Blije medewerkers als middel tegen personeelsschaarste
Met de huidige personeelsschaarste is het nogal een uitdaging om roosters gevuld te krijgen. Erhan Olmez is daarvoor medeverantwoordelijk bij Connect Security in Amstelveen, een bedrijf dat in het hogere marktsegment opereert en het zich daarom niet echt kan permitteren om ‘nee’ te verkopen.
Naast het werven van nieuwe beveiligers, is het voor Connect Security – net als natuurlijk voor alle andere beveiligingsbedrijven – belangrijk om medewerkers te behouden. Daarom gaat veel aandacht uit naar het profiel en de wensen van de medewerkers, zodat zij op locaties komen te werken waar zij zich het beste thuis voelen. Olmez, die zelf als gewone beveiliger zijn carrière begon, zegt daar veel rekening mee te houden. “Ik was teamleider en dan zie je ook al hoe belangrijk het is dat talent en ambities aansluiten op het werk dat de mensen doen. Als back-up-planner kan ik daar nu ook daadwerkelijk voor zorgen.”
Sterke banden
Olmez is blij met zijn werk. “Het is weliswaar een kantoorbaan, maar toch is het werk heel afwisselend. Je hebt volop communicatie met de medewerkers, maar ook met opdrachtgevers. Zo kom je te weten welke medewerker het best bij welke klant past. Met de huidige tekorten kan dat natuurlijk een uitdaging zijn, maar dankzij de flexibiliteit van onze beveiligers lukt het toch altijd wel. Je ontkomt natuurlijk niet altijd aan wat korte wisselingen soms, maar in de regel kunnen wij ervoor zorgen dat opdrachtgevers over vaste beveiligers beschikken, die de situatie door en door kennen.”
Het leukst vindt Olmez de sterke band met de medewerkers. “Het zijn mijn vrienden. Ondanks dat we toch al een paar honderd mensen in dienst hebben, heerst hier nog altijd een familiegevoel. Uiteraard blijft het geven en nemen en moeten wij ook op de planning laten zien dat wij flexibel kunnen handelen, maar dat gaat prima. Ik leer ook nog elke dag bij. Van mijn manager, maar ook van de teamleiders, medewerkers en klanten. We houden de lijnen zo kort mogelijk, zodat een eventueel vraagstuk nooit tot een officiële klacht kan escaleren. Als er iets is, bellen we en lossen we het op. Dat doen we intern, maar ook extern. Zo worden klanten ook min of meer lid van onze familie.”