Gebruiksvriendelijk beheer van brandmeldinstallaties

Addvals presenteert tijdens het FireSafety & Security Event op stand G.17 het platform Suricat™. Hiermee is alles wat met branddetectie te maken heeft eenvoudig en overzichtelijk te beheren. Het ondersteunt meerdere merken brandmeldcentrales en biedt een enorme hoeveelheid handige functies.
In tegenstelling tot de markten voor videobewaking en toegangsbeheer ontbreekt het in de brandveiligheidssector aan goed ontworpen software. De producten zijn vaak lastig te bedienen en beheerders hebben weinig tot geen overzicht, controle en inzicht over hun brandsystemen. Er ontbreken meerdere soorten informatie, zoals over het opslaan van redenen voor het uitschakelen van sensoren, sensoren die kalenderplanning in-/uitschakelen, onderhoudsplanning, gedigitaliseerde SOP’s enz. Dit gebrek aan informatie kan tot grote problemen aan de klantzijde leiden – van vertraagde activiteiten tot verlies van materialen goederen of, in het ergste geval, mensenlevens.
De oplossing
Aangedreven door AppVision™, het meest open PSIM-platform, is Suricat™ een softwareplatform dat een compleet overzicht geeft van de branddetectiesystemen, inclusief een gedetailleerde controle en een efficiënte manier om de brandalarmen af te handelen. Suricat bestaat uit een uitgebreide softwaretool waarmee locatiebeheerders hun brandsystemen moeiteloos kunnen bedienen. Het omvat een gebruiksvriendelijk dashboard voor real-time monitoring van sensorstatussen, eenvoudige in-/uitschakelingsfuncties voor zones en sensoren (handmatig of via kalender), gedigitaliseerde actieplannen, pushmeldingen (via e-mail, sms, smartphone) en een overzicht van aanwezige personen.
Voordelen
Suricat biedt een duidelijk zicht op welke sensoren aan, uit, in test of in onderhoud zijn en dus een realtime sensorstatus. Klanten kunnen er zeker van zijn dat hun brandsystemen correct werken en dat ze ook in geval van een incident correct zullen blijven werken. De klant kan plannen dat sensoren worden in-/uitgeschakeld voor bepaalde gebeurtenissen (bijvoorbeeld onderhoud of schoonmaak). Klanten kunnen binnen dezelfde software (Suricat) meerdere merken branddetectiesystemen koppelen. En het is mogelijk om binnen Suricat alle contextuele informatie op te slaan die nodig is om de juiste beslissing te nemen over welke actie dan ook – vooral met betrekking tot onderhoudswerkzaamheden, die momenteel gescheiden zijn van de brandbeheersystemen, maar ook bouwblauwdrukken, geschiedenis van sensoren, records, procedures , SOP’s enz.
Functies
Suricat is gemaakt voor drie hoofdtypen gebruikers: Alpha, Mob, Sentry. De Alpha-klant wil een duidelijk overzicht, dat geboden wordt door het dashboard (om op elk moment de status van de brandsensoren te zien). De Mob-klant wil het systeem op een gegranuleerde (afgestemde) manier kunnen besturen via de extra opties (het ‘waarom’ achter een sensorstatus – waarom het is in-/uitgeschakeld, lasso-tools, tijd – hoe lang een sensor in die toestand zal blijven, geschiedenis van toestandsverandering enz.) De Sentry-klant tot slot moet op de juiste manier reageren op alarmen, wat kan via de reeds bestaande functie van de engine (kaarten, videoverificatie, workflow).
Dashboard
Voor Alpha-klanten is er het dashboardoverzicht met grafieken, tellers (status van sensoren, panelen), verhouding ingeschakelde/uitgeschakelde sensoren, kalender en rapporten. Mob-klanten kunnen gebruik maken van zoeken op locatie, item, apparaat, zone en staat, sensorlocatie op kaart, controle handmatig of per kalender, met verantwoording, per gebied, paneel, lus, zone, sensor, een kalender van de branddetectiesystemen, geschiedenis en metadata van gebied, paneel, lus, zone en sensor, pushmeldingen, gepland onderhoud en contacten van het brandveiligheidsteam.
Sentry-klanten (alarmafhandeling) beschikken over alarmafhandeling, alarmmeldingen met details, acties, instructies en rapportage, videoverificatie, sensoracties, geschiedenis en metadata, berichten uitzenden en een bellijst (personenlijst).
Ter introductie wordt Suricat aangeboden met een cloudoplossing, beheer van 500 melders, één desktopclient, één mobiele client, kaartnavigatie, alarminstructies, levenslange licentie en geen onderhoudskosten. De leverancier is te vinden op stand G.17 tijdens het FireSafety & Security Event.