Beveiligingsbranche start campagne ‘Veiligheid raakt iedereen’
Iedereen kent de beveiliger maar wat zijn werk inhoudt, is minder bekend. Vandaag tijdens SSA 2013 start vanuit de beveiligingsbranche de campagne ‘Veiligheid raakt iedereen’. Op een speciale website wordt aandacht besteed aan het werk van de beveiliger, het imago en de ambities van de sector.
De branche wil met de campagne de brug slaan naar gemeenten, de politiek en de overheid. Opdrachtgevers zien volop mogelijkheden voor de sector, maar gemeenten en lokale overheden zijn onvoldoende bekend met wat de branche te bieden heeft.
Datzelfde geldt voor de eisen waaraan beveiligers voldoen. De voornaamste behoefte bij gemeenten in het kader van publiek-private samenwerking is preventie: het inschakelen van beveiligers ter voorkoming van overlast en geweld. Op veiligheidraaktiedereen.nl wordt aandacht besteed aan het werk van de beveiliger, het imago en de ambities van de sector.
Beveiligers zijn steeds actiever op drukke locaties zoals supermarkten en winkelcentra en in de openbare ruimte. Dit brengt nieuwe taken en verantwoordelijkheden met zich mee. De ‘zachte kant’ van veiligheid vraagt om alert zijn en een actief sociaal optreden.
Met de campagne wil de beveiligingsbranche zich maatschappelijk positioneren. “Iedereen heeft op elk moment van de dag met veiligheid te maken. Wonen, werken, winkelen en reizen, altijd en overal zijn beveiligers zichtbaar en onzichtbaar aan het werk. De sector moet uit de schaduw komen en laten zien dat het werk een belangrijke waarde vertegenwoordigt. Namelijk je veilig kunnen bewegen, zeker zijn van een veilige omgeving. Van luchthaven tot winkelcentrum, van industrieterrein tot in de haven”, aldus Marianna Clarijs woordvoerder en algemeen secretaris van het Sociaal Fonds Particuliere Beveiliging. “Beveiligers zijn onmisbaar in de veiligheidsketen. Bovendien zien we dat de professionals steeds actiever worden in het publieke domein, bijvoorbeeld als gastheer of –vrouw, en als partner van de politie. Vernieuwing, inhoudelijke bekendheid en het beroepsbeeld zijn onze belangrijke pijlers”.
Het Nederlands publiek herkent de beveiligingsmedewerker aan de uniforme kleding met het V-teken. De beveiliger draagt bij aan een gevoel van veiligheid, kan mogelijke gevaren goed inschatten en houdt het overzicht in complexe situaties. Uit onderzoek van TNS NIPO blijkt dat een meerderheid van de Nederlanders vertrouwen heeft in de beveiligingssector op de lange termijn. De eigen indruk is voor vier op de tien positief en voor de helft neutraal. Verbeterpunten zijn begrip tonen, vriendelijk en behulpzaam zijn. Nederlanders zijn kritisch over het opleidingsniveau: is de opleiding van de beveiliger wel goed genoeg?
Als het gaat om de uitbreiding van het takenpakket bestaat volgens het Nederlands publiek de meeste animo voor handhaven van de orde in publieke ruimtes, surveilleren in woonwijk en in uitgaansgebied en service of vraagbaak zijn in een winkelcentrum. Het minst positief zijn Nederlanders over het overdragen van verkeerscontroles aan de beveiligingssector.
Veiligheid raakt iedereen wordt ondersteund door een Comité van Aanbeveling dat bestaat uit dr. Ronald van Steden (universitair docent Bestuurskunde Vrije Universiteit), mr. Tjibbe Joustra (voorzitter Onderzoeksraad voor Veiligheid) en Fred Panneman (field supervisor en ‘supercollega’ van het jaar). De campagne is een initiatief van sociale partners; werkgevers en werknemers trekken gezamenlijk op. De achterbannen zijn een belangrijke doelgroep van de campagne. Clarijs: “De beveiliger speelt de belangrijkste rol als het gaat om de dagelijkse beeldvorming. Zijn of haar optreden – alert en actief – draagt bij aan een sterk imago. We dagen beveiligers uit om mee te doen met de ‘V-factor’. Beveiligers die actief inspelen op hun omgeving, communicatief zijn en vertrouwen opwekken, zetten we in het zonnetje.”
De campagne richt zich in eerste instantie op de eigen achterban (werkgevers en werknemers), gemeenten, politiek/overheid en opleiders. Daarna is sprake van verbreding naar het bedrijfsleven en het Nederlandse publiek. De sector investeert veel in duurzame inzetbaarheid van de beveiliger door online leren en aanvullende opleidingen. De beveiliging telt ongeveer 500 bedrijven, met circa 2.6000 vestigingen en 30.000 beveiligers, waarvan 76% man en 24% vrouw.
Website: www.veiligheidraaktiedereen.nl