Beveiliging nieuws

Onze partners

Brivo

HID

VEB

SmartCell

PG Security Systems

Hikvision

Avigilon Alta

Advancis

Dero Security Products

Top Security

Connect Security

Sequrix

Nenova

Eagle Eye Networks

Trigion

Bosch Security Systems

Seagate

Alphatronics

i-Pro

SmartSD

Hanwha Vision Europe

MPL

Traka ASSA ABLOY

Akuvox

Securitas

2N

EAL

Nimo Drone Security

G4S

Alarm Meldnet

CSL

Optex

ADI

ARAS

Multiwacht

VideoGuard

GFT

DZ Technologies

Ajax Systems

Eizo

Masset Solutions

Uniview

CDVI

NIBHV

Bydemes

Centurion

RoSecure

Unii

Add Secure

Lobeco

Kiwa

ASSA ABLOY

BHVcertificaat.online

SOBA

Genetec

Milestone

Explicate

De Beveiligingsjurist

JMB Groep

SMC Alarmcentrale

Seris

ASIS

NetworxConnect

Crown Security Services

Regio Control Veldt

Service Centrale Nederland

VBN

Paraat

Secusoft

OSEC

CardAccess

Gold-IP

Paxton

20face

Oribi ID Solutions

VAIBS

HD Security

VVNL

IDIS

Nimo Dog Security

Havenbedrijven: ‘Zeecontainers zijn belabberd beveiligd’

22 november 2019
Redactie
07:23

Zeecontainers worden meestal verzegeld, maar de kwaliteit daarvan is zodanig dat er makkelijk mee te sjoemelen is. Dat melden havenbedrijven in het AD naar aanleiding van recente voorvallen met verstekelingen, die verstopt in zeecontainers Engeland proberen te bereiken.

De bedrijven in De Rotterdamse haven vinden dat zeecontainers beter beveiligd moeten worden tegen het inklimmen van verstekelingen, het verstoppen van drugs en het stelen van lading. De controleslotjes die nu worden gebruikt zijn van een belabberde kwaliteit en makkelijk te saboteren, zelfs zonder dat dit opgemerkt wordt. Mensen- en drugssmokkelaars weten hoe zij de slotjes kunnen openen en sluiten, waardoor het lijkt alsof de container nog altijd verzegeld is. Behoorlijke eisen voor deze slotjes zijn er niet.

Verplichten
Brancheorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN) erkent het probleem, maar denkt dat het met alleen betere slotjes niet is op te lossen. Betere verzegeling kan in combinatie met andere maatregelen wel soelaas bieden, aldus TLN. Deltalinqs, de koepelorganisatie van bedrijven in de haven, is op het moment met de douane in overleg over de mogelijkheid om betere verzegeling te verplichten. Een ander probleem is bijvoorbeeld dat lege containers niet verzegeld hoeven te worden, waardoor het dan nog makkelijker is om deze voor smokkelwaar te gebruiken. Ook als een vrachtwagen na het opladen in één keer doorrijdt naar de bestemming is verzegeling van de container niet verplicht.

Internationale afspraken
Er wordt een brede variatie aan containerzegels gebruikt; van staafjes en slotjes met staalkabels tot tiewraps met een label. De duurste exemplaren kosten een paar euro, de goedkoopste een paar cent. Er wordt wel gewerkt aan internationale afspraken om containers beter te beveiligen met inbraakalarm of een elektronische verzegeling. Maar het is niet duidelijk wanneer die strengere regels van kracht worden. De logistieke bedrijven investeren intussen miljoenen aan hoge hekken en andere vormen van beveiliging, maar dat helpt weinig als verstekelingen aan boord kunnen klimmen terwijl een vrachtwagen voor het verkeerslicht staat.

Deel dit artikel via:

Vlog 3

Premium partners

MPL

Seagate

Suricat

Videoguard

Wordt een partner