Beveiliging nieuws

Onze partners

MPL

Service Centrale Nederland

CDVI

Explicate

20face

Regio Control Veldt

HD Security

Seris

Nenova

i-Pro

Akuvox

G4S

Add Secure

Dahua

Traka ASSA ABLOY

VideoGuard

Uniview

Trigion

Unii

SMC Alarmcentrale

Connect Security

Centurion

NIBHV

VEB

Nimo Drone Security

Dero Security Products

Masset Solutions

SmartSD

Crown Security Services

De Beveiligingsjurist

HID

Advancis

Genetec

Hikvision

Multiwacht

SmartCell

Top Security

DZ Technologies

Gold-IP

JMB Groep

Kiwa

IDIS

Securitas

Oribi ID Solutions

Eizo

CSL

ADI

Brivo

VVNL

NetworxConnect

Lobeco

Milestone

Ajax Systems

Eagle Eye Networks

Seagate

GFT

SOBA

EAL

ASIS

Alphatronics

Avigilon Alta

Hanwha Vision Europe

VBN

Secusoft

2N

RoSecure

OSEC

Sequrix

Nimo Dog Security

Bosch Security Systems

Paxton

VAIBS

Optex

ARAS

CardAccess

PG Security Systems

BHVcertificaat.online

ASSA ABLOY

Paraat

Alarm Meldnet

Bydemes

ING helpt klanten tegen helpdeskfraude

9 april 2024
Redactie
12:30

Met één druk op de knop kunnen ING-klanten nu controleren of de persoon aan de lijn daadwerkelijk een bankmedewerker is of een oplichter. Hun bank heeft een nieuwe functie ontwikkeld om bankfraude tegen te gaan. Adine Wempe-Kalff, directeur Fraude bij ING, legt uit hoe dit werkt en hoe je kunt voorkomen slachtoffer te worden van bankfraude.

In 2023 vielen naar schatting circa 10.000 mensen in Nederland ten prooi aan bankhelpdeskfraude, waarbij oplichters zich voordoen als bankmedewerkers, met een totaal schadebedrag van ongeveer 28 miljoen euro. Een jaar eerder lag dit bedrag zelfs op ruim 50 miljoen euro. Door meer bewustwording over deze vorm van fraude en extra maatregelen van banken, zoals verlaging van daglimieten op betaalrekeningen en tijdsblokkades bij het verhogen van daglimieten, is het aantal slachtoffers echter met 20 procent gedaald.

Nieuwe fraudemethoden
Desondanks blijft het aantal slachtoffers hoog volgens Wempe-Kalff. Ze benadrukt dat hoewel de daling een positief teken is, er meer moet worden gedaan om bankfraude verder terug te dringen. Om dit te bereiken blijft ING waarschuwen voor nieuwe fraudemethoden, neemt zowel zichtbare als onzichtbare technische maatregelen en voert samen met andere banken campagnes om mensen te waarschuwen. Met de introductie van de nieuwe functie in de app hoopt ING dat meer mensen bankhelpdeskfraude kunnen herkennen.

Hoe werkt de fraudecheck?
Vanaf 16 april krijgen de eerste ING-klanten de functie ‘Check het gesprek’ in de bankapp te zien, waarna meer klanten zullen volgen. Tijdens een telefoongesprek met een ‘bankmedewerker’ kunnen klanten de ING-app openen en onderaan op de knop ‘Check het gesprek’ tikken. Vervolgens vullen ze hun telefoonnummer in, waarna ze direct op het scherm zien of de beller daadwerkelijk een bankmedewerker is.
Wempe-Kalff benadrukt dat de functie eenvoudig is en uitgebreid is getest onder verschillende leeftijdsgroepen. Als een klant vermoedt dat er sprake is van fraude, wordt geadviseerd direct op te hangen en de ING-alarmlijn te bellen, die dag en nacht bereikbaar is. Het nummer moet echter worden opgezocht in de app. Het is niet de bedoeling om te bellen naar het nummer dat door de persoon aan de telefoon wordt gegeven.

Deel dit artikel via:

Vlog 3

Premium partners

Videoguard

MPL

Suricat

Seagate

Wordt een partner