Beveiliging nieuws

Onze partners

i-Pro

Dahua

Milestone

VAIBS

Kiwa

ARAS

PG Security Systems

Paxton

CardAccess

Sequrix

G4S

Alarm Meldnet

Connect Security

ASSA ABLOY

Uniview

Crown Security Services

NIBHV

VEB

Bosch Security Systems

Masset Solutions

Securitas

20face

Secusoft

SmartSD

2N

JMB Groep

MPL

VVNL

Nimo Dog Security

Regio Control Veldt

GFT

Advancis

Eagle Eye Networks

RoSecure

Ajax Systems

Hikvision

Akuvox

HID

EAL

VideoGuard

Traka ASSA ABLOY

Seagate

Multiwacht

Centurion

Brivo

OSEC

Bydemes

BHVcertificaat.online

CSL

Paraat

Explicate

Seris

Dero Security Products

Avigilon Alta

Optex

Service Centrale Nederland

Nimo Drone Security

Lobeco

NetworxConnect

SOBA

HD Security

Top Security

Alphatronics

Unii

Trigion

Gold-IP

Genetec

De Beveiligingsjurist

Eizo

VBN

ASIS

Add Secure

IDIS

CDVI

ADI

Hanwha Vision Europe

DZ Technologies

SMC Alarmcentrale

SmartCell

Oribi ID Solutions

Nenova

Laadpalen zonder cybersecurity vormen groot risico

8 maart 2021
Redactie
06:59

De komende tijd zijn 1,7 miljoen oplaadpunten nodig voor elektrische auto’s. Als die niet goed beveiligd worden, kan een hacker ze met een simpel laptopje platleggen. Daarvoor waarschuwt Gerben-Jan Gerbrandy in Trouw. Hij wordt maandag voorzitter van de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL).

Goede beveiliging is noodzakelijk omdat de laadpalen vol computersystemen en data zitten. “Zonder firewalls en virusscanners zijn ze een makkelijke prooi voor hackers”, waarschuwt Gerbrandy. De oud-Europarlementariër (D66), die in Brussel de strijd tegen sjoemeldiesels aanvoerde, wil ervoor zorgen dat er de komende jaren voldoende openbare laadpunten verschijnen, zodat iedere elektrische rijder altijd zijn voertuig kan opladen. Dat worden volgens de NAL-voorzitter niet zomaar stopcontacten. De laadzuilen bevatte computersystemen en data, zodat ze ‘slim’ aangestuurd kunnen worden. Het netwerk moet er onder andere voor zorgen dat het elektriciteitsnet niet op bepaalde tijden overbelast raakt. Ook verwerken ze de data van de gebruikers en data uit de auto’s, die als rijdende computers zijn te beschouwen.

Losgeld
“Je moet er niet aan denken dat een hacker dat hele systeem in de toekomst kan kraken of stilleggen”, zegt Gerbrandy tegenover Trouw. Er zijn nog geen aanwijzingen dat dit gebeurt of geprobeerd wordt, maar uit onderzoek is gebleken dat het wel mogelijk is. Ook is volgens de NAL meer aandacht nodig voor preventie van fraude met pasjes, zodat criminelen niet op kosten van anderen kunnen laden. Verder wijst Gerbrandy op het risico dat het hele systeem ‘gegijzeld’ wordt voor losgeld. Dit gebeurt steeds vaker met computersystemen. “Nu meteen IT-beveiliging invoeren voorkomt ellende in de toekomst”, aldus de oud-Europarlementariër. Tot slot waarschuwt hij de energiesector voor dreigende knelpunten in de energievoorziening, als steeds meer voertuigen, waaronder ook schepen, elektrisch worden.

Deel dit artikel via:

Vlog 2

Premium partners

Suricat

Seagate

Videoguard

MPL

Wordt een partner