Direct treinverbod bij mishandeling, aanranding of bedreiging
De NS (Nederlandse Spoorwegen) kondigt aan dat voortaan sneller vervoers- en stationverboden worden opgelegd, met als voorkeur een bredere reikwijdte. Dat zegt medespoorvervoerder Arriva in De Telegraaf. NS legt nu nog ongeveer dagelijks een verbod op, terwijl het kleinere Arriva dat al vier keer per week doet.
Voortaan zal de NS direct een verbod opleggen bij mishandeling, bedreiging, gewapende diefstal, seksuele mishandeling of intimidatie, vernieling, diefstal, brandstichting, vechtpartijen, drugsoverlast of spugen, indien nodig geacht. Het aantal verboden dat de NS oplegt is de laatste jaren al aanzienlijk gestegen. Vorig jaar werden 318 verboden opgelegd, waarvan 87 stationsverboden. Dit betekent bijna dagelijks een verbod, aldus een woordvoerder. Bij Arriva was het aantal verboden vorig jaar vergelijkbaar hoog met 261 gevallen en het jaar ervoor 288.
Direct verbod wanneer nodig
De criteria voor het opleggen van een verbod zijn gewijzigd. Voorheen kon de NS alleen direct een verbod opleggen bij ernstige vergrijpen zoals mishandeling en bedreiging met een wapen. Voor andere misdrijven moesten herhaalde incidenten plaatsvinden voordat een verbod mogelijk was.
Op de dag dat de treinen drie minuten zullen stilstaan om aandacht te vragen voor het toenemende geweld op het spoor, kondigt de NS aan dit beleid te wijzigen. Bij veel meer misdrijven en overtredingen zal de vervoerder voortaan direct een verbod opleggen, afhankelijk van de situatie.
Spoorvervoerder Arriva merkt op dat verboden nu nog slechts per baanvak kunnen worden opgelegd, wat als een beperking wordt beschouwd. Het bedrijf pleit voor een ruimere reikwijdte van deze verboden om effectiever te kunnen optreden tegen ongewenst gedrag.
Een andere belemmering is dat identiteitsvaststelling en handhaving uitdagingen blijven voor de spoorvervoerders, aangezien zij afhankelijk zijn van de politie voor deze taken. Er is al langere tijd vraag naar toegang tot systemen met identiteitsgegevens om de orde in treinen beter te kunnen handhaven.