Beveiligingnieuws Logo

Onze partners

VBN

NetworxConnect

SmartSD

20face

Distri Company

VAIBS

CSL

Add Secure

Gold-IP

Bosch Security Systems

Traka ASSA ABLOY

Unii

Trigion

Connect Security

Securitas

Hanwha Vision Europe

Multiwacht

Sequrix

Lobeco

SOBA

Genetec

ARAS

CDVI

Bydemes

Hikvision

HD Security

EAL

Service Centrale Nederland

Kiwa

Alphatronics

Avigilon Alta

SmartCell

HID

Regio Control Veldt

ASSA ABLOY

PG Security Systems

Ajax Systems

Secusoft

BHVcertificaat.online

DZ Technologies

i-Pro

VVNL

NIBHV

Alarm Meldnet

Milestone

Nenova

Seris

Paraat

G4S

VEB

Advancis

SMC Alarmcentrale

Crown Security Services

CardAccess

Oribi ID Solutions

IDIS

Optex

Network Optix

Seagate

Akuvox

Dero Security Products

Paxton

OSEC

Masset Solutions

Eizo

Brivo

2N

Aritech

Uniview

ASIS

Eagle Eye Networks

MOBOTIX

VideoGuard

Centurion

Top Security

Explicate

ADI

Beveiligers op Schiphol zijn niet gerust op deltavariant

14 juli 2021
Redactie
12:35

Beveiligers op Schiphol maken zich zorgen over de toenemende drukte op de luchthaven. “Het is vaak hutje mutje in de rij voor de controles. Beveiligers zijn er absoluut niet gerust op hoe het er nu aan toegaat, zeker nu de deltavariant rondwaart”, zegt onderhandelaar Erik Maas van CNV Vakmensen.

Maas heeft inmiddels van meerdere beveiligers bezorgde signalen gekregen. Zoals van deze beveiliger: “Ik begin mij nu een beetje zorgen te maken over hoe Schiphol weer omgaat met het virus. We staan echt hutje mutje te werken, vol stouwen eigenlijk van de passagiers. We kunnen totaal geen afstand houden van de passagiers en collega’s… Er moeten echt weer maatregelen getroffen gaan worden want dit gaat niet goed!”

Instructies rond corona losgelaten
Volgens Maas is deze beveiliger zeker niet de enige die zich ongerust maakt. “Vanwege de eerdere versoepelingen zijn er nu veel meer vakantievluchten en is het in korte veel drukker geworden op de luchthaven. Hierdoor is Schiphol in allerijl aan het opschalen. Maar intussen gaat wel de deltavariant rond.”
Daarom is het volgens hem extra vreemd dat Schiphol eerdere instructies rond corona heeft losgelaten. “Een tijdlang zijn er, ook op ons aandringen, strengere werkinstructies geweest om het aantal contactmomenten tussen beveiligers en passagiers te verminderen en besmettingen te voorkomen. Bijvoorbeeld minder snel overgaan tot fouilleren. Dat heeft goed gewerkt. Maar we zien nu dat Schiphol die werkinstructies weer heeft aangepast.”

Veilige werkplek in de knel
Volgens Maas komt hierdoor een veilige werkplek voor de beveiligers in de knel. “We zien volle rijen, met passagiers die vaak dicht op elkaar staan. Passagiers kunnen na het inchecken de ruimte weer opzoeken. Maar voor de beveiligers is dat anders. Zij zitten continu in die drukte. Daar komt bij dat afgelopen tijd veel nieuwe beveiligers aan de slag zijn gegaan. Zij kunnen nog niet alle taken uitvoeren, wat voor extra druk zorgt bij de beveiligers die al langer rondlopen.”

Afstandsregel gaat al snel overboord
Een terugkerend issue op de luchthaven is de afstandsregel. Schiphol moet zich officieel houden aan de 1,5 meter afstand, maar heeft een wettelijke ontheffing voor de check-in, security en boarding. “Maar alléén bij noodzaak, is daarbij duidelijk gesteld”, zegt Maas. “Het lijkt er nu sterk op dat Schiphol daar wel erg makkelijk over denkt. Het is druk, dus er is noodzaak, dus gaat die 1,5 meter afstand meteen overboord. De meeste stickers op de grond zijn inmiddels ook al weggehaald, dat vinden we vreemd en niet passen bij de huidige penibele situatie.”

Aandacht en actie nodig van Schiphol
CNV Vakmensen wil van Schiphol meer aandacht en actie voor de beveiligers. “Zeker na de miskleun van het kabinet, met een veel te optimistische inschatting van de situatie, moet ook Schiphol ontzettend op de qui vive zijn. We willen een betere spreiding van de passagiers over de luchthaven en meer afstand in de rijen. Er moeten ook meer lanes open, met meer beveiligers. De bezetting is nu vaak te krap, wat voor onveilige situaties zorgt. Het kan op verschillende plekken beter. Op de M-pier bijvoorbeeld zijn de lanes heel dicht op elkaar gezet, waardoor beveiligers vaak rug aan rug staan en minimale afstand tot collega’s hebben.”

Reactie Schiphol
“Dergelijke signalen en zorgen nemen we altijd serieus”, benadrukt een woordvoerder van Schiphol. “CNV had deze nog niet bij ons geuit, maar we bespreken ze graag met ze. Veel van de maatregelen die we genomen hebben, gelden overigens nog steeds, zoals anderhalve meter afstand tussen beveiligers onderling, mondkapjes, handschoenen, spatschermen, zelftesten en fouilleren vanaf de zijkant. Wel klopt het dat wij mensen niet meer meerdere keren door de scan laten lopen, maar daar staat tegenover dat nu elke reiziger negatief getest of gevaccineerd moet zijn. Dat was nog niet zo toen we de huidige maatregelen invoerden.

Deel dit artikel via:

Schijn-zzp'ers

Premium partners

Videoguard

Suricat

SequriX

Distri Company

Seagate

Aritech

Wordt een partner