Beveiliging nieuws

Onze partners

MPL

Paraat

Explicate

Eizo

ASSA ABLOY

ARAS

Alphatronics

CSL

Trigion

Seagate

Hikvision

De Beveiligingsjurist

Uniview

PG Security Systems

Ajax Systems

Nenova

2N

Nimo Dog Security

CardAccess

Crown Security Services

Paxton

NetworxConnect

VBN

Gold-IP

CDVI

BHVcertificaat.online

Kiwa

DZ Technologies

Centurion

i-Pro

VVNL

Dero Security Products

VideoGuard

Hanwha Vision Europe

Optex

Alarm Meldnet

VAIBS

Service Centrale Nederland

VEB

Add Secure

Traka ASSA ABLOY

Akuvox

Avigilon Alta

Bosch Security Systems

NIBHV

Multiwacht

Sequrix

IDIS

JMB Groep

SmartCell

Genetec

Seris

Lobeco

Unii

Masset Solutions

OSEC

Bydemes

Brivo

SOBA

Regio Control Veldt

Nimo Drone Security

Top Security

EAL

GFT

RoSecure

Secusoft

ADI

HD Security

ASIS

Connect Security

Securitas

SMC Alarmcentrale

20face

SmartSD

Eagle Eye Networks

Oribi ID Solutions

Advancis

G4S

HID

Milestone

Dahua

Internetcriminelen treffen winkeliers in het hart

13 oktober 2018
Redactie
07:32

Als een winkelier te maken krijgt met cybercriminaliteit, is de gemiddelde schade € 53.678. Voor één op de twaalf winkeliers loopt de schade zelfs op tot boven de € 250.000. Deze kosten zijn opgebouwd uit onder meer herstelkosten, omzetverlies, tijdverlies en extra beveiligingskosten.

Dit blijkt uit een onderzoek van Kantar TNS onder winkeliers. Detailhandel Nederland is geschrokken van de cijfers. ”We zien dat cybercriminaliteit vergeleken met andere vormen van criminaliteit nog een ondergeschoven kindje is. Hoewel iedere winkelier risico loopt om slachtoffer te worden, is nog een groot gedeelte niet op de hoogte van de dreiging die van cybercriminaliteit uitgaat. De schades zijn dermate groot, dat de continuïteit van winkels in het geding kan zijn. Voor ons een belangrijke reden om de noodklok te luiden”, aldus Bert van Steeg van Detailhandel Nederland.

Risico laag ingeschat
Eén op de acht winkeliers heeft wel eens te maken gehad met cybercriminaliteit zoals phishing (47%), ransomeware (28%), hacking (23%) en malware of een virus (23%). Toch is het bijzonder dat winkeliers de kans om slachtoffer te worden van cybercriminaliteit laag inschatten. De kans op phishing wordt het hoogst ingeschat (16%).
Dat ‘gewone’ winkelcriminaliteit meer op het netvlies staat bij de detailhandel blijkt uit het feit dat bijna de helft van de winkeliers slachtoffer werd van winkelcriminaliteit (47%) en 4% heeft ervaring gehad met een poging zonder resultaat.

Maatregelen
Het blijkt dat één op de drie winkeliers niet op de hoogte is van bedrijfsmaatregelen om cybercrime te voorkomen en/of te beperken. Minder dan de helft van de winkeliers gebruikt antivirussoftware (43%), slechts 40% heeft een beschermd wifi-wachtwoord en 39% maakt dagelijkse back-ups. Wel wordt medewerkers vaker gevraagd wachtwoorden te wijzigen.
“We wisten dat cybercriminaliteit nog niet de hoogste prioriteit heeft bij onze achterban. We zien dat grote ketens wel aandacht besteden aan het voorkomen van cybercriminaliteit. Uit dit onderzoek blijkt dat we echt meer aan voorlichting moeten doen aan de kleinere winkelier. Ze worden steeds meer afhankelijk van online toepassingen, zoals kassasystemen en beveiliging. We zullen dan ook de komende periode inzetten op werkbare oplossingen om cybercrime te voorkomen”, vervolgt Van Steeg.

Deel dit artikel via:

Vlog 2

Premium partners

Suricat

MPL

Seagate

Videoguard

Wordt een partner