Beveiligingnieuws Logo

Onze partners

Explicate

Centurion

Hikvision

Traka ASSA ABLOY

Nimo Dog Security

ARAS

SMC Alarmcentrale

Genetec

ASIS

SmartCell

Kiwa

Trigion

i-Pro

VVNL

Multiwacht

Sequrix

OSEC

Seris

Add Secure

VAIBS

PG Security Systems

Paxton

Eagle Eye Networks

Nenova

2N

ASSA ABLOY

Unii

Akuvox

HID

Brivo

G4S

VideoGuard

20face

Eizo

De Beveiligingsjurist

CSL

Alphatronics

Secusoft

JMB Groep

NetworxConnect

VBN

Nimo Drone Security

Hanwha Vision Europe

Advancis

Milestone

HD Security

GFT

Paraat

Uniview

DZ Technologies

IDIS

ADI

EAL

Seagate

Bosch Security Systems

Bydemes

BHVcertificaat.online

Avigilon Alta

Gold-IP

Ajax Systems

Lobeco

Service Centrale Nederland

VEB

Regio Control Veldt

CardAccess

RoSecure

Crown Security Services

NIBHV

CDVI

Alarm Meldnet

Oribi ID Solutions

Connect Security

Securitas

Masset Solutions

Optex

SmartSD

SOBA

Top Security

Dero Security Products

Internationaal verdrag tegen agressie in vliegtuigen

10 december 2019
Redactie
06:25

22 landen hebben een verdrag getekend dat het makkelijker moet maken om ordeverstoorders in vliegtuigen aan te pakken. Nu gaat nog zo’n 60 procent vrijuit en blijft de luchtvaartmaatschappij met de kosten van bijvoorbeeld een extra tussenlanding zitten. Het verdrag blijkt hard nodig te zijn.

De nieuwe regels, vastgelegd in het Montréal Protocol 2014, gaan in op 1 januari 2020. Wie zich dan nog misdraagt in een vliegtuig, loopt een grote kans op gevangenisstraf, ongeacht de bestemming en de nationaliteit. Dit is volgens de luchtvaartautoriteit IATA hard nodig, want er is een sterke toename van agressie tijdens vluchten. De organisatie verwachten dat binnenkort nog meer landen het verdrag zullen tekenen. Ook Nederland heeft nog niet getekend, maar gaat dat wel doen. Want ook de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) ziet een toename van het aantal ernstige incidenten. Alleen al bij Nederlandse luchtvaartmaatschappijen zou het om meer dan duizend meldingen per 500.000 vluchten gaan. In de helft van de gevallen betreft dit zware vergrijpen, zoals fysiek geweld. Het is een verdubbeling ten opzichte van 2015.

Vrijuit
Tot nu toe gaan ordeverstoorders meestal vrijuit, simpelweg omdat het land van aankomst geen juridische middelen heeft om ze te vervolgen. Dat gaat veranderen. Eenvoudig was het volgens de IATA niet. Zoals de naam al zegt is er vijf jaar gewerkt aan het Montréal Protocol 2014, dat officieel ‘Protocol to Amend the Convention on Offences and Certain Other Acts Committed on Board Aircraft‘ wordt genoemd.
Ordeverstoringen in vliegtuigen zijn vaak het gevolg van overmatig alcoholgebruik. Ook gaan mensen over de rooie als zij betrapt worden met roken op het toilet. Verder ontstaat veel vaker irritatie tussen passagiers, die uitmondt in vechtpartijen met elkaar en met het cabinepersoneel. Soms loopt de situatie zodanig uit de hand, dat de gezagsvoerder besluit een voorzorgslanding te maken.

Deel dit artikel via:

Vlog 9

Premium partners

SequriX

Suricat

Videoguard

Seagate

Wordt een partner