Beveiligingnieuws Logo

Onze partners

CSL

Ajax Systems

Akuvox

ASSA ABLOY

OSEC

IDIS

Secusoft

SOBA

Connect Security

VAIBS

Distri Company

Advancis

Aritech

Securitas

Genetec

SMC Alarmcentrale

WBN Security

Synguard

Add Secure

VEB

Eagle Eye Networks

Crown Security Services

OpenEye

Teletek

MOBOTIX

Regio Control Veldt

ADI

i-Pro

VVNL

Bosch Security Systems

SmartCell

Hikvision

Seris

NIBHV

Traka ASSA ABLOY

Paxton

Seagate

Paralax

Eizo

Gold-IP

Brivo

Unii

Hanwha Vision Europe

Alarm Meldnet

Intrasec

Centurion

VBN

MPL

Masset

G4S

Optex

Bydemes

Service Centrale Nederland

Top Security

CDVI

Nenova

VIGI

ARAS

Sequrix

HD Security

VGN Group

LUGN

Network Optix

Alphatronics

ASIS

HID

Multiwacht Security

Paraat

SmartSD

Milestone

Van Dusseldorp Training

Lobeco

VisionPlatform.ai

Trigion

2N

Kidde Commercial

Uniview

Helft Nederlanders te maken met poging tot identiteitsfraude

28 oktober 2012
Redactie
21:44

Maar liefst de helft van de Nederlanders heeft ooit te maken gehad met een poging tot identiteitsfraude. Toch denkt slechts 8 procent dat ze daadwerkelijk slachtoffer kunnen worden. Dit is het laagste percentage in Europa.

BankbiljettenDe meest toegepaste manier om identiteitsfraude te plegen is het sturen van e-mails, zogenaamd namens een bank, waarin de ontvanger wordt gevraagd zijn beveiligings- en persoonlijke informatie te updaten. Een ander veel voorkomend voorbeeld is het verzoek om geld te doneren aan een goed doel.

Ondanks dat persoonlijke gegevens tegenwoordig vaak digitaal opgeslagen worden, schuilt er ook nog altijd een aanzienlijk risico in de papieren opslag van fraudegevoelig materiaal. Nederlanders bewaren hun persoonlijke gegevens namelijk het vaakst in een kast of la thuis (27 procent) of in hun tas of portemonnee (23 procent), tegen 22 procent op een pc of op een laptop, telefoon of tablet (ook 22 procent).

Ruim vijftig procent van de Nederlandse respondenten is ooit in aanraking gekomen met een serieuze poging tot identiteitsfraude, terwijl twaalf procent hier daadwerkelijk slachtoffer van is geworden. In de meeste gevallen ging het om geld dat van de bankrekening werd gehaald. Andere voorbeelden zijn de aanvraag van een creditcard op naam van het slachtoffer, het openen van een nieuwe bankrekening onder een valse naam of zelfs het kopen van een huis onder andermans naam.

Gemiddeld duurt het in Nederland meer dan anderhalf jaar voordat slachtoffers zich bewust worden van identiteitsfraude. De situatie oplossen kost gemiddeld nog eens een goed jaar (11,8 maanden). Volgens de onderzoekers leed 71% van de slachtoffers een financieel verlies van gemiddeld meer dan € 6.000 per persoon in Nederland als gevolg van identiteitsfraude.

Wie dit soort problemen wil voorkomen, moet vooral voorzichtig zijn met het afgeven van kopieën van identiteitsbewijzen. ‘Eenvoudige maatregelen als het noteren van het doel en de datum op een kopie zal misbruik bij een andere organisatie of op een andere datum al kunnen voorkomen’, tipt Michel Savelkoul, manager van het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude- en fouten.

De resultaten komen uit het Europese onderzoek “ID Fraud prevention research 2012. Voor het onderzoek werden 5.507 respondenten ondervraagd in Engeland, Frankrijk, Duitsland, Nederland, Spanje, Italië, Polen, Rusland en België.

Deel dit artikel via:

Vlog

Premium partners

Distri Company

Suricat

Seagate

Artitech Kidde Commercial

SequriX

VIGI

Boon Edam

Wordt een partner