Consumenten wantrouwig over veiligheid persoonsgegevens
48 procent van de bevolking is wantrouwig over de manier waarop bedrijven met hun persoonsgegevens omgaan. Dat zegt Verint op basis van onderzoek dat in samenwerking met analyse- en consultancybureau Ovum en het Britse onderzoeksbureau Opinium is uitgevoerd onder ruim 18.000 personen in negen verschillende landen, waaronder Nederland.
Uit het onderzoek kan worden opgemaakt dat een op de vijf mensen geen enkel vertrouwen heeft in de manier waarop bedrijven hun gegevens opslaan. Of dit terecht is, is niet nader onderzocht. Het ging de initiatiefnemers erom om in kaart te brengen hoe het gesteld is met het consumentenvertrouwen. Bedrijven hebben kennelijk nog een lange weg te gaan op dit gebied.
Het vertrouwen van consumenten verschilt van land tot land. De Britten (63%) maken zich het meeste zorgen. De Polen (28%) hebben het minste wantrouwen. Verint adviseert bedrijven dan ook om de manier waarop ze over dataverzameling communiceren, aan te passen aan de betreffende landen. Zeker in Groot-Brittannië en Duitsland zal het belangrijk zijn om op transparante wijze consumenten te verzekeren dat de gegevensverwerking goed beveiligd is. Maar dat geldt ook voor bedrijven in Nederland, die door 44 procent van de bevolking gewantrouwd worden. 15 procent van de Nederlanders geeft zelfs aan geen enkel bedrijf te vertrouwen voor wat betreft de veiligheid van persoonsgegevens.
Het wantrouwen betreft alle bedrijfstakken, waaronder de bankensector. Gemiddeld 42 procent van de mensen heeft daar weinig vertrouwen in. Bij nutbedrijven, zoals energieleveranciers, is het helemaal erg. Slechts 3 procent van de consumenten denkt dat die zorgvuldig met gegevens omgaan. Maar de kroon wordt gespannen door webwinkels. Maar 2 procent van de mensen – en in Nederland nog minder – zegt daar met een gerust hart zijn gegevens aan toe te vertrouwen. Dat laatste komt vooral door het gebruik van cookies en andere methodes om privacygevoelige informatie te verzamelen.