Cameratoezicht in Utrecht aangescherpt
Het beleid voor cameratoezicht in Utrecht is geactualiseerd op basis van nieuwe wetgeving en de ervaringen uit de praktijk.
Sinds 2001 maakt cameratoezicht onderdeel uit van het straatbeeld van Utrecht. Doel van cameratoezicht is in de eerste plaats handhaving van de openbare orde. De gemeenteraad heeft het aantal camera’s in 2007 gemaximaliseerd op 87. Het aantal camera’s wordt niet uitgebreid, de camera’s kunnen wel verplaatst worden.
Het college heeft een aangescherpt beleidskader 2014 – 2018 voor de inzet van camera’s vastgesteld en legt het nu voor aan de gemeenteraad. Het beleidskader stelt maatwerk voor per gebied voor wat betreft waar en hoe lang cameratoezicht wordt ingezet.
Gezien de groeiende vraag naar de inzet van de camera’s, de heroverweging van posities en het bepalen van prioriteiten zijn heldere plaatsingscriteria van belang. Het (ver)plaatsen van camera’s moet objectief bepaald worden. In de praktijk blijkt het lastig camera’s weg te halen. Problemen zijn vaak niet helemaal verdwenen, het verplaatsen van camera’s is kostbaar en de druk van bewoners of ondernemers om de camera’s te behouden is vaak groot.
Uit een externe evaluatie blijkt dat het draagvlak voor cameratoezicht onder bewoners hoog is, dat camera’s preventief ingezet moeten worden en dat het doel van de inzet nauwer omschreven moet worden. Een beschrijving van een probleem zoals inbraken, overlast of geweld is niet voldoende.