Beveiliging nieuws

Onze partners

Secusoft

Crown Security Services

VEB

Top Security

Explicate

Paraat

DZ Technologies

Milestone

SOBA

Trigion

PG Security Systems

SmartSD

Unii

GFT

Connect Security

Bosch Security Systems

Seris

Nimo Drone Security

ARAS

G4S

Bydemes

ADI

VAIBS

20face

RoSecure

Gold-IP

Securitas

NetworxConnect

Ajax Systems

Hanwha Vision Europe

Multiwacht

Masset Solutions

Alarm Meldnet

CSL

Eizo

Nimo Dog Security

CardAccess

Advancis

CDVI

Optex

Genetec

Sequrix

Uniview

Nenova

ASSA ABLOY

Dero Security Products

Paxton

Brivo

Avigilon Alta

Centurion

i-Pro

NIBHV

EAL

BHVcertificaat.online

HID

HD Security

SmartCell

OSEC

Add Secure

2N

VVNL

Oribi ID Solutions

Hikvision

Seagate

Kiwa

ASIS

SMC Alarmcentrale

VBN

JMB Groep

IDIS

Service Centrale Nederland

Lobeco

VideoGuard

De Beveiligingsjurist

Eagle Eye Networks

Regio Control Veldt

Traka ASSA ABLOY

Akuvox

Alphatronics

Blauwe verlichting voor politiebikers

5 januari 2021
Redactie
18:57

Sinds oudjaarsnacht voeren politiebikers uit een aantal eenheden ook blauwe optische signalen op hun fiets. Door de betere zichtbaarheid kan er veiliger en efficiënter worden gewerkt, is de verwachting. Het betreft een proef van vier maanden.

De pilot loopt van 1 januari 2021 tot en met april 2021 in zes basisteams: Leijdal en Markdal (beide Eenheid Zeeland-West-Brabant), Burgwallen (Eenheid Amsterdam), Zoetermeer (Eenheid Den Haag), Groningen Centrum (Eenheid Noord-Nederland) en Meijerij (Eenheid Oost-Brabant). Elk basisteam krijgt de beschikking over vier fietsen die zijn voorzien van de opvallende blauwe verlichting, die aanvullend is op de reguliere verlichting.

Ontheffing
Omdat fietsen volgens de wet geen (blauwe) optische signalen en/of knipperende verlichting mogen voeren, heeft het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat ontheffing verleend voor de duur van de pilot. Voorwaarde is dat in de evaluatie van de pilot expliciet aandacht wordt besteed aan het effect op de verkeersveiligheid.
Nick Schuermans, politiebiker in basisteam Leijdal, is behalve projectleider ook de initiatiefnemer van de pilot. “Die is ontstaan uit de behoefte om de zichtbaarheid, herkenbaarheid en inzetbaarheid van de bikers te vergroten. Als politiebikers zijn we niet altijd goed zichtbaar. Dat is enerzijds onze kracht wanneer we onopvallend in een wijk willen surveilleren, maar aan de andere kant zijn er ook situaties waarin je juist wel wilt opvallen. Optische lichtsignalen kunnen dan bijdragen aan een veiligere werkomgeving. Denk aan het verlenen van assistentie bij een verkeersongeval of wanneer je op een donkere weg een spoedmelding krijgt. Als fietser ben je toch kwetsbaar in het verkeer. De speciale verlichting vergroot ook de herkenbaarheid, want blauw licht wordt direct geassocieerd met hulpverleningsdiensten.”

Brancherichtlijn
In tegenstelling tot gemotoriseerde hulpverleningsvoertuigen vallen de fietsen met optische lichtsignalen niet onder de brancherichtlijn Verkeer Politie. Bikers hebben dus geen voorrang op andere voertuigen als de lichtsignalen zijn ingeschakeld. Schuermans: “We hebben afgesproken dat we terughoudend zijn bij het voeren van de blauwe verlichting, dus alleen als dat noodzakelijk is voor de veiligheid van het overige verkeer en die van ons.”
Na de pilot wordt gekeken of de optische lichtsignalen voor politiebikers landelijk kunnen worden ingevoerd. In België rijdt de politie overigens al langer met een zwaailicht op de fiets. Ook wordt daar een sirene gebruikt.

Deel dit artikel via:

Vlog 3

Premium partners

Seagate

Suricat

Videoguard

Wordt een partner