Beveiligingnieuws Logo

Onze partners

Nenova

i-Pro

HD Security

Add Secure

Kidde Commercial

Bydemes

Centurion

Hikvision

Akuvox

CSL

LUGN

Paxton

NIBHV

Seagate

Hanwha Vision Europe

Aritech

Masset

Optex

HID

Ajax Systems

Eagle Eye Networks

Van Dusseldorp Training

Lobeco

VBN

VIGI

ARAS

VisionPlatform.ai

Network Optix

Gold-IP

Secusoft

Uniview

OSEC

SmartCell

Synguard

Genetec

Traka ASSA ABLOY

SmartSD

Alarm Meldnet

VGN Group

CDVI

Teletek

2N

VEB

Securitas

Sequrix

ADI

SMC Alarmcentrale

MPL

SOBA

Advancis

G4S

Eizo

Milestone

Crown Security Services

Bosch Security Systems

OpenEye

ASSA ABLOY

VAIBS

Trigion

WBN Security

VVNL

Unii

IDIS

Paralax

Connect Security

Service Centrale Nederland

Alphatronics

MOBOTIX

Top Security

Regio Control Veldt

Paraat

Multiwacht Security

Distri Company

ASIS

Brivo

Seris

Intrasec

Havenbedrijven: ‘Zeecontainers zijn belabberd beveiligd’

22 november 2019
Redactie
07:23

Zeecontainers worden meestal verzegeld, maar de kwaliteit daarvan is zodanig dat er makkelijk mee te sjoemelen is. Dat melden havenbedrijven in het AD naar aanleiding van recente voorvallen met verstekelingen, die verstopt in zeecontainers Engeland proberen te bereiken.

De bedrijven in De Rotterdamse haven vinden dat zeecontainers beter beveiligd moeten worden tegen het inklimmen van verstekelingen, het verstoppen van drugs en het stelen van lading. De controleslotjes die nu worden gebruikt zijn van een belabberde kwaliteit en makkelijk te saboteren, zelfs zonder dat dit opgemerkt wordt. Mensen- en drugssmokkelaars weten hoe zij de slotjes kunnen openen en sluiten, waardoor het lijkt alsof de container nog altijd verzegeld is. Behoorlijke eisen voor deze slotjes zijn er niet.

Verplichten
Brancheorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN) erkent het probleem, maar denkt dat het met alleen betere slotjes niet is op te lossen. Betere verzegeling kan in combinatie met andere maatregelen wel soelaas bieden, aldus TLN. Deltalinqs, de koepelorganisatie van bedrijven in de haven, is op het moment met de douane in overleg over de mogelijkheid om betere verzegeling te verplichten. Een ander probleem is bijvoorbeeld dat lege containers niet verzegeld hoeven te worden, waardoor het dan nog makkelijker is om deze voor smokkelwaar te gebruiken. Ook als een vrachtwagen na het opladen in één keer doorrijdt naar de bestemming is verzegeling van de container niet verplicht.

Internationale afspraken
Er wordt een brede variatie aan containerzegels gebruikt; van staafjes en slotjes met staalkabels tot tiewraps met een label. De duurste exemplaren kosten een paar euro, de goedkoopste een paar cent. Er wordt wel gewerkt aan internationale afspraken om containers beter te beveiligen met inbraakalarm of een elektronische verzegeling. Maar het is niet duidelijk wanneer die strengere regels van kracht worden. De logistieke bedrijven investeren intussen miljoenen aan hoge hekken en andere vormen van beveiliging, maar dat helpt weinig als verstekelingen aan boord kunnen klimmen terwijl een vrachtwagen voor het verkeerslicht staat.

Deel dit artikel via:

Vlog

Premium partners

Boon Edam

VIGI

SequriX

Seagate

Artitech Kidde Commercial

Distri Company

Suricat

Wordt een partner