Beveiliging nieuws

Onze partners

Unii

Brivo

Explicate

ADI

VAIBS

Hanwha Vision Europe

ASIS

Lobeco

Securitas

NetworxConnect

Ajax Systems

Advancis

Secusoft

SmartSD

Seris

20face

Traka ASSA ABLOY

Optex

Oribi ID Solutions

Milestone

Add Secure

Top Security

VVNL

Bydemes

i-Pro

Nimo Dog Security

Alphatronics

ARAS

NIBHV

Hikvision

SmartCell

Crown Security Services

VBN

SOBA

De Beveiligingsjurist

Seagate

Nimo Drone Security

BHVcertificaat.online

PG Security Systems

ASSA ABLOY

Multiwacht

EAL

Uniview

CSL

Kiwa

IDIS

Centurion

CDVI

DZ Technologies

OSEC

Trigion

Nenova

Connect Security

Alarm Meldnet

Paxton

Eagle Eye Networks

Akuvox

2N

GFT

Sequrix

VEB

RoSecure

JMB Groep

CardAccess

HID

Dahua

VideoGuard

G4S

Paraat

HD Security

MPL

Genetec

Service Centrale Nederland

Bosch Security Systems

Masset Solutions

Gold-IP

Regio Control Veldt

Dero Security Products

SMC Alarmcentrale

Eizo

Avigilon Alta

Hackers zetten op afstand verkeerslicht op groen

6 augustus 2020
Redactie
10:29

In Nederland komen op zo’n 1200 kruispunten slimme verkeerslichten. Als iemand met een bepaalde app op de telefoon nadert, gebeurt hetzelfde als wanneer een voetganger op de knop drukt. Hackers kunnen het trucje nu ook op afstand uitvoeren, vertellen zij tijdens de hackersconferentie Def Con.

Door het beveiligingslek in het systeem kunnen overigens geen gevaarlijke situaties ontstaan. Het is niet mogelijk om alle verkeerslichten tegelijk op groen te zetten. Wel kan het verkeer worden gehinderd, doordat verkeerslichten op rood springen, terwijl er geen kruisend verkeer is.
De onderzoekers Wesley Neelen en Rik van Duijn zijn van ICT-beveiligingsbedrijf Zolder. Wat volgens hen ontbreekt in het systeem is technologie die nagaat of een signaal werkelijk van een bepaalde locatie afkomstig is. Er wordt wel een koppeling gelegd tussen de locatie en de telefoon, maar het signaal is niet beveiligd waardoor het is na te bootsen.

Proef stopgezet
Het bedrijf dat de technologie ontwikkeld is op de hoogte gesteld en heeft de proef met de intelligente verkeerslichten voorlopig stopgezet, totdat een oplossing voor het beveiligingsprobleem is ontwikkeld. Voorlopig wordt alleen met testopstellingen gewerkt, maar die regelen wel daadwerkelijk het verkeer. De onderzoekers hebben zich alleen gericht op de app die bedoeld is om fietsers sneller groen licht te geven. Ze weten niet of hun methode ook bij andere voertuigen werkt en of dus bijvoorbeeld een politieauto kan worden gesimuleerd om altijd en overal groen licht te krijgen. Met hun bevindingen willen zij de overheid waarschuwen om bij de ontwikkeling van slimme technologie ook aan de beveiliging daarvan te denken.

Deel dit artikel via:

Vlog 2

Premium partners

Suricat

MPL

Seagate

Videoguard

Wordt een partner