Beveiliging nieuws

Onze partners

Hanwha Vision Europe

Sequrix

Brivo

Akuvox

Genetec

DZ Technologies

GFT

IDIS

Trigion

Bydemes

Regio Control Veldt

Gold-IP

Bosch Security Systems

ASIS

NetworxConnect

Alphatronics

HD Security

Eagle Eye Networks

BHVcertificaat.online

ADI

SMC Alarmcentrale

Oribi ID Solutions

Uniview

Eizo

Unii

Masset Solutions

VideoGuard

De Beveiligingsjurist

CDVI

VVNL

Multiwacht

OSEC

Paxton

Seris

20face

JMB Groep

Dahua

SOBA

EAL

Nimo Dog Security

Secusoft

Crown Security Services

Securitas

PG Security Systems

ASSA ABLOY

Dero Security Products

CSL

RoSecure

i-Pro

SmartSD

VAIBS

Advancis

HID

Top Security

Nenova

Traka ASSA ABLOY

Lobeco

Avigilon Alta

MPL

CardAccess

G4S

Connect Security

Explicate

Milestone

Seagate

ARAS

2N

Optex

Service Centrale Nederland

Hikvision

Kiwa

Ajax Systems

Alarm Meldnet

NIBHV

Centurion

Paraat

SmartCell

Nimo Drone Security

VEB

VBN

Add Secure

CNV wil paal en perk aan werkdruk beveiligers Schiphol

2 augustus 2021
Redactie
10:38

De werkdruk van beveiligers op luchthaven Schiphol gaat in hoog tempo alle perken te buiten. Dat zegt bestuurder Erik Maas van vakbond CNV Vakmensen. “Het werk van de beveiligers op de M-pier is eigenlijk besmettelijk en amper vol te houden. De combinatie corona en passagiershausse maken het geheel praktisch onwerkbaar en de werkdruk ontoelaatbaar hoog.”

Maas verbaast zich over het feit dat Schiphol zegt niet te weten van problemen onder de beveiligers. Volgens hem hebben zich in de voorbije weken veel beveiligers op de M-pier zich gemeld bij de bond. “Vanwege corona moeten er allemaal extra handelingen worden verricht waardoor wachttijden ontstaan. Die groep wachtende reizigers klontert min of meer samen waardoor onderling afstand houden op 1,5 meter vaak al niet lukt. Maar dus ook de beveiligers worden als het ware omcirkeld door de reizigers.”
Al te bar vindt Maas het dat Schiphol nota bene met grote displayborden de reizigers maant dichterbij elkaar te gaan staan. “De luchthaven drijft de mensen als schapen bijeen terwijl ze juist ‘verspreid in de wei’ zouden moeten staan! Om de Delta-variant zo weinig mogelijk kans te bieden.”

X-ray
Erik Maas heeft Schiphol dringend verzocht het zogenoemde remote-X-ray versneld in te voeren. Hierbij kan de beveiliger op afstand het röntgenbeeld scannen van de passagier in de scanner. Maas: “Bovendien kan dat dan zíttend, in plaats van de hele shift te moeten staan. Mijn leden melden dat ze letterlijk doodmoe worden van het de hele dag moeten staan. Schiphol moet daarom de zogenoemde sta-steunen weer herplaatsen totdat die scan-op-afstand is geregeld. Ze waren er wel, maar vermoedelijk door defecten allemaal verdwenen.”
Vanwege de reizigersdrukte is de anderhalve meterregel een probleem aan het worden in de vertrekhal. Erik Maas: “Reizigers klonteren samen. Maar de beveiligers krijgen van Schiphol-managers opdracht om dóór te werken. CNV Vakmensen wil dat Schiphol die aanpak omdraait. Niet dóórwerken maar juist pauzeren. Pauzeren totdat iedereen weer de afstandsregels respecteert. Er is immers nog altijd besmettingsgevaar.”

Deel dit artikel via:

Vlog 2

Premium partners

Suricat

MPL

Seagate

Videoguard

Wordt een partner