Cyberaanvallen grootste gevaar voor automobilisten
Hackers die auto’s aanvallen worden binnen een paar jaar de grootste bedreiging voor de veiligheid in het verkeer. Dat zeggen twee vooraanstaande beveiligingsbedrijven uit Tel Aviv tegenover het AD.
Volgens de bedrijven kunnen cybercriminelen nu al hele vloten auto’s tegelijk uitschakelen. Dat komt omdat steeds meer auto’s op de een of andere manier met internet worden verbonden. Dat is handig voor de automobilist, maar ook voor een hacker. Sommige beveiligingsbedrijven zien hier een nieuwe markt in en ontwikkelen oplossingen om het hacken van auto’s tegen te gaan. Hyundai investeert bijvoorbeeld geld in Israëlische startups, die de opdracht krijgen dergelijke oplossingen te bedenken. Er is voor Israël gekozen, omdat dat land al jaren voorop loopt op het gebied van cyberveiligheid.
Fluitje van een cent
Twee van die Israëlische beveiligingsbedrijven zijn Upstream en C2A. Yoav Levy van Upstream zegt dat er nu al 330 miljoen auto’s rijden die verbonden zijn met internet. Dat aantal zal in 2023 rond de 775 miljoen liggen. Ook komen er steeds meer diensten voor het delen van auto’s of voor het betalen van parkeergeld. Ook die diensten vormen een kwetsbaarheid als de beveiliging niet op orde is. Volgens Levy is het hacken van menig auto een fluitje van een cent. Vrijwel iedereen kan inloggen op de verbinding van de auto en allerlei zaken beïnvloeden. Zo zijn zelfs de remmen buiten werking te stellen. Als dat met alle auto’s van een bepaald type tegelijk gebeurt, kan een hele samenleving ontregeld raken, wat voor terroristen een motief kan zijn. Ook zouden alle auto’s van een autodeelplatform als Car2Go overgenomen kunnen worden, net als bestelbusjes van een bezorgdienst.
Combinatie
Het was al eerder bekend dat sommige auto’s makkelijk zijn te hacken. In 2015 werd een Jeep Cherokee gehackt, waarna deze stuurloos werd en in een greppel belandde. De negatieve publiciteit kostte de fabrikant meer dan een miljard dollar. Betere beveiliging was een stuk goedkoper geweest. Hyundai verwacht dat een combinatie van beveiligingssystemen nodig is om auto’s redelijk veilig te krijgen. Daarom daagt het verschillende bedrijven uit om oplossingen te ontwikkelen. Het bedrijf wil op het gebied van cybersecurity een vooraanstaande rol innemen. Upstream werkt aan een systeem dat beveiligt vanuit de cloud. Er wordt met behulp van kunstmatige intelligentie voortdurend gekeken of er aanvallen plaatsvinden, waarna bedreigde verbindingen direct worden uitgeschakeld. Voor de automobilist is dat hinderlijk, maar niet gevaarlijk. Het andere bedrijf, C2A, maakt juist beveiligingssystemen voor in de auto. Deze zorgen voor een veilig management van de in de auto gebruikte systemen.