Locatie bij bellen 112 nauwkeuriger bepaald
iPhone-gebruikers die vanaf vandaag de nieuwste versie van het besturingssysteem (iOS13) installeren op hun mobiele telefoon, hebben daarmee ook de techniek Advanced Mobile Location (AML) op hun telefoon beschikbaar. Als zij 112 bellen om hulpdiensten in te schakelen, kan hun locatie nauwkeuriger bepaald worden.
Begin dit jaar is AML al in gebruik genomen voor Androidtelefoons. iPhone-gebruikers konden er echter nog niet van profiteren. Daar is met de nieuwste versie van het besturingssysteem verandering in gekomen. Wie nu met een iPhone of Android-telefoon 112 belt, geeft automatisch de locatiegegevens en mobiele gegevens door aan de medewerker van de landelijke 112-centrale. De locatie wordt bepaald via de zendmast waarmee de mobiele telefoon is verbonden. Aanvullend daarop vraagt de medewerker van de meldkamer de locatie om te controleren of deze goed ontvangen is. Met AML wordt tijdens het gesprek een of meerdere sms-berichten met de locatie naar de centralist gezonden. Dat gebeurt ook als de locatievoorzieningen op de telefoon uit staan. Hiervoor worden dan wifi, gps en andere sensoren in de mobiele telefoon gebruikt. AML werkt alleen zo lang 112 wordt gebeld. Daarna schakelt het zichzelf uit. De gebruiker hoeft voor AML niets extra te doen.
AML zorgt ervoor dat de centralist van de meldkamer sneller de juiste hulp kan sturen naar de juiste plek. Dat kan een groot verschil maken als iemand gewond is en niet meer duidelijk kan maken waar hij of zij is, of dat gewoon niet weet.