Beveiligingnieuws Logo

Onze partners

G4S

Paralax

Eagle Eye Networks

Secusoft

Brivo

Intrasec

Service Centrale Nederland

Uniview

NIBHV

SmartCell

Traka ASSA ABLOY

Paraat

Alphatronics

Trigion

VisionPlatform.ai

MOBOTIX

Seris

Kidde Commercial

Add Secure

Lobeco

SOBA

Optex

2N

Advancis

Multiwacht Security

Unii

Alarm Meldnet

Regio Control Veldt

Teletek

SMC Alarmcentrale

Masset

ARAS

Centurion

VEB

Sequrix

Aritech

Van Dusseldorp Training

IDIS

Akuvox

CSL

VAIBS

VBN

Hanwha Vision Europe

ASSA ABLOY

ASIS

ADI

Top Security

SmartSD

OpenEye

Securitas

Crown Security Services

Seagate

OSEC

Hikvision

Paxton

Network Optix

Bydemes

HD Security

i-Pro

Distri Company

Eizo

Bosch Security Systems

Connect Security

Gold-IP

CDVI

Genetec

LUGN

Nenova

Ajax Systems

BHVcertificaat.online

HID

VGN Group

MPL

Synguard

Milestone

VVNL

Grote steden willen meer verkeershandhaving met boa’s

7 maart 2024
Redactie
06:28

De vier grootste steden van Nederland pleiten samen met belangenorganisaties voor uitgebreidere handhavingsbevoegdheden voor boa’s om verkeersovertredingen aan te pakken. Dat maakt de NOS bekend.

Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Utrecht, bekend als de G4, streven ernaar doeltreffender op te treden tegen overtredingen zoals te hard rijden, rijden onder invloed en asociaal rijgedrag. De Rotterdamse wethouder Vincent Karremans benadrukt de behoefte aan daadkrachtig optreden, waar momenteel beperkingen aan kleven. Volgens hem is de pakkans voor verkeersovertredingen schrikbarend laag. Dit onderstreept de noodzaak van uitgebreidere handhavingsbevoegdheden om de verkeersveiligheid te verbeteren.

Snelheidscontroles met mobiele apparatuur
Momenteel is de handhaving van verkeersregels landelijk geregeld, met beperkte capaciteit en schaarse middelen. De G4 stelt voor om buitengewoon opsporingsambtenaren (boa’s) uitgebreidere bevoegdheden te geven, zodat zij snelheidscontroles met mobiele apparatuur kunnen uitvoeren en voertuigen kunnen beboeten op basis van kenteken, zonder ze eerst te laten stoppen.
Daarnaast pleiten ze voor meer lokale flitspalen, waarvan de opbrengsten naar een plaatselijk verkeersveiligheidsfonds zouden gaan. Dit fonds zou worden gebruikt om onveilige straten, fietspaden en kruispunten aan te pakken, maar ook om de extra handhaving te financieren. Dit wordt voorgesteld als een maatregel om de stijgende trend in verkeersongevallen en gewonden tegen te gaan.

Deel dit artikel via:

Vlog

Premium partners

Seagate

Distri Company

SequriX

Boon Edam

Suricat

Artitech Kidde Commercial

Wordt een partner