Geheime campagne tegen radicalisering afgeblazen
De Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV) heeft in 2017 een geheime campagne tegen radicalisering afgeblazen omdat er grote twijfels waren over de effectiviteit. Dat zegt Pieter-Jaap Aalbersberg in de NRC.
De campagne ‘Brand Destruction‘ bestond uit video’s waarin te zien was hoe jonge moslims op het rechte pad blijven en was bedoeld om de campagnes van Islamitische Staat (IS) te ontkrachten, waarin dezelfde jongeren werden opgeroepen om een ‘heilige oorlog’ te beginnen. NRC kwam het plan op het spoor door bestudering van interne e-mails, gesprekken met betrokken en een interview met nationaal coördinator Pieter-Jaap Aalbersberg. De campagne was gebaseerd op ideeën van de Ierse psycholoog David Kenning. Volgens hem konden video’s met goede voorbeelden jongeren minder vatbaar maken voor radicalisering. Experts op het gebied van terrorismebestrijding hadden hier de nodige twijfels over. Zij noemden Kenning zelfs een ‘valse profeet’ die te weinig oog heeft voor religieuze ideologie als drijfveer. Nadat ook nog bleek dat Amsterdam aan een soortgelijke campagne werkte, waar Kenning eveneens bij betrokken was, besloot de NCTV ermee te stoppen. Men vreesde dat de video’s een potentieel afbreukrisico vormden voor het gehele preventiebeleid. Wel werd nog een video gemaakt voor jongerenwerkers, politieagenten en gemeenten. Daarin is te zien hoe IS jongeren rekruteert. Daarna heeft de NCTV volgens Aalbersberg geen campagnes meer opgezet. Er wordt hooguit nog aangesloten op bestaande initiatieven, mits die werkelijk bijdragen aan het terugdringen van radicalisering.