Beveiligingnieuws Logo

Onze partners

VAIBS

Intrasec

Network Optix

VGN Group

Paxton

Securitas

Top Security

Advancis

Dero Security Products

SmartCell

Optex

Alphatronics

SmartSD

Brivo

Seris

Bydemes

NetworxConnect

IDIS

Multiwacht

Sequrix

VEB

Hikvision

SOBA

Gold-IP

PG Security Systems

Kidde Commercial

Oribi ID Solutions

Service Centrale Nederland

ADI

HD Security

Akuvox

MOBOTIX

Unii

Bosch Security Systems

Masset

Crown Security Services

Lobeco

Aritech

EAL

NIBHV

HID

VBN

ARAS

Eizo

Traka ASSA ABLOY

G4S

Centurion

VVNL

CDVI

Trigion

Genetec

Connect Security

Alarm Meldnet

Milestone

i-Pro

Secusoft

2N

ASSA ABLOY

Seagate

Nenova

Uniview

Avigilon Alta

SMC Alarmcentrale

OSEC

BHVcertificaat.online

Hanwha Vision Europe

Regio Control Veldt

CSL

Add Secure

Eagle Eye Networks

Distri Company

ASIS

Paraat

VideoGuard

Ajax Systems

Internetcriminelen treffen winkeliers in het hart

13 oktober 2018
Redactie
07:32

Als een winkelier te maken krijgt met cybercriminaliteit, is de gemiddelde schade € 53.678. Voor één op de twaalf winkeliers loopt de schade zelfs op tot boven de € 250.000. Deze kosten zijn opgebouwd uit onder meer herstelkosten, omzetverlies, tijdverlies en extra beveiligingskosten.

Dit blijkt uit een onderzoek van Kantar TNS onder winkeliers. Detailhandel Nederland is geschrokken van de cijfers. ”We zien dat cybercriminaliteit vergeleken met andere vormen van criminaliteit nog een ondergeschoven kindje is. Hoewel iedere winkelier risico loopt om slachtoffer te worden, is nog een groot gedeelte niet op de hoogte van de dreiging die van cybercriminaliteit uitgaat. De schades zijn dermate groot, dat de continuïteit van winkels in het geding kan zijn. Voor ons een belangrijke reden om de noodklok te luiden”, aldus Bert van Steeg van Detailhandel Nederland.

Risico laag ingeschat
Eén op de acht winkeliers heeft wel eens te maken gehad met cybercriminaliteit zoals phishing (47%), ransomeware (28%), hacking (23%) en malware of een virus (23%). Toch is het bijzonder dat winkeliers de kans om slachtoffer te worden van cybercriminaliteit laag inschatten. De kans op phishing wordt het hoogst ingeschat (16%).
Dat ‘gewone’ winkelcriminaliteit meer op het netvlies staat bij de detailhandel blijkt uit het feit dat bijna de helft van de winkeliers slachtoffer werd van winkelcriminaliteit (47%) en 4% heeft ervaring gehad met een poging zonder resultaat.

Maatregelen
Het blijkt dat één op de drie winkeliers niet op de hoogte is van bedrijfsmaatregelen om cybercrime te voorkomen en/of te beperken. Minder dan de helft van de winkeliers gebruikt antivirussoftware (43%), slechts 40% heeft een beschermd wifi-wachtwoord en 39% maakt dagelijkse back-ups. Wel wordt medewerkers vaker gevraagd wachtwoorden te wijzigen.
“We wisten dat cybercriminaliteit nog niet de hoogste prioriteit heeft bij onze achterban. We zien dat grote ketens wel aandacht besteden aan het voorkomen van cybercriminaliteit. Uit dit onderzoek blijkt dat we echt meer aan voorlichting moeten doen aan de kleinere winkelier. Ze worden steeds meer afhankelijk van online toepassingen, zoals kassasystemen en beveiliging. We zullen dan ook de komende periode inzetten op werkbare oplossingen om cybercrime te voorkomen”, vervolgt Van Steeg.

Deel dit artikel via:

Vlog

Premium partners

Seagate

Distri Company

Videoguard

SequriX

Artitech Kidde Commercial

Suricat

Wordt een partner