Beveiliging nieuws

Onze partners

Advancis

Avigilon Alta

20face

Oribi ID Solutions

RoSecure

IDIS

Dero Security Products

PG Security Systems

CSL

Eagle Eye Networks

Akuvox

Paraat

VideoGuard

Centurion

Seagate

Alphatronics

Crown Security Services

i-Pro

NIBHV

Kiwa

CDVI

Bosch Security Systems

SMC Alarmcentrale

SmartCell

ARAS

Multiwacht

Uniview

Regio Control Veldt

NetworxConnect

Gold-IP

Unii

Service Centrale Nederland

EAL

Secusoft

ADI

Bydemes

VBN

Traka ASSA ABLOY

Genetec

Alarm Meldnet

Trigion

JMB Groep

Milestone

BHVcertificaat.online

ASSA ABLOY

Sequrix

SmartSD

2N

Optex

VVNL

Explicate

GFT

DZ Technologies

G4S

Hikvision

VEB

Nenova

Add Secure

HID

Paxton

Lobeco

CardAccess

Eizo

De Beveiligingsjurist

Masset Solutions

Top Security

Hanwha Vision Europe

Brivo

Ajax Systems

SOBA

ASIS

VAIBS

OSEC

Seris

Securitas

HD Security

Nimo Dog Security

Nimo Drone Security

Connect Security

Burgers zeer positief over meldkamer 112

15 oktober 2019
Redactie
10:23

Burgers in acute noodsituaties ervaren het contact met de meldkamer via het alarmnummer 112 als zeer positief. De waardering ligt ruim boven de 8. Mensen hebben duidelijk waardering voor hoe het melden bij het alarmnummer 112 verloopt.

Dit blijkt uit onderzoek dat adviesbureau Berenschot in opdracht van het ministerie van Justitie en Veiligheid heeft verricht.
Voor het onderzoek ‘Melden via 112’ is met experts gesproken, met mensen met een communicatieve beperking en met burgers die ervaring hadden met het doen van een noodmelding. Het ministerie wilde weten hoe mensen in acute nood het beste geholpen kunnen worden door de hulpdiensten. En welke aanpassingen nodig zijn in de werkwijze op de meldkamer voor het verwerken van de meldingen. Dit laatste ook met het oog op technologische ontwikkelingen die burgers (in de toekomst) gaan gebruiken om hulpdiensten in te schakelen.

Essentiële basisvoorwaarden
Snel en adequaat bepalen wat de juiste hulp is en voldoende empathie tonen noemen burgers en experts als essentiële basisvoorwaarden voor goede hulp door de meldkamer. Burgers vinden locatiebepaling tijdens het melden vanzelfsprekend. Ze gaan er eigenlijk van uit dat de locatie van de melder bekend is. Verder geven zij aan een ‘noodknop’ op mobiel of tablet te willen.
Automatische locatiebepaling van de melder is op Androidtelefoons (met minimaal versie 4.0) en op iPhones (met minimaal iOS versie 13) ingevoerd. Verwacht wordt dat apps een grotere rol gaan spelen voor het melden van noodsituaties. Vooral voor burgers die niet kunnen spreken of die ongemerkt willen melden dat zij in gevaar zijn. Een speciale 112-app is in ontwikkeling. Daarnaast verwacht men dat eCall (auto belt automatisch de meldkamer na een ongeluk) een grotere rol gaat spelen bij het melden van een acuut noodgeval, gezien de Europese verplichting sinds 1 april 2018 voor nieuwe modellen personenauto’s en lichte bedrijfsvoertuigen.
De conclusies geven volgens het onderzoek geen aanleiding om de werkprocessen bij het melden van burgers van noodsituaties wezenlijk te veranderen. De wensen en ideeën van burgers lopen parallel met de huidige ontwikkelingen in de meldkamer: implementatie van automatische locatiebepaling en ontwikkeling van een 112-app, inclusief een noodknopfunctie.

Beeld: Evert-Jan Daniels

Deel dit artikel via:

Vlog 3

Premium partners

Suricat

Videoguard

Seagate

Wordt een partner