Internetfraude vooral met auto’s, kleding en mobieltjes
De Europese Consumenten Centra (ECC) in de Europese Unie hebben het afgelopen jaar meer klachten binnengekregen over internetfraude. Er wordt vooral fraude gepleegd bij de verkoop van tweedehands auto’s, merkkleding en accessoires, elektronische producten en concertkaartjes.
Het ECC zegt helaas weinig te kunnen doen in het geval van fraude, omdat het centrum voor bemiddeling afhankelijk is van de medewerking van de ondernemer. Door het uitbrengen van een checklist voor consumenten, hoopt het ECC-Net consumenten te waarschuwen voor fraudeurs op het internet. Er is ook een checklist voor ondernemers waarin hun verplichtingen staan.
Het ECC-net is opgezet om de consument meer vertrouwen te geven in de Europese markt. Het ECC in Nederland kan u als consument helpen als iets wilt kopen of bestellen in een ander EU-land, met informatie over uw rechten en plichten als Europese consument. Een aantal ECC’s werkt samen met de nationale politie door fraude te signaleren.
Download: Checklist voor consumenten (pdf) en Checklist voor ondernemers (pdf)
Link: www.eccnl.eu