Beveiligingnieuws Logo

Onze partners

VisionPlatform.ai

CSL

Dero Security Products

BHVcertificaat.online

Intrasec

SOBA

SmartCell

Regio Control Veldt

Hikvision

VBN

LUGN

Distri Company

Traka ASSA ABLOY

VVNL

G4S

EAL

Aritech

Top Security

Synguard

Teletek

Connect Security

Genetec

Eagle Eye Networks

OSEC

Optex

Lobeco

Brivo

VAIBS

Advancis

MPL

Alarm Meldnet

Add Secure

Masset

Bydemes

VEB

Seris

HD Security

Uniview

Sequrix

VGN Group

VideoGuard

Service Centrale Nederland

Securitas

ASIS

Gold-IP

2N

Network Optix

ARAS

Hanwha Vision Europe

Akuvox

MOBOTIX

Trigion

Paxton

Nenova

Alphatronics

Secusoft

i-Pro

SmartSD

Oribi ID Solutions

Kidde Commercial

Ajax Systems

IDIS

Eizo

Centurion

Crown Security Services

Seagate

CDVI

Bosch Security Systems

Unii

Paralax

SMC Alarmcentrale

Paraat

NIBHV

Multiwacht

Milestone

HID

ASSA ABLOY

ADI

Consumentenbond waarschuwt voor onveiligheid betaaldienst

21 februari 2021
Redactie
13:33

Klantenaccounts van de betaalservice Klarna kunnen worden overgenomen en misbruikt door derden. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond die Klarna oproept zijn beveiligingssysteem aan te passen.

De Consumentenbond raadt consumenten met een Klarna-account aan om hun e-mail, spambox en Klarna-app goed in de gaten te houden. Ook wordt aanbevolen om de bankrekening te controleren op onduidelijke afschrijvingen. Wanneer een account is misbruikt, kunnen consumenten de schade op Klarna verhalen, nadat aangifte bij de politie is gedaan.

Het probleem
Bij het afrekenen met Klarna vraagt deze betaalservice niet om een wachtwoord. Het invullen van enkele persoonsgegevens is voldoende. Ook is er geen (zichtbare) tweestapsverificatie vereist bij de betaling. De Consumentenbond ontdekte in september 2020 al bij toeval dat het mogelijk is om een bestelling te plaatsen op naam en rekening van een ander en zelf het product te ontvangen. Toen liet Klarna weten dat het een incident betrof en dat de beveiliging van het betaalsysteem op orde is. Gaat het toch mis, dan kunnen gedupeerden hun geld terug krijgen, aldus de betaaldienst.

Alarmbellen
Directeur Sandra Molenaar van de Consumentenbond vond het een bijzonder laconieke reactie van een bank. “De alarmbellen zouden toch meteen moeten afgaan als blijkt dat onbevoegden accounts van je klanten kunnen overnemen.” In januari 2021 bestelden onderzoekers van de Consumentenbond nog eens tien keer producten via een account van een ander. Daarbij lukte het trucje opnieuw. En weer volgde een lauwe reactie van Klarna. Pas nadat de kwestie in het tv-programma Kassa bekend werd gemaakt, legde de betaaldienst toe de beveiliging te zullen verbeteren. Er werd niet toegelicht hoe. Molenaar: “Het is onvoorstelbaar hoe laconiek en afwachtend Klarna reageert. We willen concreet horen hoe het de beveiliging gaat opschroeven. Ook zullen we ons onderzoek over een aantal weken herhalen om te zien of het lek gedicht is.”

Deel dit artikel via:

Vlog

Premium partners

Seagate

Artitech Kidde Commercial

Suricat

Distri Company

Boon Edam

SequriX

Videoguard

Wordt een partner