Beveiligingnieuws Logo

Onze partners

Add Secure

ADI

SOBA

SmartSD

Crown Security Services

HID

Seris

Explicate

CardAccess

Connect Security

Top Security

Alarm Meldnet

Distri Company

VAIBS

ASSA ABLOY

Akuvox

ASIS

Hanwha Vision Europe

G4S

VideoGuard

ARAS

2N

Oribi ID Solutions

VVNL

Secusoft

Eizo

Traka ASSA ABLOY

Kiwa

Brivo

Advancis

Sequrix

Paxton

VEB

Gold-IP

Multiwacht

CDVI

SMC Alarmcentrale

SmartCell

CSL

Uniview

Avigilon Alta

Milestone

Genetec

VBN

EAL

Centurion

Trigion

OSEC

Ajax Systems

IDIS

Seagate

Paraat

Bydemes

Eagle Eye Networks

PG Security Systems

Optex

Unii

MOBOTIX

NetworxConnect

Masset Solutions

BHVcertificaat.online

20face

Securitas

i-Pro

Regio Control Veldt

Dero Security Products

Network Optix

Aritech

Hikvision

Lobeco

Alphatronics

Nenova

Service Centrale Nederland

DZ Technologies

NIBHV

HD Security

Bosch Security Systems

Geheime campagne tegen radicalisering afgeblazen

14 juni 2021
Redactie
06:51

De Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV) heeft in 2017 een geheime campagne tegen radicalisering afgeblazen omdat er grote twijfels waren over de effectiviteit. Dat zegt Pieter-Jaap Aalbersberg in de NRC

De campagne ‘Brand Destruction‘ bestond uit video’s waarin te zien was hoe jonge moslims op het rechte pad blijven en was bedoeld om de campagnes van Islamitische Staat (IS) te ontkrachten, waarin dezelfde jongeren werden opgeroepen om een ‘heilige oorlog’ te beginnen. NRC kwam het plan op het spoor door bestudering van interne e-mails, gesprekken met betrokken en een interview met nationaal coördinator Pieter-Jaap Aalbersberg. De campagne was gebaseerd op ideeën van de Ierse psycholoog David Kenning. Volgens hem konden video’s met goede voorbeelden jongeren minder vatbaar maken voor radicalisering. Experts op het gebied van terrorismebestrijding hadden hier de nodige twijfels over. Zij noemden Kenning zelfs een ‘valse profeet’ die te weinig oog heeft voor religieuze ideologie als drijfveer. Nadat ook nog bleek dat Amsterdam aan een soortgelijke campagne werkte, waar Kenning eveneens bij betrokken was, besloot de NCTV ermee te stoppen. Men vreesde dat de video’s een potentieel afbreukrisico vormden voor het gehele preventiebeleid. Wel werd nog een video gemaakt voor jongerenwerkers, politieagenten en gemeenten. Daarin is te zien hoe IS jongeren rekruteert. Daarna heeft de NCTV volgens Aalbersberg geen campagnes meer opgezet. Er wordt hooguit nog aangesloten op bestaande initiatieven, mits die werkelijk bijdragen aan het terugdringen van radicalisering.

Deel dit artikel via:

Integratierisico's

Premium partners

SequriX

Distri Company

Videoguard

Seagate

Aritech

Suricat

Wordt een partner