Beveiliging nieuws

Onze partners

Paraat

ASIS

CDVI

Connect Security

Nenova

Eizo

20face

Seris

Top Security

Crown Security Services

VideoGuard

Hikvision

Securitas

2N

JMB Groep

Advancis

Ajax Systems

PG Security Systems

Seagate

Eagle Eye Networks

VAIBS

GFT

G4S

De Beveiligingsjurist

ARAS

Multiwacht

CSL

ASSA ABLOY

BHVcertificaat.online

Dero Security Products

Akuvox

HD Security

SmartSD

Alarm Meldnet

Centurion

ADI

NIBHV

Service Centrale Nederland

SmartCell

DZ Technologies

Regio Control Veldt

VBN

VVNL

Lobeco

Add Secure

Bydemes

Brivo

SMC Alarmcentrale

Kiwa

Traka ASSA ABLOY

Sequrix

Hanwha Vision Europe

EAL

i-Pro

Uniview

Explicate

Milestone

SOBA

OSEC

RoSecure

Alphatronics

VEB

Oribi ID Solutions

HID

CardAccess

Nimo Drone Security

Bosch Security Systems

Secusoft

Avigilon Alta

Masset Solutions

Trigion

Nimo Dog Security

NetworxConnect

Unii

Gold-IP

Optex

IDIS

Genetec

Paxton

Helft Nederlanders te maken met poging tot identiteitsfraude

28 oktober 2012
Redactie
21:44

Maar liefst de helft van de Nederlanders heeft ooit te maken gehad met een poging tot identiteitsfraude. Toch denkt slechts 8 procent dat ze daadwerkelijk slachtoffer kunnen worden. Dit is het laagste percentage in Europa.

BankbiljettenDe meest toegepaste manier om identiteitsfraude te plegen is het sturen van e-mails, zogenaamd namens een bank, waarin de ontvanger wordt gevraagd zijn beveiligings- en persoonlijke informatie te updaten. Een ander veel voorkomend voorbeeld is het verzoek om geld te doneren aan een goed doel.

Ondanks dat persoonlijke gegevens tegenwoordig vaak digitaal opgeslagen worden, schuilt er ook nog altijd een aanzienlijk risico in de papieren opslag van fraudegevoelig materiaal. Nederlanders bewaren hun persoonlijke gegevens namelijk het vaakst in een kast of la thuis (27 procent) of in hun tas of portemonnee (23 procent), tegen 22 procent op een pc of op een laptop, telefoon of tablet (ook 22 procent).

Ruim vijftig procent van de Nederlandse respondenten is ooit in aanraking gekomen met een serieuze poging tot identiteitsfraude, terwijl twaalf procent hier daadwerkelijk slachtoffer van is geworden. In de meeste gevallen ging het om geld dat van de bankrekening werd gehaald. Andere voorbeelden zijn de aanvraag van een creditcard op naam van het slachtoffer, het openen van een nieuwe bankrekening onder een valse naam of zelfs het kopen van een huis onder andermans naam.

Gemiddeld duurt het in Nederland meer dan anderhalf jaar voordat slachtoffers zich bewust worden van identiteitsfraude. De situatie oplossen kost gemiddeld nog eens een goed jaar (11,8 maanden). Volgens de onderzoekers leed 71% van de slachtoffers een financieel verlies van gemiddeld meer dan € 6.000 per persoon in Nederland als gevolg van identiteitsfraude.

Wie dit soort problemen wil voorkomen, moet vooral voorzichtig zijn met het afgeven van kopieën van identiteitsbewijzen. ‘Eenvoudige maatregelen als het noteren van het doel en de datum op een kopie zal misbruik bij een andere organisatie of op een andere datum al kunnen voorkomen’, tipt Michel Savelkoul, manager van het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude- en fouten.

De resultaten komen uit het Europese onderzoek “ID Fraud prevention research 2012”. Voor het onderzoek werden 5.507 respondenten ondervraagd in Engeland, Frankrijk, Duitsland, Nederland, Spanje, Italië, Polen, Rusland en België.

Deel dit artikel via:

Vlog 3

Premium partners

Suricat

Videoguard

Seagate

Wordt een partner