Beveiligingnieuws Logo

Onze partners

Crown Security Services

Traka ASSA ABLOY

Seris

OSEC

Uniview

Explicate

20face

Alarm Meldnet

SmartSD

Add Secure

Hanwha Vision Europe

Genetec

Paxton

Network Optix

Trigion

Ajax Systems

Sequrix

HD Security

CSL

Unii

2N

CDVI

Bosch Security Systems

Eizo

Hikvision

VAIBS

Masset Solutions

Alphatronics

EAL

Bydemes

Brivo

SOBA

Securitas

ADI

Seagate

VEB

Optex

Akuvox

Top Security

Eagle Eye Networks

ASIS

BHVcertificaat.online

CardAccess

Secusoft

PG Security Systems

IDIS

SMC Alarmcentrale

Kiwa

Oribi ID Solutions

NetworxConnect

Aritech

SmartCell

Service Centrale Nederland

HID

Advancis

Lobeco

Nenova

Avigilon Alta

ASSA ABLOY

MOBOTIX

ARAS

VBN

NIBHV

Gold-IP

G4S

Paraat

Dero Security Products

VVNL

DZ Technologies

VideoGuard

Regio Control Veldt

Distri Company

Multiwacht

Centurion

Connect Security

Milestone

i-Pro

Games moeten jongeren uit cybercriminaliteit houden

21 april 2020
Redactie
08:08

Speciale games moeten helpen jongeren uit de cybercriminaliteit te houden. Vandaag start de campagne ´Gamechangers´, waarbij jeugd tussen 12 en 18 jaar voor online uitdagingen komt te staan. Via deze uitdagingen leren ze cybercrime te herkennen en wordt geprobeerd te voorkomen dat zij (onbedoeld) dader worden.

De coronacrisis zorgt ervoor dat jongeren noodgedwongen thuiszitten en meer online zijn. Bij dit laatste bestaat het gevaar dat ze iets strafbaars gaan doen. “Jongeren zijn online maar een klik verwijderd van cybercrime”, waarschuwt Floor Jansen van het politieteam High Tech Crime. “Verveling ligt op de loer. Jongeren zijn dan geneigd grenzen op te zoeken. Onderzoek uit 2018 door Safer Internet Centre Nederland wijst uit dat een op de zes jongeren tussen de 12 en 17 jaar wel eens een cyberdelict heeft gepleegd, bewust of onbewust. In de leeftijdsgroep 16 – 17 jaar is dit zelfs 33 procent. Het gaat dan bijvoorbeeld om hacken, phishing en DDoS-aanvallen. Als je verkeerde dingen doet, begeef je je mogelijk (onbewust) op het criminele pad. De politie wil jongeren helpen van dat pad weg te blijven.”

Vier uitdagingen
Om die reden is ‘Gamechangers’ begonnen. Wie de site bezoekt kan zijn of haar online talenten verder ontwikkelen in vier uitdagingen. Door de challenges leren jongeren hun vaardigheden op een veilige manier te testen en waar mogelijk te verbeteren. Tegelijkertijd doen ze kennis op over wat wel en niet strafbaar is op internet. Met het aangaan van de challenges zijn prijzen te winnen, zoals een politie-experience.
Floor Jansen: “De huidige crisis is een lastige periode, zeker ook voor jongeren. Verveling kan toeslaan en dan kunnen vervelende dingen ontstaan. We hebben ook oog voor de jongeren thuis en proberen hen te wijzen op welke plekken waar zij veilig hun vaardigheden kunnen testen. Via Gamechangers helpen we hen op weg.”
Ook wijkagenten gamen mee. Op meerdere plekken spelen ze al tegen jongeren. Het idee hierachter is om in contact te komen met jongeren en hen te weerhouden van het plegen van criminaliteit. Dit initiatief sluit aan op het idee achter Gamechangers.
De campagne Gamechangers is een initiatief van de politie. Zij voert het uit in samenwerking met Deloitte (de Hacklab challenges | Hackazone), WeFitter (de WeFitter challenge), ESL (de Gamechangers FIFA Cup) en Stichting Hack in the Class (Hack in the Class).

Bron: politie.nl

Deel dit artikel via:

Integratierisico's

Premium partners

Seagate

SequriX

Distri Company

Aritech

Videoguard

Suricat

Wordt een partner