Beveiliging nieuws

Onze partners

EAL

RoSecure

Uniview

Centurion

Milestone

Unii

G4S

Traka ASSA ABLOY

PG Security Systems

BHVcertificaat.online

Top Security

ADI

Crown Security Services

Optex

Explicate

Hanwha Vision Europe

Alphatronics

VVNL

SMC Alarmcentrale

Masset Solutions

De Beveiligingsjurist

Seagate

Akuvox

Multiwacht

Dero Security Products

Connect Security

Sequrix

DZ Technologies

Securitas

Regio Control Veldt

NIBHV

Bydemes

CSL

GFT

Genetec

CardAccess

SmartSD

Seris

Trigion

Nimo Drone Security

Nenova

VideoGuard

ASIS

CDVI

Nimo Dog Security

Paxton

Eizo

SmartCell

Hikvision

Advancis

Gold-IP

Secusoft

ARAS

ASSA ABLOY

OSEC

Add Secure

IDIS

VEB

i-Pro

Bosch Security Systems

20face

Oribi ID Solutions

NetworxConnect

Alarm Meldnet

VAIBS

HD Security

Lobeco

Avigilon Alta

HID

Ajax Systems

Paraat

Kiwa

SOBA

Brivo

Dahua

VBN

Service Centrale Nederland

Eagle Eye Networks

MPL

JMB Groep

2N

Campagne Senioren en Veiligheid 1 september van start

28 augustus 2020
Redactie
10:39

Op 1 september start vanuit het ministerie van Justitie en Veiligheid in samenwerking met andere partijen de campagne Senioren en Veiligheid. Senioren krijgen concrete tips om te voorkomen dat ze slachtoffer worden en over wat ze moeten doen als het wel gebeurt.

Onder de slogan ‘Maak het oplichters niet te makkelijk’ wordt gedurende vier weken aandacht besteed aan verschillende vormen van criminaliteit: meekijken bij pinnen, babbeltrucs, hulpvraagfraude (via bijvoorbeeld WhatsApp) en phishing.
Acteur Kees Hulst is gekozen tot ambassadeur van de campagne.
“Als acteur in ‘Het geheime dagboek van Hendrik Groen’ zie ik hoe graag senioren het heft in eigen handen nemen. Zij kunnen veel zelf doen om te voorkomen dat ze slachtoffer worden, maar hebben daarvoor wel de juiste informatie nodig. Daarom steun ik als ambassadeur graag de campagne, want samen met de overheid maken wij ouderen het oplichters natuurlijk niet te makkelijk!”

Slachtofferschap
Hoewel ouderen in algemene zin niet vaker slachtoffer worden van strafbare feiten dan mensen in andere leeftijdsgroepen vindt het ministerie ieder slachtoffer er een te veel. Daarnaast zien politie en de Fraudehelpdesk sinds de corona-crisis een verschuiving in de criminaliteit. Zo is het aantal slachtoffers van hulpvraagfraude (bijvoorbeeld via WhatsApp) fors toegenomen en worden babbeltrucs gebruikt waarbij criminelen ‘hulp’ aanbieden.
Slachtofferschap kan iedereen overkomen en dus ook elke oudere. Daarom krijgt men via de campagne concrete handelingsperspectieven mee die slachtofferschap zoveel mogelijk kunnen voorkomen. Wanneer een oudere toch slachtoffer is geworden, is het van belang dat dit bespreekbaar is en ouderen ook aangifte doen. Hiervoor geeft de campagne ook tips. Deze (universele) informatie en tips kunnen natuurlijk ook door anderen worden benut, zoals (klein)kinderen, buren en verzorgers.

Programma
Elke week van september staat in het teken van een andere vorm van criminaliteit. In week 36 (1/9 t/m 7/9) wordt meekijken bij pinnen behandeld, in week 37 (8/9 t/m 14/9) babbeltrucs, week 38 (15/9 t/m 21/9) draait om hulpvraagfraude (via bijvoorbeeld WhatsApp) en week 39 (22/9 t/m 28/9) staat in het teken van phishing.
Via de websites (www.maakhetzeniettemakkelijk.nl) en social media kanalen van het ministerie van Justitie en Veiligheid en betrokken partijen worden wekelijks nieuwe voorlichtingsfilmpjes over het thema geplaatst, met Kees Hulst in de hoofdrol. Vele partijen sluiten bij de campagne aan door het campagnemateriaal te verspreiden via hun kanalen: ouderenbonden, politie, het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid, de Fraudehelpdesk, Slachtofferhulp Nederland, banken, de telecomsector en vele gemeenten.
Daarnaast vindt elke dinsdag om 10.30 uur op www.maakhetzeniettemakkelijk.nl een webinar plaats, gepresenteerd door Catherine Keyl. Een panel van inhoudelijk experts spreekt over het thema van die week.

Deel dit artikel via:

Vlog 2

Premium partners

Seagate

MPL

Videoguard

Suricat

Wordt een partner