Beveiliging nieuws

Onze partners

Uniview

VBN

Traka ASSA ABLOY

i-Pro

Alarm Meldnet

VAIBS

Multiwacht

Explicate

Regio Control Veldt

Hanwha Vision Europe

Bydemes

HD Security

Connect Security

SMC Alarmcentrale

Add Secure

ARAS

Milestone

Seagate

Dero Security Products

ASIS

Centurion

Seris

De Beveiligingsjurist

Eagle Eye Networks

Brivo

NetworxConnect

CDVI

SmartSD

Avigilon Alta

Akuvox

Bosch Security Systems

Unii

Sequrix

CSL

Secusoft

HID

RoSecure

Nimo Drone Security

ADI

2N

GFT

Alphatronics

Masset Solutions

Paxton

EAL

MPL

ASSA ABLOY

NIBHV

Ajax Systems

Gold-IP

Genetec

VideoGuard

Securitas

Advancis

Trigion

Dahua

Nenova

Kiwa

Eizo

VEB

VVNL

Lobeco

IDIS

Top Security

Hikvision

20face

Oribi ID Solutions

Nimo Dog Security

PG Security Systems

Service Centrale Nederland

BHVcertificaat.online

CardAccess

DZ Technologies

OSEC

JMB Groep

Paraat

Optex

G4S

Crown Security Services

SOBA

SmartCell

FNV roept om meer respect voor werkenden

10 oktober 2020
Redactie
12:39

Vakbond FNV roept mensen op om respect te hebben voor werkenden in het OV, in ziekenhuizen, winkels, op straat en in publieke ruimten. Het toenemend aantal incidenten deze week maakt dat veel werknemers zich steeds onveiliger voelen.

FNV noemt incidenten zoals in een stadsbus in Amsterdam en in een trein bij Haarlem-Spaarnwoude, waar OV-personeel mishandeld werd. FNV-vicevoorzitter Kitty Jong: “De maat is vol. Veel mensen die maatregelen in ons aller belang moeten handhaven, zoals treinconducteurs en gemeentelijke handhavers, spreken mensen aan en krijgen vaker agressie terug, horen wij van onze leden. Teveel mensen houden geen afstand van bijvoorbeeld winkelmedewerkers en buschauffeurs of volgen de verplichting of het dringende advies een mondkapje te dragen niet op. Dit veroorzaakt stress en een onveilig werkklimaat. Werkgevers zijn verantwoordelijk voor een veilig werkklimaat en we overleggen met hen over oplossingen. Maar vandaag zeggen we als grootste werknemersorganisatie van Nederland: blijf van onze mensen af, zet ze niet onder druk door scheldpartijen, en volg hun instructies op. Kortom: heb respect voor ze.”

Overbelast
Ook in ziekenhuizen neemt de agressie toe, nu patiënten weer vaker verplaatst moeten worden. Een week geleden gaf het Haaglanden Medisch Centrum aan meer beveiliging in te schakelen na een reeks incidenten. Jong: “Onacceptabel dat zorgmedewerkers ook nog eens met agressieve patiënten of bezoekers te maken krijgen terwijl zij in deze tijd alweer overbelast raken door coronapatiënten, óók omdat teveel mensen de regels niet opvolgen.”

Handhaving
Elk incident in het OV heeft een enorme weerslag op het slachtoffer, diens familie en collega’s. In de trein spreken conducteurs reizigers aan die geen mondkapje dragen, met het risico dat het escaleert en de conducteur niet weet of op het volgende perron de politie of Veiligheid & Servicemedewerkers ter ondersteuning aanwezig zijn. In de bus verwachten reizigers vaak van de chauffeur dat deze handhaaft als er iemand is zonder mondkapje, terwijl de chauffeur geen bevoegdheden heeft, op de weg moet letten en geacht wordt op tijd te rijden. In winkels vindt personeel het lastig mensen te wijzen op afstand houden en het dringende advies een mondkapje te dragen, ook omdat regels niet duidelijk zijn.

Landelijke maatregel
Jong: “De overheidsrichtlijn waarin staat dat iedere ondernemer zelf mag bepalen of er mondkapjes in zijn winkel gedragen moeten worden, werkt niet. Dat zorgt voor onduidelijkheid bij het winkelend publiek, dat in confrontaties kan uitmonden met werknemers die mensen erop aanspreken. Er moet een eenduidige en landelijke maatregel komen, inclusief een plan voor handhaving.”

Deel dit artikel via:

Vlog 2

Premium partners

Suricat

MPL

Videoguard

Seagate

Wordt een partner