Beveiliging nieuws

Onze partners

Seagate

HID

RoSecure

Advancis

Explicate

Hanwha Vision Europe

Trigion

Eagle Eye Networks

G4S

Nimo Drone Security

ASIS

SOBA

Milestone

EAL

Bosch Security Systems

Kiwa

VideoGuard

GFT

ARAS

BHVcertificaat.online

Dero Security Products

NIBHV

CDVI

Eizo

Traka ASSA ABLOY

Connect Security

HD Security

Ajax Systems

IDIS

ADI

CardAccess

DZ Technologies

2N

Top Security

Centurion

VVNL

SMC Alarmcentrale

JMB Groep

SmartSD

Lobeco

Akuvox

Unii

Brivo

Dahua

Oribi ID Solutions

Avigilon Alta

i-Pro

Alarm Meldnet

Optex

Paxton

Nimo Dog Security

Secusoft

Hikvision

Crown Security Services

Gold-IP

Paraat

Service Centrale Nederland

NetworxConnect

SmartCell

Masset Solutions

Uniview

VBN

CSL

Securitas

PG Security Systems

VEB

OSEC

20face

Sequrix

De Beveiligingsjurist

Multiwacht

Regio Control Veldt

Nenova

Bydemes

ASSA ABLOY

MPL

Seris

Alphatronics

VAIBS

Genetec

Add Secure

Europees barrièremodel tegen georganiseerde voertuigcriminaliteit

2 september 2021
Redactie
11:00

Voertuigcriminaliteit is steeds vaker toe te schrijven aan mobiele bendes die in heel Europa actief zijn. Om dit effectief tegen te gaan, is eerst inzicht in het fenomeen nodig. Daarom gaat het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (het CCV) in samenwerking met Universiteit Gent en het Center for the Study of Democracy de komende tijd aan de slag met een Europees barrièremodel.

Mobiele bendes houden zich in heel Europa bezig met het stelen van motorvoertuigen of onderdelen ervan. De pakkans van deze vormen van voertuigcriminaliteit is relatief laag en de verkoop van de gestolen goederen levert criminelen veel winst op. De groei van e-commerceplatforms, met name websites met tweedehandsproducten, en bezorgdiensten heeft de handel in gestolen goederen daarnaast makkelijker gemaakt. Naast de verkoop worden de motorvoertuigen ook gebruikt bij andere illegale activiteiten van deze criminele organisaties, zoals drugshandel, wapenhandel, mensensmokkel en internationaal terrorisme.

Op Europees niveau aanpakken
De meeste Europese landen onderzoeken motorvoertuigcriminaliteit op lokaal of nationaal niveau. De criminele organisaties die zich hiermee bezighouden hebben echter een mobiel karakter, waardoor de georganiseerde voertuigcriminaliteit vrijwel alle EU-lidstaten treft. De aanpak ervan vereist daarom gezamenlijk optreden. Om voertuigcriminaliteit effectief aan te kunnen pakken, is het belangrijk meer inzicht te krijgen in de werkwijze van de criminele organisaties. De Europese Commissie heeft daarom subsidie beschikbaar gesteld om de dynamiek van georganiseerde voertuigcriminaliteit op Europees niveau te onderzoeken. Het CCV gaat hier samen met Universiteit Gent en het Center for the Study of Democracy mee aan de slag.

Zes nationale barrièremodellen
Het onderzoek naar georganiseerde voertuigcriminaliteit vindt plaats in zes landen: Nederland, België, Frankrijk, Duitsland, Italië  en Bulgarije. Deze landen hebben ofwel veel te maken met voertuigcriminaliteit, ofwel met mobiele bendes. Universiteit Gent en het Center for the Study of Democracy analyseren de verschillende nationale markten. Samen met experts van het betreffende land ontwikkelt het CCV per land een barrièremodel. Hierbij worden de stappen om voertuigcriminaliteit te plegen in kaart gebracht. Per processtap wordt gekeken naar de gelegenheden die geboden worden, de waar te nemen signalen, de personen of organisaties die de criminaliteit faciliteren, de barrières die opgeworpen kunnen worden om georganiseerde voertuigcriminaliteit te verstoren of te voorkomen en partners die hierbij kunnen helpen. Zoals wetshandhavers, lokale en nationale overheden, Europese beleidsmakers, autofabrikanten en particuliere beveiligingsbedrijven.

Europees model
Op basis van het landenonderzoek en de nationale barrièremodellen ontwikkelen het CCV, Universiteit Gent en het Center for the Study of Democracy samen een Europees barrièremodel. Dit allesomvattende, grensoverschrijdende model zoomt in op de Europese dimensies van de processtappen die mobiele bendes moeten nemen. Het Europese barrièremodel moet de internationale samenwerking tussen publieke en private belanghebbenden stimuleren om georganiseerde voertuigcriminaliteit te ontwrichten en te voorkomen. Na oplevering van het model wordt de informatie ook overgedragen naar andere Europese lidstaten en vinden er 2 internationale workshops en een conferentie plaats.

Deel dit artikel via:

Vlog 2

Premium partners

Suricat

Videoguard

MPL

Seagate

Wordt een partner