Beveiliging nieuws

Onze partners

ARAS

Optex

i-Pro

VAIBS

NetworxConnect

2N

ASSA ABLOY

PG Security Systems

ADI

Advancis

VBN

VideoGuard

Trigion

Nimo Dog Security

Akuvox

ASIS

SMC Alarmcentrale

GFT

VEB

Service Centrale Nederland

Regio Control Veldt

Connect Security

Kiwa

Ajax Systems

Dero Security Products

Nimo Drone Security

SmartSD

Eagle Eye Networks

HID

Paraat

DZ Technologies

Eizo

G4S

Avigilon Alta

Nenova

Add Secure

SOBA

Traka ASSA ABLOY

HD Security

Hanwha Vision Europe

Multiwacht

CSL

Gold-IP

Alarm Meldnet

BHVcertificaat.online

Secusoft

Lobeco

RoSecure

Top Security

Genetec

Securitas

OSEC

CardAccess

Bydemes

Bosch Security Systems

IDIS

Dahua

Seagate

Masset Solutions

Explicate

MPL

VVNL

Brivo

Sequrix

20face

De Beveiligingsjurist

CDVI

EAL

Hikvision

Milestone

Crown Security Services

JMB Groep

Centurion

Uniview

Oribi ID Solutions

Alphatronics

Paxton

NIBHV

SmartCell

Unii

Seris

Geheime campagne tegen radicalisering afgeblazen

14 juni 2021
Redactie
06:51

De Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV) heeft in 2017 een geheime campagne tegen radicalisering afgeblazen omdat er grote twijfels waren over de effectiviteit. Dat zegt Pieter-Jaap Aalbersberg in de NRC

De campagne ‘Brand Destruction‘ bestond uit video’s waarin te zien was hoe jonge moslims op het rechte pad blijven en was bedoeld om de campagnes van Islamitische Staat (IS) te ontkrachten, waarin dezelfde jongeren werden opgeroepen om een ‘heilige oorlog’ te beginnen. NRC kwam het plan op het spoor door bestudering van interne e-mails, gesprekken met betrokken en een interview met nationaal coördinator Pieter-Jaap Aalbersberg. De campagne was gebaseerd op ideeën van de Ierse psycholoog David Kenning. Volgens hem konden video’s met goede voorbeelden jongeren minder vatbaar maken voor radicalisering. Experts op het gebied van terrorismebestrijding hadden hier de nodige twijfels over. Zij noemden Kenning zelfs een ‘valse profeet’ die te weinig oog heeft voor religieuze ideologie als drijfveer. Nadat ook nog bleek dat Amsterdam aan een soortgelijke campagne werkte, waar Kenning eveneens bij betrokken was, besloot de NCTV ermee te stoppen. Men vreesde dat de video’s een potentieel afbreukrisico vormden voor het gehele preventiebeleid. Wel werd nog een video gemaakt voor jongerenwerkers, politieagenten en gemeenten. Daarin is te zien hoe IS jongeren rekruteert. Daarna heeft de NCTV volgens Aalbersberg geen campagnes meer opgezet. Er wordt hooguit nog aangesloten op bestaande initiatieven, mits die werkelijk bijdragen aan het terugdringen van radicalisering.

Deel dit artikel via:

Vlog 2

Premium partners

Seagate

Suricat

MPL

Videoguard

Wordt een partner