Beveiliging nieuws

Onze partners

Optex

Add Secure

i-Pro

EAL

DZ Technologies

OSEC

IDIS

ASSA ABLOY

Connect Security

Multiwacht

RoSecure

CardAccess

Gold-IP

VVNL

Regio Control Veldt

Nimo Dog Security

Paraat

SOBA

Eagle Eye Networks

VideoGuard

Hikvision

Secusoft

Seagate

Milestone

VEB

GFT

Uniview

Hanwha Vision Europe

Crown Security Services

2N

SMC Alarmcentrale

Paxton

Alphatronics

Trigion

SmartSD

Centurion

20face

Sequrix

Avigilon Alta

JMB Groep

Alarm Meldnet

Dero Security Products

Brivo

Oribi ID Solutions

Eizo

Genetec

BHVcertificaat.online

CDVI

ADI

Top Security

Akuvox

Masset Solutions

Advancis

Bydemes

CSL

Nenova

Seris

De Beveiligingsjurist

Nimo Drone Security

VBN

Ajax Systems

Lobeco

NetworxConnect

HD Security

Explicate

G4S

Traka ASSA ABLOY

Kiwa

ARAS

HID

Service Centrale Nederland

Bosch Security Systems

VAIBS

NIBHV

SmartCell

Securitas

Unii

PG Security Systems

ASIS

Koperdieven blijven actief langs het spoor

14 juli 2016
Redactie
10:31

Koperdieven hebben in de eerste zes maanden van dit jaar negentig keer toegeslagen langs het spoor. In dezelfde periode in 2015 gebeurde dat ‘maar’ 54 keer, zo meldt ProRail. Toch is de spoorbeheerder tevreden over de genomen maatregelen.
In heel 2015 werd 151 keer koper langs het spoor gestolen. Dat betekende een forse daling ten opzichte van 2011, toen koperdieven nog 516 keer toesloegen. Toch is het nog veel te veel, want behalve de directe schade (800.000 euro), ontstaat ook veel indirecte schade, doordat meer dan 1500 treindiensten uitvielen in 2015. Dat kwam doordat er simpelweg geen spanning meer op de bovenleiding stond of omdat de baanvakbeveiliging uitviel. In 2011 vond als gevolg van koperdiefstal zelfs een ongeval plaats tussen een hogesnelheidstrein en een goederentrein.
Aanpak
Over meerdere jaren is echter sprake van een afname van het aantal koperdiefstallen en dat is volgens ProRail te danken aan een aantal maatregelen. Zo zijn om het aantal diefstallen terug te dringen op veel plekken hekken geplaatst. Ook zijn er nachtelijke controles van beveiligers met honden, onze buitengewoon opsporingsambtenaren (BOA’s) en de politie. Op meerdere plekken langs het spoor staan camera’s met infrarood en bewegingsmelders. Zo kunnen koperdieven op heterdaad worden betrapt. Ook omwonenden van het spoor helpen een handje mee. Zij worden door ProRail opgeroepen om verdachte situaties te melden.
Aluminium en DNA-spray
Koper is het beste materiaal om stroom te geleiden. Maar waar het kan wordt het vervangen door aluminium. Dat is veel minder waard en daardoor minder aantrekkelijk voor criminelen. Op meerdere plaatsen in Nederland is ProRail bezig met de nieuwbouw en verbouw van stations en wordt deze vervanging van materialen toegepast waar mogelijk. Het koper dat nog wel gebruikt wordt is bewerkt met synthetisch DNA zodat de afkomst kan worden bepaald.
Actie koperslag
Met het ministerie van Veiligheid en Justitie, de metaalbranche en het openbaar ministerie werkt ProRail samen in ‘Actie Koperslag’. Zo is het voor schroothandels verplicht geworden naar een identiteitskaart te vragen als iemand koper aanbiedt. De Metaal Recycling Federatie verspreidt berichten onder schroothandelaren wanneer bijvoorbeeld koperen kunstwerken of urnen van begraafplaatsen zijn gestolen. Bovendien wordt tijdens de strafrechtelijke vervolging meer rekening gehouden met de gevolgen die koperdiefstal voor het spoor en reizigers kan veroorzaken. Dat betekent vaak hogere straffen.
(bron: ProRail; foto: Jos van Zetten)

Deel dit artikel via:

Vlog 3

Premium partners

Seagate

Suricat

Videoguard

Wordt een partner