Beveiligingnieuws Logo

Onze partners

VVNL

CSL

Kiwa

Seris

Unii

Paxton

Crown Security Services

HD Security

ASSA ABLOY

VEB

Paraat

Eizo

Brivo

Service Centrale Nederland

Explicate

ADI

Aritech

Akuvox

DZ Technologies

Gold-IP

Trigion

Eagle Eye Networks

Advancis

Add Secure

i-Pro

OSEC

Nenova

PG Security Systems

IDIS

NIBHV

CardAccess

Genetec

Connect Security

EAL

SMC Alarmcentrale

ASIS

SmartCell

Ajax Systems

Regio Control Veldt

Centurion

Hanwha Vision Europe

Masset Solutions

Optex

20face

NetworxConnect

Top Security

G4S

Secusoft

HID

Multiwacht

Uniview

Hikvision

SOBA

Bosch Security Systems

2N

Alarm Meldnet

Avigilon Alta

CDVI

Dero Security Products

Seagate

BHVcertificaat.online

VAIBS

Milestone

Sequrix

VBN

ARAS

Network Optix

Lobeco

VideoGuard

Alphatronics

Securitas

Oribi ID Solutions

Bydemes

Traka ASSA ABLOY

SmartSD

Helft Nederlanders te maken met poging tot identiteitsfraude

28 oktober 2012
Redactie
21:44

Maar liefst de helft van de Nederlanders heeft ooit te maken gehad met een poging tot identiteitsfraude. Toch denkt slechts 8 procent dat ze daadwerkelijk slachtoffer kunnen worden. Dit is het laagste percentage in Europa.

BankbiljettenDe meest toegepaste manier om identiteitsfraude te plegen is het sturen van e-mails, zogenaamd namens een bank, waarin de ontvanger wordt gevraagd zijn beveiligings- en persoonlijke informatie te updaten. Een ander veel voorkomend voorbeeld is het verzoek om geld te doneren aan een goed doel.

Ondanks dat persoonlijke gegevens tegenwoordig vaak digitaal opgeslagen worden, schuilt er ook nog altijd een aanzienlijk risico in de papieren opslag van fraudegevoelig materiaal. Nederlanders bewaren hun persoonlijke gegevens namelijk het vaakst in een kast of la thuis (27 procent) of in hun tas of portemonnee (23 procent), tegen 22 procent op een pc of op een laptop, telefoon of tablet (ook 22 procent).

Ruim vijftig procent van de Nederlandse respondenten is ooit in aanraking gekomen met een serieuze poging tot identiteitsfraude, terwijl twaalf procent hier daadwerkelijk slachtoffer van is geworden. In de meeste gevallen ging het om geld dat van de bankrekening werd gehaald. Andere voorbeelden zijn de aanvraag van een creditcard op naam van het slachtoffer, het openen van een nieuwe bankrekening onder een valse naam of zelfs het kopen van een huis onder andermans naam.

Gemiddeld duurt het in Nederland meer dan anderhalf jaar voordat slachtoffers zich bewust worden van identiteitsfraude. De situatie oplossen kost gemiddeld nog eens een goed jaar (11,8 maanden). Volgens de onderzoekers leed 71% van de slachtoffers een financieel verlies van gemiddeld meer dan € 6.000 per persoon in Nederland als gevolg van identiteitsfraude.

Wie dit soort problemen wil voorkomen, moet vooral voorzichtig zijn met het afgeven van kopieën van identiteitsbewijzen. ‘Eenvoudige maatregelen als het noteren van het doel en de datum op een kopie zal misbruik bij een andere organisatie of op een andere datum al kunnen voorkomen’, tipt Michel Savelkoul, manager van het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude- en fouten.

De resultaten komen uit het Europese onderzoek “ID Fraud prevention research 2012”. Voor het onderzoek werden 5.507 respondenten ondervraagd in Engeland, Frankrijk, Duitsland, Nederland, Spanje, Italië, Polen, Rusland en België.

Deel dit artikel via:

Schijn-zzp'ers

Premium partners

SequriX

Suricat

Aritech

Seagate

Videoguard

Wordt een partner