Beveiliging nieuws

Onze partners

Secusoft

Hanwha Vision Europe

Eagle Eye Networks

HD Security

Brivo

Milestone

CardAccess

Alphatronics

Traka ASSA ABLOY

VEB

Alarm Meldnet

G4S

De Beveiligingsjurist

CDVI

Nimo Drone Security

Trigion

Securitas

Service Centrale Nederland

Sequrix

Seagate

Gold-IP

Crown Security Services

Centurion

Genetec

Eizo

Hikvision

Dahua

ARAS

Bosch Security Systems

MPL

Masset Solutions

NIBHV

Akuvox

Lobeco

i-Pro

Explicate

SmartCell

VBN

Optex

VideoGuard

EAL

ASIS

IDIS

Bydemes

Paraat

HID

Regio Control Veldt

2N

GFT

JMB Groep

20face

Kiwa

Oribi ID Solutions

Unii

VVNL

PG Security Systems

Multiwacht

Seris

Dero Security Products

Avigilon Alta

RoSecure

Add Secure

Ajax Systems

Paxton

ASSA ABLOY

Connect Security

Uniview

Advancis

SmartSD

BHVcertificaat.online

Nimo Dog Security

OSEC

SOBA

DZ Technologies

VAIBS

CSL

ADI

NetworxConnect

Top Security

Nenova

SMC Alarmcentrale

Gedetailleerd beeld van ‘markt’ voor voertuigcriminaliteit

28 februari 2024
Redactie
15:15

Het Verbond van Verzekeraars, de Universiteit Gent en het Center for the Study of Democracy (CSD) hebben onderzoek gedaan naar autodiefstal en autokraak in zes EU-lidstaten, waaronder Nederland, België, Bulgarije, Frankrijk, Duitsland en Italië.

Dit project, genaamd V-BAR, richtte zich op het logistieke proces van autodiefstal en autokraak, waarbij onder andere de rol van verzekeraars werd belicht. Onderzoekers uit verschillende landen werkten samen aan het project door per land rapporten op te stellen. Door recente strafdossiers te analyseren en relevante partijen, zoals wetshandhavingsinstanties, autofabrikanten, autoverzekeraars en detailhandelaren, te interviewen, werd een gedetailleerd beeld verkregen van de nationale markten voor motorvoertuigcriminaliteit.

Georganiseerde bendes
In Nederland blijken vooral georganiseerde bendes verantwoordelijk te zijn voor autodiefstal en -kraak. Gestolen auto’s worden vaak gebruikt voor andere criminele activiteiten zoals drugssmokkel en wapenhandel. Ook worden auto-onderdelen gestolen, met name navigatiesystemen, nummerplaten en airbags.
Het Europees barrièremodel is ontstaan uit de analyse van de rapporten van alle landen, waarbij grensoverschrijdende elementen werden benadrukt. Dit model beschrijft de stappen die criminelen moeten nemen om autodiefstal en autokraak in de EU te plegen, en benoemt vijf belangrijke barrières die moeten worden aangepakt.

Bewustzijn
Verzekeraars kunnen met name een rol spelen bij de vijfde barrière, waarbij bewustzijn onder autobezitters wordt gecreëerd en informatie over diefstaltrends wordt gedeeld. Door samen te werken en data uit te wisselen, kunnen verzekeraars trends vroegtijdig signaleren en preventieve maatregelen treffen.
Lienke Hutten, criminoloog en adviseur bij het CCV, benadrukt het belang van samenwerking tussen verzekeraars en het delen van informatie om diefstaltrends te detecteren en te communiceren naar autobezitters. Idealiter zou er een trend-detectiesysteem moeten komen waarbij verzekeraars gezamenlijk trends signaleren en communiceren.

Deel dit artikel via:

Vlog 2

Premium partners

MPL

Videoguard

Suricat

Seagate

Wordt een partner