Gepatenteerde vluchtluiken voor Noord / Zuidlijn Amsterdam
Speciaal voor de ondergrondse bouw ontwikkelde Storax een uniek gepatenteerd vluchtluik.
Het unieke aan het vluchtluik is dat het systeem 100% garantie biedt dat het luik opengaat.
Zelfs bij het niet ontvangen van een signaal vanuit de brandmeldcentrale, door uitval van hoofd- of noodstroom, gaat het luik nog altijd open door middel van een eigen noodenergiesysteem (NES). Vanwege deze unieke veilige eigenschappen heeft Storax besloten om octrooi op het vluchtluik aan te vragen.
Na opdrachten voor parkeergarages en metrostations kreeg Storax deze maand opdracht voor de Noord / Zuidlijn, het grootste ondergrondse project van de laatste jaren in Nederland. De vluchtwegen van deze nieuwe metrolijn in Amsterdam worden over enkele maanden voorzien van Storax NES vluchtluiken.
De Storax vluchtluiken bieden 100% vluchtgarantie, ze zijn elektrisch, hydraulisch en handmatig te openen, ook als de hoofd- of noodstroom uitvalt. Of het nu om metrostations, tunnels of parkeergarages gaat. Ondergrondse projecten hebben altijd te maken met strenge veiligheidseisen. Terroristische aanslagen in metrostations, ongelukken in tunnels en branden in parkeergarages geven keer op keer aan hoe belangrijk de vluchtveiligheid is in ondergrondse ruimtes.
Bij het ontwerp van de Noord / Zuidlijn is er ook veel aandacht besteed aan de brandveiligheid en vluchtveiligheid. Er is gekozen voor een “safe haven” veiligheidsstrategie. Deze strategie houdt in dat in geval van calamiteit de metro doorrijdt naar het eerstvolgende station (safe haven). In de metrostations zijn alle voorzieningen aanwezig om passagiers snel in veiligheid te brengen, door hen naar het straatniveau te begeleiden. Er is ook een oplossing wanneer de metro door omstandigheden niet bij een “safe haven” kan komen. In dat geval kunnen metropassagiers via vluchtwegen naar de naastgelegen tunnelbuis of naar de straat vluchten. In totaal worden er 9 vluchtluiken op maat gemaakt en gemonteerd.