Beveiligingnieuws Logo

Onze partners

Dero Security Products

Akuvox

OSEC

ADI

NIBHV

Bosch Security Systems

VBN

Synguard

Eagle Eye Networks

Gold-IP

Oribi ID Solutions

Top Security

i-Pro

ASSA ABLOY

ASIS

Unii

Sequrix

Alphatronics

Masset

Trigion

SmartCell

SOBA

Optex

CSL

Avigilon Alta

Network Optix

VAIBS

VVNL

HID

Uniview

Nenova

Service Centrale Nederland

MOBOTIX

Brivo

Connect Security

Distri Company

Paraat

SMC Alarmcentrale

Seris

Seagate

2N

CDVI

Bydemes

Crown Security Services

Kidde Commercial

HD Security

ARAS

Hikvision

Ajax Systems

Eizo

Milestone

Genetec

Centurion

EAL

Securitas

IDIS

SmartSD

Lobeco

Hanwha Vision Europe

Advancis

Alarm Meldnet

Add Secure

VideoGuard

Paxton

Aritech

NetworxConnect

G4S

Multiwacht

VEB

BHVcertificaat.online

Regio Control Veldt

Secusoft

VGN Group

Traka ASSA ABLOY

Intrasec

Bol.com voor 750.000 euro opgelicht na valse e-mail

2 mei 2021
Redactie
07:27

Bol.com heeft ruim 750.000 euro naar oplichters overgemaakt. Het geld was bedoeld voor een leverancier, die kort daarvoor had laten weten dat het bankrekeningnummer was veranderd. Dat bericht leek van de leverancier afkomstig te zijn, maar werd in werkelijkheid door de oplichters verstuurd.

De leverancier, het in huishoudelijke spullen gespecialiseerde Brabantia, had een rechtszaak aangespannen tegen Bol.com, omdat de laatste weigerde de rekening opnieuw te betalen. De oplichters konden in november 2019 toeslaan nadat zij het e-mailaccount van een medewerker van Brabantia hadden weten te hacken. Zo konden zij uit naam van de medewerker e-mails verzenden. Volgens Bol.com had het incident niet kunnen gebeuren als de leverancier haar ICT beter beveiligd had.

Vol taalfouten
De rechtbank Utrecht stelde Bol.com echter in het ongelijk. De reden was dat de e-mail van de oplichters vol taalfouten stond en daarom achterdocht had moeten wekken. Bovendien worden e-mails waarin verandering van een bankrekeningnummer worden aangekondigd, als overbekende oplichterstruc beschouwd. In de e-mail stond letterlijk: ‘Houd he rekening mee dat we vanaf vandaag een wijziging in onze bankrekeninggegevens hebben voor incaende betalingen. Voortaan moten all incoming betalingen have been overgemaakt naar onze filiaalrekening in Spanje. We het op prijs as u uw gegevens kunt bijwerken.’ Bol.com had volgens de rechter bij Brabantia moeten informeren of alles wel in de haak was. Maar dat werd nagelaten, omdat het e-mailadres klopte en de handtekeningen van de directie van Brabantia authentiek leken. Dat is verklaarbaar, omdat het om een gehackt e-mailaccount ging. Bol.com gaat mogelijk in hoger beroep tegen de uitspraak.

Deel dit artikel via:

Vlog

Premium partners

Videoguard

Suricat

Distri Company

Seagate

Artitech Kidde Commercial

Boon Edam

SequriX

Wordt een partner