Veel consumenten melden internetfraude niet
45 procent van de Nederlandse consumenten is recent slachtoffer geworden van fraude via internet. 60 procent daarvan liet het er bij zitten. Dat blijkt uit een internationaal onderzoek van MarkMonitor onder 3457 consumenten.
Ook de Fraudehelpdesk stelt volgens De Telegraaf vast dat mensen internetfraude zelden melden of er aangifte van doen bij de politie. “Uit eerder onderzoek van ons blijkt dat slechts 10 procent daadwerkelijk melding maakt”, zegt Tjerk Notten van de stichting die fraudemeldingen verzamelt en waarschuwt voor nieuwe listen van fraudeurs. Het aantal meldingen dat wel binnenkomt kun je dus met factor 10 vermenigvuldigen, stelt Notten.
Fred Ootes, teamleider van het cybercrimeteam van Noord-Holland, zegt tegen De Telegraaf dat hij het jammer vindt dat consumenten geen aangifte doen van het feit dat ze zijn opgelicht: “Misschien weten ze niet dat ze hiermee bij de politie terechtkunnen. Maar hoe meer mensen aangifte doen, hoe groter de kans is dat de zaak wordt opgepakt.”
Geld verloren
Aan het onderzoek van MarkMonitor deden 201 Nederlandse consumenten mee. Een op de zes daarvan heeft daadwerkelijk geld verloren door fraude. Bij 27 procent was het gestolen bedrag 1000 euro of hoger. In 17 procent van de gevallen ging het om het betalen van een vervalste factuur, die via de e-mail was ontvangen.
Ook bij de Fraudehelpdesk gaat het voor een groot deel om mensen die een spookfactuur betaalden. Maar meer mensen zijn het slachtoffer geworden van nepwebwinkels en dubieuze verkopers die niet leverden nadat geld was overgemaakt. Dit ondanks dat slechts 2 procent van de Nederlanders niet schijnt te weten dat websites van bekende online-winkels worden nagemaakt, aldus het onderzoek van MarkMonitor.