Beveiligingnieuws Logo

Onze partners

IDIS

VVNL

SmartSD

Nenova

Multiwacht

Explicate

Alphatronics

Network Optix

Eizo

Gold-IP

BHVcertificaat.online

MOBOTIX

Regio Control Veldt

Akuvox

Kiwa

Sequrix

Unii

DZ Technologies

Hanwha Vision Europe

Bydemes

NetworxConnect

Optex

Seris

VBN

EAL

OSEC

Uniview

i-Pro

SmartCell

VEB

CDVI

ARAS

HID

Eagle Eye Networks

Genetec

Avigilon Alta

Oribi ID Solutions

Traka ASSA ABLOY

Ajax Systems

Brivo

Seagate

Hikvision

Service Centrale Nederland

ASIS

CSL

HD Security

Connect Security

Centurion

Aritech

ASSA ABLOY

Paxton

Securitas

Distri Company

Lobeco

Add Secure

Advancis

SMC Alarmcentrale

VAIBS

Secusoft

VideoGuard

G4S

NIBHV

CardAccess

PG Security Systems

Masset Solutions

Milestone

Paraat

ADI

Top Security

Crown Security Services

Alarm Meldnet

Dero Security Products

Bosch Security Systems

20face

Trigion

SOBA

2N

Internetcriminelen treffen winkeliers in het hart

13 oktober 2018
Redactie
07:32

Als een winkelier te maken krijgt met cybercriminaliteit, is de gemiddelde schade € 53.678. Voor één op de twaalf winkeliers loopt de schade zelfs op tot boven de € 250.000. Deze kosten zijn opgebouwd uit onder meer herstelkosten, omzetverlies, tijdverlies en extra beveiligingskosten.

Dit blijkt uit een onderzoek van Kantar TNS onder winkeliers. Detailhandel Nederland is geschrokken van de cijfers. ”We zien dat cybercriminaliteit vergeleken met andere vormen van criminaliteit nog een ondergeschoven kindje is. Hoewel iedere winkelier risico loopt om slachtoffer te worden, is nog een groot gedeelte niet op de hoogte van de dreiging die van cybercriminaliteit uitgaat. De schades zijn dermate groot, dat de continuïteit van winkels in het geding kan zijn. Voor ons een belangrijke reden om de noodklok te luiden”, aldus Bert van Steeg van Detailhandel Nederland.

Risico laag ingeschat
Eén op de acht winkeliers heeft wel eens te maken gehad met cybercriminaliteit zoals phishing (47%), ransomeware (28%), hacking (23%) en malware of een virus (23%). Toch is het bijzonder dat winkeliers de kans om slachtoffer te worden van cybercriminaliteit laag inschatten. De kans op phishing wordt het hoogst ingeschat (16%).
Dat ‘gewone’ winkelcriminaliteit meer op het netvlies staat bij de detailhandel blijkt uit het feit dat bijna de helft van de winkeliers slachtoffer werd van winkelcriminaliteit (47%) en 4% heeft ervaring gehad met een poging zonder resultaat.

Maatregelen
Het blijkt dat één op de drie winkeliers niet op de hoogte is van bedrijfsmaatregelen om cybercrime te voorkomen en/of te beperken. Minder dan de helft van de winkeliers gebruikt antivirussoftware (43%), slechts 40% heeft een beschermd wifi-wachtwoord en 39% maakt dagelijkse back-ups. Wel wordt medewerkers vaker gevraagd wachtwoorden te wijzigen.
“We wisten dat cybercriminaliteit nog niet de hoogste prioriteit heeft bij onze achterban. We zien dat grote ketens wel aandacht besteden aan het voorkomen van cybercriminaliteit. Uit dit onderzoek blijkt dat we echt meer aan voorlichting moeten doen aan de kleinere winkelier. Ze worden steeds meer afhankelijk van online toepassingen, zoals kassasystemen en beveiliging. We zullen dan ook de komende periode inzetten op werkbare oplossingen om cybercrime te voorkomen”, vervolgt Van Steeg.

Deel dit artikel via:

Integratierisico's

Premium partners

Aritech

SequriX

Distri Company

Seagate

Videoguard

Suricat

Wordt een partner