Beveiligingnieuws Logo

Onze partners

VBN

NIBHV

ASSA ABLOY

Milestone

Bosch Security Systems

MPL

SmartSD

Paxton

MOBOTIX

LUGN

SMC Alarmcentrale

VAIBS

Alarm Meldnet

Kidde Commercial

Van Dusseldorp Training

ARAS

Masset

Nenova

2N

Optex

Traka ASSA ABLOY

Top Security

Alphatronics

IDIS

ADI

Distri Company

Lobeco

Aritech

i-Pro

BHVcertificaat.online

CDVI

Intrasec

Bydemes

Connect Security

HD Security

HID

OpenEye

VVNL

Eagle Eye Networks

Uniview

Multiwacht Security

Eizo

Teletek

Seagate

VGN Group

Gold-IP

SOBA

G4S

Trigion

Service Centrale Nederland

ASIS

VEB

Genetec

Synguard

Ajax Systems

Centurion

Paraat

SmartCell

Paralax

Seris

Network Optix

Brivo

Advancis

Unii

Add Secure

Sequrix

Hanwha Vision Europe

Securitas

CSL

OSEC

Regio Control Veldt

Crown Security Services

Secusoft

Akuvox

Hikvision

VisionPlatform.ai

Cameratoezicht langs het spoor fors uitgebreid

2 februari 2018
Redactie
06:11

Het cameratoezicht op het spoor wordt de komende maanden flink uitgebreid. Nog voor de zomer staan er op bijna honderd plaatsen slimme mobiele camera’s om overlast, vandalisme en vertragingen tegen te gaan. Bijna driekwart van de camera’s wordt ingezet op de A2 corridor tussen Eindhoven en Amsterdam en de toeleidende trajecten.

De nieuwe camera’s zijn uitgerust met slimme software die afwijkend, gevaarlijk en ongebruikelijke situaties op het spoor sneller en automatisch waarnemen. ProRail zet de camera’s in om spoorlopers, vandalen, suïcidalen, spoorboomduikers en andere onbevoegden rond het spoor te registreren en waar mogelijk aan te pakken. Vanuit de speciaal ingerichte meldkamer is er 24 uur per dag zicht op tientallen stukken spoor in Nederland. De camera’s krijgen hun stroomtoevoer via zonnepanelen en zijn daardoor flexibel inzetbaar.

Dag en nacht toezicht
Vanuit de meldkamer in Utrecht is er dag en nacht toezicht op tientallen ‘hotspots’ in het hele land met mobiele en vaste camera’s. Zodra de camera afwijkend gedrag signaleert, wordt de centralist in de meldkamer gewaarschuwd. De centralist kan dan contact opnemen met de hulpdiensten of stuurt de met GPS uitgeruste incidentenbestrijders erop af. Op onbevoegd lopen langs het spoor staat een boete van €140.

Meer maatregelen
De afgelopen jaren is geïnvesteerd in extra hekwerk en natuurlijke barrières zoals sloten en bebossing om het spoor nog beter af te sluiten tegen onbevoegden. Nederland heeft ruim 7000 kilometer spoor. Het is niet mogelijk om dit geheel af te sluiten, want hulpdiensten en onderhoudsmonteurs moeten snel toegang kunnen hebben. De hekwerken worden ook ingezet tegen koperdiefstal en suïcides. Momenteel staat er ruim 2300 kilometer aan hekwerk langs het spoor.

Bron: ProRail

Deel dit artikel via:

Vlog

Premium partners

Artitech Kidde Commercial

Suricat

Distri Company

SequriX

Boon Edam

Seagate

Wordt een partner