Beveiligingnieuws Logo

Onze partners

Nenova

Hikvision

Eizo

SmartCell

Trigion

MOBOTIX

Network Optix

CDVI

Oribi ID Solutions

Hanwha Vision Europe

Regio Control Veldt

Alarm Meldnet

20face

Unii

DZ Technologies

Add Secure

VEB

Top Security

Paxton

Centurion

Aritech

Uniview

Seagate

BHVcertificaat.online

Eagle Eye Networks

HD Security

2N

ADI

Service Centrale Nederland

Brivo

PG Security Systems

Connect Security

SmartSD

Gold-IP

EAL

Lobeco

ASSA ABLOY

Seris

Alphatronics

NIBHV

IDIS

VVNL

Kiwa

NetworxConnect

Avigilon Alta

VideoGuard

Optex

OSEC

Securitas

Distri Company

Paraat

Sequrix

VAIBS

Bydemes

VBN

Masset Solutions

Multiwacht

Explicate

ARAS

CSL

CardAccess

ASIS

SOBA

Dero Security Products

Traka ASSA ABLOY

i-Pro

Ajax Systems

Milestone

Advancis

Akuvox

Secusoft

SMC Alarmcentrale

Genetec

Bosch Security Systems

HID

Crown Security Services

G4S

Laadpalen zonder cybersecurity vormen groot risico

8 maart 2021
Redactie
06:59

De komende tijd zijn 1,7 miljoen oplaadpunten nodig voor elektrische auto’s. Als die niet goed beveiligd worden, kan een hacker ze met een simpel laptopje platleggen. Daarvoor waarschuwt Gerben-Jan Gerbrandy in Trouw. Hij wordt maandag voorzitter van de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL).

Goede beveiliging is noodzakelijk omdat de laadpalen vol computersystemen en data zitten. “Zonder firewalls en virusscanners zijn ze een makkelijke prooi voor hackers”, waarschuwt Gerbrandy. De oud-Europarlementariër (D66), die in Brussel de strijd tegen sjoemeldiesels aanvoerde, wil ervoor zorgen dat er de komende jaren voldoende openbare laadpunten verschijnen, zodat iedere elektrische rijder altijd zijn voertuig kan opladen. Dat worden volgens de NAL-voorzitter niet zomaar stopcontacten. De laadzuilen bevatte computersystemen en data, zodat ze ‘slim’ aangestuurd kunnen worden. Het netwerk moet er onder andere voor zorgen dat het elektriciteitsnet niet op bepaalde tijden overbelast raakt. Ook verwerken ze de data van de gebruikers en data uit de auto’s, die als rijdende computers zijn te beschouwen.

Losgeld
Je moet er niet aan denken dat een hacker dat hele systeem in de toekomst kan kraken of stilleggen”, zegt Gerbrandy tegenover Trouw. Er zijn nog geen aanwijzingen dat dit gebeurt of geprobeerd wordt, maar uit onderzoek is gebleken dat het wel mogelijk is. Ook is volgens de NAL meer aandacht nodig voor preventie van fraude met pasjes, zodat criminelen niet op kosten van anderen kunnen laden. Verder wijst Gerbrandy op het risico dat het hele systeem ‘gegijzeld’ wordt voor losgeld. Dit gebeurt steeds vaker met computersystemen. “Nu meteen IT-beveiliging invoeren voorkomt ellende in de toekomst”, aldus de oud-Europarlementariër. Tot slot waarschuwt hij de energiesector voor dreigende knelpunten in de energievoorziening, als steeds meer voertuigen, waaronder ook schepen, elektrisch worden.

Deel dit artikel via:

Schijn-zzp'ers

Premium partners

Aritech

Videoguard

Seagate

Suricat

Distri Company

SequriX

Wordt een partner