Beveiligingnieuws Logo

Onze partners

Paxton

Crown Security Services

CSL

SmartSD

VBN

Kiwa

Connect Security

Nenova

Advancis

Traka ASSA ABLOY

CDVI

Unii

MOBOTIX

Optex

Gold-IP

SmartCell

Bosch Security Systems

OSEC

EAL

Eizo

ADI

VEB

ASIS

ASSA ABLOY

Distri Company

HID

Trigion

Bydemes

Hanwha Vision Europe

Seris

VAIBS

Alarm Meldnet

Service Centrale Nederland

SMC Alarmcentrale

NetworxConnect

SOBA

ARAS

Uniview

G4S

Lobeco

Alphatronics

Centurion

2N

Regio Control Veldt

Genetec

Ajax Systems

Multiwacht

PG Security Systems

Masset

Network Optix

Hikvision

Aritech

Brivo

Seagate

Securitas

BHVcertificaat.online

Top Security

i-Pro

Kidde Commercial

Add Secure

Akuvox

Sequrix

VideoGuard

Paraat

Avigilon Alta

Oribi ID Solutions

Intrasec

NIBHV

Secusoft

Dero Security Products

Eagle Eye Networks

VVNL

Milestone

HD Security

IDIS

Veel consumenten melden internetfraude niet

2 december 2016
Redactie
08:30

45 procent van de Nederlandse consumenten is recent slachtoffer geworden van fraude via internet. 60 procent daarvan liet het er bij zitten. Dat blijkt uit een internationaal onderzoek van MarkMonitor onder 3457 consumenten.

Ook de Fraudehelpdesk stelt volgens De Telegraaf vast dat mensen internetfraude zelden melden of er aangifte van doen bij de politie. “Uit eerder onderzoek van ons blijkt dat slechts 10 procent daadwerkelijk melding maakt”, zegt Tjerk Notten van de stichting die fraudemeldingen verzamelt en waarschuwt voor nieuwe listen van fraudeurs. Het aantal meldingen dat wel binnenkomt kun je dus met factor 10 vermenigvuldigen, stelt Notten.
Fred Ootes, teamleider van het cybercrimeteam van Noord-Holland, zegt tegen De Telegraaf dat hij het jammer vindt dat consumenten geen aangifte doen van het feit dat ze zijn opgelicht: “Misschien weten ze niet dat ze hiermee bij de politie terechtkunnen. Maar hoe meer mensen aangifte doen, hoe groter de kans is dat de zaak wordt opgepakt.”

Geld verloren
Aan het onderzoek van MarkMonitor deden 201 Nederlandse consumenten mee. Een op de zes daarvan heeft daadwerkelijk geld verloren door fraude. Bij 27 procent was het gestolen bedrag 1000 euro of hoger. In 17 procent van de gevallen ging het om het betalen van een vervalste factuur, die via de e-mail was ontvangen.
Ook bij de Fraudehelpdesk gaat het voor een groot deel om mensen die een spookfactuur betaalden. Maar meer mensen zijn het slachtoffer geworden van nepwebwinkels en dubieuze verkopers die niet leverden nadat geld was overgemaakt. Dit ondanks dat slechts 2 procent van de Nederlanders niet schijnt te weten dat websites van bekende online-winkels worden nagemaakt, aldus het onderzoek van MarkMonitor.

Deel dit artikel via:

Vlog

Premium partners

Artitech Kidde Commercial

Seagate

Suricat

Videoguard

Distri Company

SequriX

Wordt een partner