Beveiligingnieuws Logo

Onze partners

VisionPlatform.ai

Unii

Optex

2N

Regio Control Veldt

ADI

Masset

Connect Security

Milestone

IDIS

CSL

Network Optix

Service Centrale Nederland

Aritech

Alarm Meldnet

Gold-IP

Paxton

Seagate

ASIS

VVNL

Synguard

Advancis

VIGI

Trigion

HD Security

SMC Alarmcentrale

WBN Security

Brivo

VAIBS

Hikvision

Van Dusseldorp Training

Lobeco

MOBOTIX

Alphatronics

Teletek

Intrasec

Uniview

Eizo

OpenEye

NIBHV

SOBA

OSEC

Bosch Security Systems

Multiwacht Security

Distri Company

Secusoft

Securitas

HID

ASSA ABLOY

Kidde Commercial

Paraat

Top Security

VBN

LUGN

Bydemes

Centurion

i-Pro

Ajax Systems

Seris

Akuvox

VEB

G4S

CDVI

VGN Group

Paralax

Traka ASSA ABLOY

Add Secure

Eagle Eye Networks

Hanwha Vision Europe

SmartCell

Crown Security Services

ARAS

MPL

Nenova

Genetec

SmartSD

Sequrix

Grote fietsfabrikanten maken het dieven te makkelijk

28 december 2018
Redactie
10:52

Volgens de Fietsersbond maken fietsendieven dankbaar gebruik van de mogelijkheid om framenummers te vervalsen. Dat is niet moeilijk, omdat alleen een sticker vervangen hoeft te worden. De bond pleit voor een alternatief dat wel werkt tegen diefstal.

Vroeger werden framenummers in het frame geslagen. Daar viel niet makkelijk mee te frauderen. Tegenwoordig is het vaak niet meer dan een sticker met een laklaagje. Voor dieven is het heel eenvoudig om deze stickers te verwijderen en te vervangen door een nieuwe, nagemaakte sticker. Het is dan niet meer te achterhalen dat de fiets van diefstal afkomstig is. Voor de politie is dat belangrijk, omdat anders niet tot vervolging is over te gaan van personen die van fietsendiefstal worden verdacht. Bovendien is de kans uiterst gering dat de fiets met een vals framenummer ooit bij de eigenaar terug komt.

Oostblok
Begin dit jaar trof de politie 27 fietsen aan, alsmede een groot aantal spullen die wezen op diefstal, zoals nieuwe sleutels, vellen met framenummers en grote aantallen fietssleuteltjes. In dit geval was men op tijd om vast te stellen dat er sprake was van diefstal. Dat had niet gekund als de framenummers al veranderd waren geweest. Dan is geen verband meer te leggen tussen de aangetroffen fietsen en de aangiften. Dat gebeurde in 2017, toen 58 fietsen werden aangetroffen in een bungalow in Bunschoten-Spakenburg. Ook daar werden tientallen stickers met valse framenummers gevonden. Volgens de politie gaat het om bendes uit het voormalige Oostblok, die op grote schaal fietsen stelen.

Erg makkelijk te vervangen
Geen enkele methode is waterdicht, erkent de Fietsersbond. Maar een stickertje met een barcode en cijfertjes is wel heel erg makkelijk te vervangen. Overigens hebben niet alle fietsen een stickertje. Sommige merken hebben een nummer in het frame. Maar de grote fabrikanten zweren bij stickers en zijn ook niet van plan daarvan af te stappen, melden ze bij navraag.
De Accell Group, bekend van onder andere Sparta, Batavus en Koga, zegt niet op de hoogte te zijn van het omkatten van fietsen. Het bedrijf verklaart elke klacht of opmerking te registreren. Het omkatten van fietsen wordt niet als reden gezien om af te stappen van het gebruik van stickers. “Omdat wij de framenummers onder beschermingslak plaatsen en er geen opmerkingen hierover zijn, wordt dit op dit moment niet overwogen”, aldus een woordvoerder tegenover de Fietsersbond.

Alternatief
Er worden vooral steeds meer e-bikes gestolen. De Fietsersbond vroeg aan de fabrikanten of het omwille van de diefstalbestrijding toch niet verstandig zou zijn om weer net als vroeger het nummer in het frame te slaan. Een alternatief zou zijn een combinatie van een framenummersticker en een ingeslagen framenummer aangezien een barcode benodigd is voor het interne proces. Onderzocht moet worden of leveranciers van frames dit ook kunnen en wat de impact op het lakken is. Het ingeslagen framenummer kan volgens hen wel worden weggeslepen, wat vervolgens weer mooi weggewerkt wordt. Waterdicht wordt het dus nooit, maar het kan dieven wel ontmoedigen. Fabrikanten hebben in het kader van diefstalpreventie in het verleden ook een tag in de fiets of op het slot geplaatst. De politie kon dan met scanners op afstand controleren of een fiets gestolen was. Dit werd uiteindelijk geen succes. “We zien dat de meeste consumenten hun verzekering aanspreken en een nieuwe fiets uitzoeken. Zolang de verzekering het niet eist, is het de vraag of dit opweegt tegen alle extra complexiteit en investeringen”, aldus een van de fabrikanten.

Oplossing die wel werkt
Piet van der Linden, fietsdiefstalexpert van de Fietsersbond: “Er worden per jaar 500.000 fietsen gestolen. Dat moeten we niet accepteren als een natuurverschijnsel. Je hoeft geen genie te zijn om te bedenken dat dieven stickers gemakkelijk weten te verwijderen. Wij willen dat de fabrikanten stoppen met die stickers en met een oplossing komen die wel werkt. Framenummers op een duidelijk zichtbare plek in het frame bijvoorbeeld. Nu zit zo’n ingeslagen nummer onder de trapas. Maar je zou het ook in de staande framebuis kunnen slaan. Als je dat nummer weg slijpt, zie je meteen dat het om een gestolen fiets gaat. Wij willen dat fabrikanten zich inspannen voor een fraudebestendig systeem.”

Deel dit artikel via:

Vlog

Premium partners

Suricat

Boon Edam

Distri Company

VIGI

Artitech Kidde Commercial

Seagate

SequriX

Wordt een partner