Beveiligingnieuws Logo

Onze partners

BHVcertificaat.online

MOBOTIX

SMC Alarmcentrale

LUGN

i-Pro

Connect Security

ASSA ABLOY

Milestone

VAIBS

HD Security

Eizo

Aritech

IDIS

CDVI

CSL

Multiwacht Security

Paralax

Lobeco

Alarm Meldnet

Network Optix

Gold-IP

Unii

Service Centrale Nederland

NIBHV

Brivo

ARAS

Eagle Eye Networks

SmartSD

Optex

OpenEye

VisionPlatform.ai

VGN Group

Genetec

Paxton

VEB

Centurion

Alphatronics

Regio Control Veldt

ASIS

Hanwha Vision Europe

SmartCell

MPL

G4S

Synguard

Van Dusseldorp Training

Hikvision

OSEC

Top Security

Secusoft

2N

Nenova

Uniview

Bydemes

HID

Paraat

Akuvox

Add Secure

Bosch Security Systems

ADI

Ajax Systems

Advancis

Kidde Commercial

Securitas

VVNL

Distri Company

VBN

Masset

Intrasec

Trigion

Traka ASSA ABLOY

Crown Security Services

Teletek

SOBA

Seris

Seagate

Sequrix

Burgers zeer positief over meldkamer 112

15 oktober 2019
Redactie
10:23

Burgers in acute noodsituaties ervaren het contact met de meldkamer via het alarmnummer 112 als zeer positief. De waardering ligt ruim boven de 8. Mensen hebben duidelijk waardering voor hoe het melden bij het alarmnummer 112 verloopt.

Dit blijkt uit onderzoek dat adviesbureau Berenschot in opdracht van het ministerie van Justitie en Veiligheid heeft verricht.
Voor het onderzoek ‘Melden via 112’ is met experts gesproken, met mensen met een communicatieve beperking en met burgers die ervaring hadden met het doen van een noodmelding. Het ministerie wilde weten hoe mensen in acute nood het beste geholpen kunnen worden door de hulpdiensten. En welke aanpassingen nodig zijn in de werkwijze op de meldkamer voor het verwerken van de meldingen. Dit laatste ook met het oog op technologische ontwikkelingen die burgers (in de toekomst) gaan gebruiken om hulpdiensten in te schakelen.

Essentiële basisvoorwaarden
Snel en adequaat bepalen wat de juiste hulp is en voldoende empathie tonen noemen burgers en experts als essentiële basisvoorwaarden voor goede hulp door de meldkamer. Burgers vinden locatiebepaling tijdens het melden vanzelfsprekend. Ze gaan er eigenlijk van uit dat de locatie van de melder bekend is. Verder geven zij aan een ‘noodknop’ op mobiel of tablet te willen.
Automatische locatiebepaling van de melder is op Androidtelefoons (met minimaal versie 4.0) en op iPhones (met minimaal iOS versie 13) ingevoerd. Verwacht wordt dat apps een grotere rol gaan spelen voor het melden van noodsituaties. Vooral voor burgers die niet kunnen spreken of die ongemerkt willen melden dat zij in gevaar zijn. Een speciale 112-app is in ontwikkeling. Daarnaast verwacht men dat eCall (auto belt automatisch de meldkamer na een ongeluk) een grotere rol gaat spelen bij het melden van een acuut noodgeval, gezien de Europese verplichting sinds 1 april 2018 voor nieuwe modellen personenauto’s en lichte bedrijfsvoertuigen.
De conclusies geven volgens het onderzoek geen aanleiding om de werkprocessen bij het melden van burgers van noodsituaties wezenlijk te veranderen. De wensen en ideeën van burgers lopen parallel met de huidige ontwikkelingen in de meldkamer: implementatie van automatische locatiebepaling en ontwikkeling van een 112-app, inclusief een noodknopfunctie.

Beeld: Evert-Jan Daniels

Deel dit artikel via:

Vlog

Premium partners

Distri Company

SequriX

Seagate

Boon Edam

Artitech Kidde Commercial

Suricat

Wordt een partner