

i-Pro

Optex

Advancis

Sequrix

Securitas

Lobeco

Unii

IDIS

Explicate

Connect Security

GFT

Paraat

ADI

Seris

Gold-IP

JMB Groep

ASIS

Multiwacht

HID

Dero Security Products

NIBHV

Avigilon Alta

EAL

Service Centrale Nederland

RoSecure

BHVcertificaat.online

20face

VVNL

VAIBS

Eagle Eye Networks

Hikvision

Bosch Security Systems

Uniview

Secusoft

Dahua

ARAS

Milestone

G4S

SmartCell

Oribi ID Solutions

Alarm Meldnet

HD Security

Nimo Dog Security

Akuvox

De Beveiligingsjurist

NetworxConnect

Nenova

2N

Bestelfraude via Afterpay kinderlijk eenvoudig

29 april 2021
Redactie
08:52

Volgens de Consumentenbond is het kinderlijk eenvoudig om via Afterpay online te winkelen en de rekening naar een ander te laten sturen. Dit is vastgesteld na onderzoek van de beveiliging van de achterafbetaaldienst. De Consumentenbond heeft Afterpay opgeroepen om het lek te dichten.

Het onderzoek werd uitgevoerd, nadat het afgelopen jaar honderden consumenten spookfacturen van Afterpay en Klarna hadden ontvangen. Het gaat hier om betaaldiensten waarmee consumenten online aankopen pas na ontvangst hoeven te betalen. De onterechte rekeningen varieerden van enkele tientjes tot honderden euro’s.
De onterechte rekeningen zijn volgens de Consumentenbond het gevolg van zogenoemde bestelfraude. Een internetcrimineel misbruikt daarbij andermans persoonsgegevens. Met een simpele truc bestelt de oplichter online op naam en adres van een ander. Vervolgens laat hij het pakket naar zijn eigen adres sturen. Pas als Afterpay na een maand nog geen betaling heeft ontvangen, stuurt het een herinnering naar het opgegeven factuuradres en komt de fraude aan het licht.

De wereld op zijn kop
Omwille van de veiligheid, geeft de Consumentenbond niet volledig prijs hoe de fraude in zijn werk gaat. Die details kreeg Afterpay wel. Maar het bedrijf reageerde alleen in algemene zin. Het zou haar fraudebestrijding op orde hebben. Afterpay vraagt consumenten die een onterechte rekening kregen aangifte te doen bij de politie en een kopie van de aangifte naar het bedrijf te sturen. Sandra Molenaar, directeur van de Consumentenbond, vindt dat echter de wereld op zijn kop. “De consument moet zijn onschuld bewijzen, terwijl het lek bij Afterpay zit. Ook vragen naar een aangifte is volgens haar niet in de haak. De consument moet dan persoonsgegevens afstaan, die notabene al een keer zijn misbruikt. De Consumentenbond heeft de Autoriteit Persoonsgegevens gevraagd of dit volgens de regels is. Eerder ontdekte de organisatie al dat ook bestelfraude met achterafbetaaldienst Klarna mogelijk was. Klarna heeft daarop een extra verificatie in het bestelproces doorgevoerd, waardoor deze fraude niet meer mogelijk lijkt.

Deel dit artikel via:

Vlog 3

Premium partners

Suricat

Videoguard

MPL

Seagate

Wordt een partner