Beveiligingnieuws Logo

Onze partners

G4S

VAIBS

Hikvision

Secusoft

Intrasec

Akuvox

Distri Company

LUGN

Ajax Systems

Synguard

Seris

ADI

ASSA ABLOY

Masset

Kidde Commercial

Seagate

IDIS

Regio Control Veldt

Trigion

VisionPlatform.ai

Uniview

Multiwacht Security

Paxton

BHVcertificaat.online

OSEC

VBN

Brivo

Bydemes

Hanwha Vision Europe

Service Centrale Nederland

VVNL

Alphatronics

Alarm Meldnet

Centurion

NIBHV

Aritech

MPL

i-Pro

Gold-IP

MOBOTIX

VGN Group

Paraat

Traka ASSA ABLOY

ARAS

Unii

Securitas

Eagle Eye Networks

SmartSD

Eizo

Optex

SmartCell

Nenova

HID

Crown Security Services

Milestone

VEB

ASIS

OpenEye

SMC Alarmcentrale

2N

Van Dusseldorp Training

Network Optix

Lobeco

Add Secure

Sequrix

Top Security

Connect Security

HD Security

Bosch Security Systems

CDVI

Genetec

Advancis

SOBA

Paralax

Teletek

Gedetailleerd beeld van ‘markt’ voor voertuigcriminaliteit

28 februari 2024
Redactie
15:15

Het Verbond van Verzekeraars, de Universiteit Gent en het Center for the Study of Democracy (CSD) hebben onderzoek gedaan naar autodiefstal en autokraak in zes EU-lidstaten, waaronder Nederland, België, Bulgarije, Frankrijk, Duitsland en Italië.

Dit project, genaamd V-BAR, richtte zich op het logistieke proces van autodiefstal en autokraak, waarbij onder andere de rol van verzekeraars werd belicht. Onderzoekers uit verschillende landen werkten samen aan het project door per land rapporten op te stellen. Door recente strafdossiers te analyseren en relevante partijen, zoals wetshandhavingsinstanties, autofabrikanten, autoverzekeraars en detailhandelaren, te interviewen, werd een gedetailleerd beeld verkregen van de nationale markten voor motorvoertuigcriminaliteit.

Georganiseerde bendes
In Nederland blijken vooral georganiseerde bendes verantwoordelijk te zijn voor autodiefstal en -kraak. Gestolen auto’s worden vaak gebruikt voor andere criminele activiteiten zoals drugssmokkel en wapenhandel. Ook worden auto-onderdelen gestolen, met name navigatiesystemen, nummerplaten en airbags.
Het Europees barrièremodel is ontstaan uit de analyse van de rapporten van alle landen, waarbij grensoverschrijdende elementen werden benadrukt. Dit model beschrijft de stappen die criminelen moeten nemen om autodiefstal en autokraak in de EU te plegen, en benoemt vijf belangrijke barrières die moeten worden aangepakt.

Bewustzijn
Verzekeraars kunnen met name een rol spelen bij de vijfde barrière, waarbij bewustzijn onder autobezitters wordt gecreëerd en informatie over diefstaltrends wordt gedeeld. Door samen te werken en data uit te wisselen, kunnen verzekeraars trends vroegtijdig signaleren en preventieve maatregelen treffen.
Lienke Hutten, criminoloog en adviseur bij het CCV, benadrukt het belang van samenwerking tussen verzekeraars en het delen van informatie om diefstaltrends te detecteren en te communiceren naar autobezitters. Idealiter zou er een trend-detectiesysteem moeten komen waarbij verzekeraars gezamenlijk trends signaleren en communiceren.

Deel dit artikel via:

Vlog

Premium partners

Seagate

Suricat

Distri Company

Artitech Kidde Commercial

SequriX

Boon Edam

Wordt een partner