Beveiligingnieuws Logo

Onze partners

Genetec

NetworxConnect

Hanwha Vision Europe

Uniview

2N

EAL

OSEC

JMB Groep

PG Security Systems

Eagle Eye Networks

Nimo Dog Security

NIBHV

VBN

Trigion

Regio Control Veldt

Secusoft

Add Secure

SMC Alarmcentrale

Eizo

Masset Solutions

Lobeco

De Beveiligingsjurist

Kiwa

Sequrix

ASIS

RoSecure

Brivo

Paxton

Paraat

HD Security

IDIS

Centurion

DZ Technologies

Connect Security

Hikvision

VideoGuard

Nenova

Seris

VVNL

CDVI

SOBA

Multiwacht

Bosch Security Systems

20face

G4S

Avigilon Alta

Securitas

SmartSD

Traka ASSA ABLOY

ARAS

ASSA ABLOY

BHVcertificaat.online

Gold-IP

Optex

Dero Security Products

Advancis

CardAccess

SmartCell

i-Pro

VEB

Explicate

Crown Security Services

CSL

Bydemes

Nimo Drone Security

HID

Unii

Oribi ID Solutions

Top Security

Seagate

Alarm Meldnet

Service Centrale Nederland

VAIBS

Akuvox

ADI

Ajax Systems

GFT

Milestone

Alphatronics

Consumenten laten zich massaal online volgen

25 september 2018
Redactie
08:57

Consumenten lekken continu allerlei informatie via hun telefoon, tablet en pc. Dit blijkt uit een enquête van de Consumentenbond, die de grootste lekken op een rij zette.

De Consumentenbond vroeg 1800 consumenten om hun privacy-instellingen te checken. Uit de antwoorden komt naar voren dat het merendeel van de consumenten zich op de voet laat volgen door allerlei commerciële partijen. Zo heeft 95% geen adblocker op zijn smartphone geïnstalleerd en 81% niet op zijn pc. En bij 87% van de Android-telefoons met een Facecook-app deelt de app continu de locatie met Facebook, ook als de app niet in gebruik is.

Grootste lekken
Browsen zonder adblocker, waardoor allerlei bedrijven kunnen zien welke webpagina’s consumenten bekijken. Vergeten uit te loggen bij Google en Facebook, waardoor deze bedrijven consumenten kunnen blijven volgen op andere websites. Een smartphone die continu locatie deelt, waardoor bedrijven advertenties kunnen afstemmen op de locatie. Privacy-instellingen van Google-account zijn niet aangepast, waardoor Google heel veel data van consumenten onthoudt, zoals locatie, gebruikte zoektermen of gezochte afbeeldingen. Het zijn slechts enkele voorbeelden van hoe consumenten inbreuk laten plegen op hun privacy.

Hergebruik van wachtwoorden
Uit de enquête bleek ook dat veel respondenten geen unieke wachtwoorden gebruiken voor verschillende diensten, terwijl dit zeker voor e-mailaccounts, bankzaken en webwinkelaccounts veel risico’s met zich meebrengt. Consumenten zijn door hergebruik van wachtwoorden kwetsbaar voor hackers.
De Consumentenbond heeft een privacyscan gemaakt waarmee consumenten kunnen checken hoeveel gegevens ze lekken. Consumenten die de scan doen, krijgen na afloop tips om hun privacy beter te beschermen.

Deel dit artikel via:

Vlog 5

Premium partners

Suricat

Videoguard

Seagate

Wordt een partner