Beveiliging nieuws

Onze partners

NIBHV

RoSecure

ASIS

Dero Security Products

Centurion

Connect Security

Seagate

De Beveiligingsjurist

Gold-IP

BHVcertificaat.online

Genetec

Explicate

Unii

CSL

Paraat

Sequrix

Alarm Meldnet

Top Security

Oribi ID Solutions

SMC Alarmcentrale

HD Security

Advancis

Hanwha Vision Europe

Bosch Security Systems

2N

Brivo

G4S

Eizo

Multiwacht

SmartCell

Akuvox

IDIS

ADI

VideoGuard

VVNL

SmartSD

ASSA ABLOY

Securitas

Paxton

CDVI

CardAccess

SOBA

Trigion

NetworxConnect

EAL

Regio Control Veldt

Alphatronics

Eagle Eye Networks

Service Centrale Nederland

HID

GFT

Lobeco

VBN

Hikvision

Nimo Drone Security

Crown Security Services

20face

Add Secure

JMB Groep

Avigilon Alta

PG Security Systems

VEB

i-Pro

Ajax Systems

Masset Solutions

Milestone

Optex

Kiwa

Traka ASSA ABLOY

VAIBS

ARAS

Uniview

OSEC

Secusoft

DZ Technologies

Bydemes

Nimo Dog Security

Nenova

Seris

Games moeten jongeren uit cybercriminaliteit houden

21 april 2020
Redactie
08:08

Speciale games moeten helpen jongeren uit de cybercriminaliteit te houden. Vandaag start de campagne ´Gamechangers´, waarbij jeugd tussen 12 en 18 jaar voor online uitdagingen komt te staan. Via deze uitdagingen leren ze cybercrime te herkennen en wordt geprobeerd te voorkomen dat zij (onbedoeld) dader worden.

De coronacrisis zorgt ervoor dat jongeren noodgedwongen thuiszitten en meer online zijn. Bij dit laatste bestaat het gevaar dat ze iets strafbaars gaan doen. “Jongeren zijn online maar een klik verwijderd van cybercrime”, waarschuwt Floor Jansen van het politieteam High Tech Crime. “Verveling ligt op de loer. Jongeren zijn dan geneigd grenzen op te zoeken. Onderzoek uit 2018 door Safer Internet Centre Nederland wijst uit dat een op de zes jongeren tussen de 12 en 17 jaar wel eens een cyberdelict heeft gepleegd, bewust of onbewust. In de leeftijdsgroep 16 – 17 jaar is dit zelfs 33 procent. Het gaat dan bijvoorbeeld om hacken, phishing en DDoS-aanvallen. Als je verkeerde dingen doet, begeef je je mogelijk (onbewust) op het criminele pad. De politie wil jongeren helpen van dat pad weg te blijven.”

Vier uitdagingen
Om die reden is ‘Gamechangers’ begonnen. Wie de site bezoekt kan zijn of haar online talenten verder ontwikkelen in vier uitdagingen. Door de challenges leren jongeren hun vaardigheden op een veilige manier te testen en waar mogelijk te verbeteren. Tegelijkertijd doen ze kennis op over wat wel en niet strafbaar is op internet. Met het aangaan van de challenges zijn prijzen te winnen, zoals een politie-experience.
Floor Jansen: “De huidige crisis is een lastige periode, zeker ook voor jongeren. Verveling kan toeslaan en dan kunnen vervelende dingen ontstaan. We hebben ook oog voor de jongeren thuis en proberen hen te wijzen op welke plekken waar zij veilig hun vaardigheden kunnen testen. Via Gamechangers helpen we hen op weg.”
Ook wijkagenten gamen mee. Op meerdere plekken spelen ze al tegen jongeren. Het idee hierachter is om in contact te komen met jongeren en hen te weerhouden van het plegen van criminaliteit. Dit initiatief sluit aan op het idee achter Gamechangers.
De campagne Gamechangers is een initiatief van de politie. Zij voert het uit in samenwerking met Deloitte (de Hacklab challenges | Hackazone), WeFitter (de WeFitter challenge), ESL (de Gamechangers FIFA Cup) en Stichting Hack in the Class (Hack in the Class).

Bron: politie.nl

Deel dit artikel via:

Vlog 3

Premium partners

Suricat

Videoguard

Seagate

Wordt een partner